پولنیوز- شرکت مخابرات ایران طی اطلاعیهای عنوان کرد:
"این شرکت ضمن احترام به حاکمیت دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر بخش ارتباطات کشور و اعلام آمادگی مجدد برای همکاری کامل با دولت در چارچوب قانون، در پی مصاحبه وزیر محترم ارتباطات و معاون ایشان با رسانهها در حاشیه یکی از همایشها، برای تنویر افکار عمومی ارائه توضیحات زیر را لازم میداند.
برای بازگشت تعرفهها به قبل از همکدی آمادهایم1- وزیر محترم ارتباطات در مصاحبهها و سخنرانیهای متعدد خود، افزایش هزینه آبونمان بعد از همکدی را 900 تومان اعلام کردهاند که لازم است تعرفه واقعی به مردم و بهویژه مشترکان محترم اعلام و فرمایشات ایشان اصلاح شود:
الف- آبونمان تلفن ثابت تا پایان سال 1391 ، مبلغ 30 تومان بعلاوه 100 پالس به عنوان حداقل کارکرد- 480 تومان – بوده است.
ب- آبونمان مذکور در سال 92 یعنی قبل از وزارت آقای دکتر واعظی ،توسط کمیسیون ارتباطات رگولاتوری 900 تومان مصوب که بلافاصله بعد از ورود به وزارت توسط همان اعضاء و البته به دستور ایشان لغو شد.
ج- در حال حاضر و بعد از اجرای طرح همکدی آبونمان مصوب به شرح زیر است: حداقل آبونمان در روستاها 100 تومان، شهرها 300 تومان، تهران و شهرهای بزرگ 360 تومان و حداکثر تا سقف 1200 تومان براساس کارکرد تعیین میشود. لیکن با توجه به اجرای طرح همکدی و کاهش درآمد شرکت مخابرات ایران، متوسط درآمد آبونمان دریافتی از مشترکان حدود 600 تومان است.
ضمناً هزینه یک دقیقه مکالمه شهری و درون استانی 30 ریال و بین استانی 330 ریال تعیین شده است.
نتیجه چنین تعرفهگذاری نه تنها افزایش درآمد مخابرات نبوده، بلکه کاهش درآمد این شرکت را موجب شده به نحویکه در حال حاضر برای 5 میلیون مشترک به دلیل کارکرد پایین، قبض صادر نمیشود و مخابرات مجبور است هزینه گزاف نگهداری این تلفنها را بپردازد.
2- همانطور که قبلاً گفته شده است، این شرکت آمادگی خود را برای بازگشت تعرفهها به قبل از اجرای طرح همکدی اعلام و انتظار دارد با تغییر ساختار مجدد، دقیقه حذف و با پالسی شدن تعرفهها، حداقل هزینههای نگهداری و پرسنلی مخابرات تأمین شود.
3- برخلاف نظر وزیر محترم ارتباطات، شرکت مخابرات ایران تعرفه پیشنهادی، بسته توسعهای و مصوبه هیئت مدیره شرکت را در سال گذشته به سازمان تنظیم مقررات ارسال کرده اما باکمال تأسف تاکنون بیپاسخ مانده است.
4- توسعه ICT کشور در چهار سال آینده فقط در بخش تلفن ثابت به 7200 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. برگزاری همایشهای تکراری و فروش پروانههای متعدد برای کسب درآمد، توسعه ارتباطات را در پی نخواهد داشت. باید به بخش خصوصی کمک شود تا علاوه بر سرمایهگذاری مناسب به اشتغال و تولید داخلی در این بخش آسیب نرسد.
5- مدیریت مخابرات، مدیریتی کارا و بهرهور است؛ اینکه برخی در مصاحبه و سخنرانی خود، کاهش درآمد مخابرات را به ناکارآمدی مدیران نسبت میدهند شاید به اطراف خود و عملکرد مدیران متعدد خود توجه نمیکنند و علاقهمندند ضعفهای درونی را به دیگران نسبت دهند.
مدیریت شرکت مخابرات ایران با تعرفههای سال 82 و هزینههای 94، یک معجزه است. به نظر میرسد، ضعفهای حوزه ICT در بخش دولتی برای مردم و رسانهها کاملاً آشکار است و جناب وزیر به آن توجهی ندارند.
6- در حال حاضر در بخش خصوصی برای واگذاری خدمات ارتباطی به مردم، انحصاری وجود ندارد. در بخش تلفن همراه 4 اپراتور و در اینترنت 11 شرکت فعالیت میکنند، در بخش تلفن ثابت علیرغم مجوزهای داده شده به دلیل تعرفههای پایین به جز شرکت مخابرات ایران، شرکت دیگری حاضر به فعالیت نیست و امیدواریم که با مجوزهای جدید، این بخش هم رقابتیتر شود.
اما انحصار واقعی در بخش دولتی ICT است، پهنای باند صرفاً از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت وارد و به فروش میرسد، انحصار تعرفه گذاری در اختیار کمیسیون تنظیم مقررات است و لذا انتظار میرود مجلس محترم برای رفع انحصار از این بخشهای مهم اقدامی سریع داشته باشد چرا که ادامه این روند، عقبماندگی حوزه ICT را به دنبال خواهد داشت.
7- عدم تعدیل تعرفههای مخابراتی به بهانه توزیع سود، مبنای علمی و پایهای ندارد بلکه نشانه انحصارگرایی تعرفهگذاری است که آسیب آن به مردم و مشترکان میرسد.
لازم است به مسئولان محترم یادآوری شود، ادامه این روند – انحصار در تعرفه گذاری توسط کمیسیون تنظیم مقررات – آسیب جدی به توسعه ICT میرساند و موجب بیکاری هزاران پیمانکار در آیندهای نزدیک خواهد شد.
8- طلب شرکت زیرساخت از مخابرات به ادعای مدیران آن شرکت، 350 میلیارد تومان بوده است که از ابتدای سال تاکنون حدود 100 میلیارد تومان آن پرداخت شده است. که در کمال ناباوری، وزیر محترم مبلغ آن را 400 میلیارد تومان اعلام میکند؛ اما این بدهی هر مبلغی که باشد، به دنبال پرداخت آن هستیم و البته باید دولتیها طلب مخابرات را بپردازند. هر چند که برنامه برای پرداخت آن در جلسات و تعامل با زیرساخت ادامه دارد.
9- شرکت توسعه اعتماد مبین در 30 خرداد آگهی فروش این شرکت را منتشر و در تاریخ تعیین شده هیچ خریداری پیدا نشد. لیکن یک هفته بعد، شرکتی برای تبلیغات و البته با هماهنگی وزارت ارتباطات اعلام کرد که خریدار شرکت مخابرات ایران است. خوب است مردم بدانند، شرکت مدعی خرید مخابرات، حتی برای دیدن اسناد مراجعه نکرد و نمیدانست که قرار است چه چیزی فروخته شود.
10- ارزیابی اپراتورها، کار پسندیدهای است و شرکت مخابرات ایران از این اقدام سازمان تنظیم مقررات حمایت میکند، اما انتظار دارد اولاً مرجع ارزیابی مشخص و ثانیاً دقت لازم و اعلام به موقع نتایج به افکار عمومی مـــدنظر باشد و جای تأسف است که اطلاعرسانی همراه اول از کسب رتبه اول، مورد انتقاد قرار میگیرد درحالیکه سایر شرکتها از این فرصت برای تبلیغات استفاده و هیچ واکنشی به رفتار آنان داده نمیشود.
11- بر اساس بررسی انجام شده، شرکت مخابرات ایران به هیچ عنوان چک 100 میلیاردی نزد سازمان تنظیم مقررات نداشته که برگشت خورده باشد. لذا ضمن تکذیب این ادعای آقای دکتر عمیدیان به اطلاع میرساند: تاکنون همه چکهای این شرکت وصول شده است. اما شرکت مخابرات ایران 182 میلیارد تومان چک امانی تحویل به سازمان تنظیم مقررات در سال 93 داشته که مقرر بوده در جلسات کارشناسی بررسی و برای یک فقره آن روند قضایی برای تعیین تکلیف انجام پذیرد که متاسفانه بر خلاف توافقات و تحویل آن به رسم امانت، نسبت به ارسال به بانک و برگشت آن در چند ماه قبل اقدام و برای وصول آن از طریق ساز و کارهای وزارت اقتصاد و دارایی عمل نمودهاند که این موضوع به هیچ عنوان مورد پذیرش نبوده و شرکت مخابرات پرداخت آن را مطالبه من غیر حق تلقی نموده و با ادله کافی اقدامات مربوط را انجام خواهد داد.
12- شرکت مخابرات ایران درخواست تعامل با وزارت ارتباطات دارد و آمادگی خود را برای گسترش همکاریهای آتی اعلام میکند.