May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۱۷۵۹
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
0
قائم مقام شرکت شهرکهای صنعتی کشور گفت: طی تفاهم نامه امضا شده شهرک صنعتی مشترک ایران و چین با هدف تولیدات صادراتی در استان هرمزگان احداث می شود.
صنعتگران چینی به هرمزگان می آیندپول‌نیوز- غلامرضا سلیمانی در گفتگو یی در مورد وضعیت احداث شهرک صنعتی مشترک ایران و چین در استان هرمزگان بیان داشت: در دولت قبل تفاهم نامه ای میان ایران و ترکیه جهت احداث شهرک صنعتی مشترک در مرز ایران و ترکیه به امضا رسید. این تفاهم نامه به دلایل زیادی مشکلات قانونی و امنیتی اجرایی نشد.

وی عنوان کرد: در این تفاهم نامه مقرر شده بود 50 درصد از شهرک صنعتی در خاک ایران و 50 درصد دیگر در خاک ترکیه احداث شود.

وی افزود: با توجه به ارزان بودن انرژی در ایران صنعتگران ترکیه می توانستند بیشترین بهره را ببرند و سود چندانی برای طرف ایرانی نداشت. همچنین تفاوت های قوانین اقتصادی و صنعتی دو کشور هم دال بر عدم اجرایی شدن این تفاهم نامه بود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: به دلایل اعلام شده جلسات جدیدی برگزار شد و پیشنهاد ساخت این شهرک در ایران به طرف ترکیه ایی داده شد. یکی از شروط دیگر هم ایجاد صنایع و تولیدات صادراتی بود. نه انکه سرمایه گذاران ترکیه ای تنها با هدف تولید و فروش در بازار ایران وارد این شهرک شوند.

وی ادامه داد: در همین راستا تفاهم نامه ای با کشور چین برای احداث شهرک صنعتی مشترک در ایران به امضا رسید. استان هرمزگان به لحاظ دارا بودن شرایط مناسبی اقتصادی، تجاری و نزدیکی به آبهای بین المللی و گمرکات به عنوان استان پیشنهادی معرفی شد.

به گفته سلیمانی، کار مطالعاتی برای احداث به پایان رسیده است و کارشناسان چینی هم بازدیدی از مکان مورد نظر و ظرفیت ها و پتانسیلهای استان هرمزگان انجام داده اند. در حال حاظر منتظر پاسخ طرف چینی هستیم.

وی در مورد وضعیت صنایع کوچک در استان بیان داشت: سیاست های غلط در دولت گذشته موجب تعطیلی بیش از 70 درصد واحدهای تولیدی و صنایع کوچک شد.در دو سال گذشته حدود دو هزار واحد صنعتی کوچک تعطیل در کشور فعال شده که سیاست دولت فعال کردن چهار هزار واحد از 14 هزار واحد غیر فعال است.

وی  گفت: از تعداد 21 شهرک و نواحی صنعتی در هرمزگان 17 واحد فعال هستند که چهار شهرک طی امسال فعال خواهد شد.

سلیمانی با اشاره به مشکل زیرساختی در شهرک های صنعتی عنوان کرد: همچنان بسیاری از شهرکها و نواحی صنعتی با مشکل آب، برق و گاز روبرو هستند. دستگاه های متولی در امر آبرسانی، برق رسانی و گاز به درب ورودی شهرکهای صنعتی کوتاهی می کنند.

منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: