کد خبر: ۱۵۳۹۰۲
۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
0
پول‌نیوز- لویدز لیست در گزارشی ۱۰۰ بندر برتر دنیا را معرفی کرد که بنادر آسیایی بیشترین سهم را از آن خود کرده اند و بندر شهید رجایی در جایگاه ۷۸ قرار دارد.

بندر شانگهای چین واقع در رودخانه یانگ تسه با 35 هزار و 29 میلیون TEU  یا کانتینر توانست جایگاه خود را در مقام اول برترین بنادر دنیا حفظ کند.

با آنکه این بندر توانست سالانه رشد پنج درصدی را به ثبت رساند اما از سوی دیگر مقامات بندر شانگهای بزرگترین چالش حال حاضر این بندر را مواجهه با پذیرش تناژ روز افزون در بندر مطرح نکرده اند.

آبخور این بندر 16 متر است که کم ترین عمق مورد نیاز برای کانتینربرهای غول پیکر محسوب می شود.   

مقام دوم برترین بنادر دنیا به بندر سنگاپور با 33.87 میلیون TEU جابجایی و5.1 درصد افزایش سالانه به بندر سنگاپور تعلق می گیرد. اپراتور بندری  دولتی PSA  قصد دارد تا جایگاه این بندر را عنوان ترانشیپ برتر منطقه حفظ کند.

با تکمیل و بهره گیری کامل  بندر پیشرفته PPT، جابجایی در بندر سنگاپور به 50 میلیون TEU در سال می رسد.

بندر شنژن چین نیز با 24.04 میلیون TEU جابجایی در مقام سوم برترین بنادر دنیا قرار گرفت.

آمارهای منتشره از این بندر از افزایش  5.2 درصدی و رسیدن جابجایی ها به 11.6 میلیون TEU  در شش ماهه ابتدایی سال 2015 حکایت دارد.

رتبه چهارم برترین بندر دنیا به بندر هنگ کنگ چین تعلق دارد. این بندر 22.23 میلیون TEU جابجایی را ثبت کرد. این بندر که سال قبل در رتبه سوم جهان جای گرفته بود قصد دارد تا با رقابت با بندر سنگاپورو بوسان کره جنوبی به هاب ترانشیپ در منطقه تبدیل شود. این بندر تا قبل از سال 2005 رتبه برترین بندر دنیا را از آن خود کرده بود اما در دهه گذشته این بندر رو به افول گذاشته است.

بندر نینگبو 18.70 میلیون TEU  در رتبه پنجم جهان جای گرفته است. این بندر در سال 2014، 11.5 درصد رشد را تجربه کرد و تنها بندر چینی با رشد دو رقمی در سال 2014 محسوب می شود.

این بندر نسبت به بنادر رقیب خود در چین از مزیت عمق طبیعی آب به میزان 18 متر سود می برد. این عمق به بندر نینگبو این امکان را می دهد تا پذیرای کانتینربرهای غول پیکر باشد.

در سال 2014، این بندر به 905 فروند کشتی کانتینربر بالای 10 هزار TEU سرویس داد که 20 درصد افزایش را نسبت به سال 2013 نشان می دهد.

به هرحال بزرگترین مشکل این بندر فقدان منطقه آزاد تجاری است.

بندر بوسان با 18.68 میلیون TEU جابجایی مقام ششم برترین بندر جهان را از آن خود کرده است. مقامات بندری و دولت کره جنوبی با افزایش ترمینال ها سودای تبدیل شدن به بزرگترین هاب ترانشیپ منطقه را در سر می پرورانند.

از دیگر برنامه های این بندر می توان به احداث 18 اسکله جدید و سوخت رسانی LNG در این بندر تا سال 2018 اشاره کرد.

بندر چینی گوانگجو نیز با 8.4 درصد رشد موفق به جابجایی 16.60 میلیون TEU شد و مقام هفتم جهان را به خود اختصاص داد.

از نظر کارشناسان لویدزلیست در صورت استفاده این بندر از تمام امکانات خود، بندر گوانگجو آینده روشنی را در پیش رو خواهد داشت.
برچسب ها: بندر شهید رجایی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: