May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۷۳۳۲
۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
0
بانك توسعه صادرات به عنوان مهمترين موسسه مالي پشتيبان صادرات غيرنفتي در حال حاضر در تامين مالي طرح‌ها و همچنين مساعدت به سرمايه در گردش پروژه‌هاي بخش صنعت ومعدن در تلاش است همگام با اراده دولت نقش موثر و بي بديل خود را در اين عرصه ايفا كند.
گزارشی از عملکرد بانک توسعه صادرات در حوزه صنایعپول‌نیوز- امسال بیستمین سال برگزاری روز صنعت و معدن با عنوان و محوریت رفع موانع تولید، رونق و اشتغال پایدار و توسعه صادرات غیر نفتی خواهد بود.

اهميت محورهاي ياد شده را مي توان در تاكيدات مجدد و مصرانه مقام معظم رهبري بر توجه هرچه بيشتر به موضوع اقتصاد مقاومتي در سخنراني اخير ايشان، عزم دولت يازدهم براي خروج از ركود و نشست‌هاي دولت و مجلس در راستاي افزايش توليدات صنعتي با هدف بهبود نرخ اشتغال و رونق اقتصادي جست و جو كرد.

در حال حاضر سهم صنایع از تسهیلات بانکی 31 درصد است و دولت و مجلس مصمم هستند اين رقم را به 40 درصد برساند و در عوض سهم 37 درصدي خدمات را كاهش داده تا از اين طريق نقدینگی و تسهیلات بانکی باید به سمت تولید هدایت شود.

بانك توسعه صادرات به عنوان مهمترين موسسه مالي پشتيبان صادرات غيرنفتي در حال حاضر در تامين مالي طرح‌ها و همچنين مساعدت به سرمايه در گردش پروژه‌هاي بخش صنعت ومعدن در تلاش است همگام با اراده دولت نقش موثر و بي بديل خود را در اين عرصه ايفا كند.

در اين گزارش برآنيم تا نگاه مختصري به جديدترين فعاليت هاي اين بانك تخصصي و توسعه اي در دولت يازدهم بيندازيم:

طرح هاي پتروشيمي :

 پتروشيمي‌هاي گچساران، سلمان فارسي، كرمانشاه، كردستان، بوشهر و يكي از شركت هاي احداث كننده مجتمع پتروشيمي از جمله مراكز تسهيلات گيرنده از بانك توسعه صادرات هستند. تاكنون بيش از سه ميليارد يورو براي اين شش شركت از محل صندوق توسعه ملي و منابع بانك مصوب شده كه اين تسهيلات به تدريج در حال پرداخت است.

براي اين طرح ها نزديك به سه ميليارد دلار ارزآوري سالانه پيش بيني شده است و اشتغال زايي براي بيش از پنج هزار نفر را به همراه خواهند داشت.

پروژه هاي فولادي :

معمولا کارخانه های فولادی نیاز به سرمایه گذاری اولیه بسیار بالا دارند که هیچ عامل دیگری جز دولت توان تحمل ریسک بالای چنین سرمایه گذاری عظیمی را ندارد. در اكثر كشورها روند احداث مجتمع‌های فولادسازی در ابتدا با مالکیت دولت و حمايت آغاز مي شود.

پروژه هاي فولادي كاوه جنوب كيش ، البرز ايرانيان، آلياژي ايران، كاوه جنوب كيش، اردكان، آلياژميلان و تربت حيدريه توانسته اند در مجموع مبلغ 500 ميليون يورو از اعتبارات بانك توسعه صادرات را به خود اختصاص دهند.

ارزآوري سالانه بيش از 750 ميليون دلار براي كشور يكي از نتايج مهم تامين مالي بانك توسعه صادرات در حوزه پروژه هاي فولادي است.

همچنين نزديك به پنج هزار نفر در اين طرح هاي صنعتي فولادي در سراسر كشور مشغول به كار خواهند شد.

صنايع غذايي :

شركت هاي كاسل نوش و زرنام مجموعه هاي صنايع غذايي تسهيلات گيرنده از بانك توسعه صادرات هستند كه در مجموع توانسته اند بيش از 84 ميليون يورو از تسهيلات بانك توسعه صادرات را به خود اختصاص دهند. با دريافت اين تسهيلات حدود 200 نفر در اين شركت ها مشغول بكار خواهند شد كه باعث ارزآوري 24 ميليون دلاري براي كشور خواهد شد.

ساير صنايع:

كك طبس، شيشه دارويي رازي، صنايع خاك چيني، سازه سبك آراد، نساجي آسايش كاشان، توسعه انرژي كرانه، ويستا اعتماد ايرانيان و كانسار خزر از ديگر شركت هاي تامين مالي شونده از سوي بانك توسعه صادرات هستند كه در حوزه هاي صنايع شيميايي، پزشكي، ساختمان، نساجي و حمل و نقل  فعاليت مي كنند.

120 ميليون يورو مجموع تسهيلات مصوب اختصاص يافته به شركت هاي ذكر شده است. از فعاليت اين شركت‌ها بيش از 700 نفر از شغل مناسب بهره مند خواهند شد و ارزآوري سالانه بيش از 142 ميليون دلار براي كشور را به دنبال دارند.

علاوه بر  اين بانك توسعه صادرات به شركت هاي فعال در حوزه صنعت معدن بيش از هفت هزار ميليارد ريال  به طور ريالي و 26 ميليون دلار به صورت ارزي به عنوان سرمايه در گردش پرداخت كرده است.

بي ترديد ارائه تسهيلات به حوزه صنعت و معدن همزمان با رويكرد اقتصاد مقاومتي دولت زمينه‌هاي جهش اقتصادي و توسعه پايدار را فراهم مي كند.تامين مالي طرح‌ها و مساعدت و تامين سرمايه درگردش پروژه هاي زيرساختي مرتبط با صنعت و معدن ، زمينه اشتغالزايي نيروهاي فني و كارآمد را از يك سو و توسعه صادرات غير نفتي را كه بانك توسعه صادرات سهم بسزايي در طول ساليان گذشته در هر دو مقوله داشته است، مهيا مي سازد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: