May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد
کد خبر: ۱۴۸۷۳۵
۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
0
کاوه خاکسار گفت: سطح زیر کشت برنج در طرح افزایش ضریب خوداتکایی محصول 484 هزار هکتار پیش‌بینی شده و برنامه ما این است که ظرف چند سال آینده به علت بحران آب، سطح کشت برنج استان‌های غیر شمالی را کاهش دهیم و بر تولید این محصول در استان‌های شمالی متمرکز شویم.
طرح خوداتکایی 65 درصدی برنج تدوین شدبا اجرای طرح افزایش ضریب خود اتکایی تولید برنج با محوریت اقتصاد مقاومتی، ظرف 10 سال عملکرد تولید این محصول از 4.8 تن در هکتار به 6.6 تن در هکتار می‌رسد.

کاوه خاکسار مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت زراعت با اعلام این مطلب افزود: این طرح با ضریب خوداتکایی 65 درصد تدوین شده و اجرای آن کمک بزرگی به تولید برنج کشور خواهد کرد.

وی گفت: سطح زیر کشت برنج در طرح افزایش ضریب خوداتکایی محصول 484 هزار هکتار پیش‌بینی شده و برنامه ما این است که ظرف چند سال آینده به علت بحران آب، سطح کشت برنج استان‌های غیر شمالی را کاهش دهیم و بر تولید این محصول در استان‌های شمالی متمرکز شویم.

مهندس خاکسار با بیان اینکه طرح افزایش ضریب خوداتکایی تولید برنج، در وزارت جهاد کشاورزی به تائید رسیده است و در صورت نهایی شدن و تامین اعتبار، اجرای آن از امسال آغاز خواهد شد.

وی کاهش ضایعات برنج را یکی از اهداف ویژگی‌‌های طرح افزایش ضریب خوداتکایی این محصول دانست و گفت: بیشترین مقدار ضایعات برنج مربوط به مرحله برداشت و فرآوری در واحدهای شالیکوبی است و از این رو 100 پروژه برای ارتقای مدیریت مزرعه و برنامه‌هایی برای اصلاح و نوسازی واحدهای شالیکوبی در این طرح دیده شده است.

مهندس خاکسار با اذعان به اینکه در این طرح، سطح کشت برنج بر محصول اضافه خواهد شد، گفت: سطح زیر کشت ارقام برنج پر محصول در سال جاری 60 هزار هکتار و سطح زیر کشت ارقام محلی 400 هزار هکتار گزارش  شده است.

وی در عین حال بر افزایش کشت کیفیت برنج تاکید و تصریح کرد: یکی از کارهای مهم ارتقای کیفیت برنج است و به این منظور باید طرح اجرا شود که برنج تولید شده در مزارع کشور شناسنامه داشته باشند.

مهندس خاکسار افزایش تولید برنج بر اساس پایداری و حفظ محیط زیست، تمرکز کشت در استان‌های شمالی و بخش کوچکی از استان گلستان، افزایش کارایی مصرف آب در شالیزارهای کشور با توجه به بحران آب موجود، افزایش بهره‌وری با تاکید بر جلوگیری از تغییر کاربری شالیزارها، کاهش هزینه تولید و و افزایش درآمد کشاورزان از طریق افزایش عملکرد و مکانیزه کردن عملیات کشاورزی و کاشت 100 درصد مکانیزه و برداشت با کمباین را از دیگر اهداف طرح افزایش ضریب خود اتکایی تولید برنج برشمرد.
منبع: فارس
برچسب ها: برنج ، تولید برنج
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: