May 2024 20 / دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۴۳۸۳
۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
0
نیاز مصرفی برنج کشور سالانه حدود 3 میلیون تن است که نزدیک دو میلیون تن آن در داخل تولید و مابقی از طریق واردات تامین می شود.
پول‌نیوز - دبیر انجمن برنج کشور گفت: با وجود ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت کماکان واردات این محصول انجام می شود که این امر نیازمند اصلاح و ساماندهی مدت زمان ثبت سفارش واردات برنج توسط دولت است.

جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگویی افزود: با توجه به واردات بی رویه برنج در سال 92 و دپو این محصول در کشور، وزارت جهادکشاورزی ممنوعیت واردات برنج را اعلام کرد و این در حالیست که انجمن برنج کشور هشدار داد ادامه واردات برنج می تواند صدمه جبران ناپذیری به تولیدکنندگان این محصول وارد کند که در آن صورت مشکلات عدیده ای بوجود خواهد آمد.

وی اظهار داشت: با وجود ممنوعیت واردات برنج در سال 93 و تعرفه گذاری برای این محصول، در سال 93 حدود 950 هزارتن برنج و در پنج ماهه سالجاری بیش از 340 هزارتن برنج وارد کشور شده است.

وی گفت: وزارت جهادکشاورزی مشکل واردات برنج در فصل برداشت این محصول را طولانی بودن مدت زمان ثبت سفارشات عنوان کرده و این بدان معناست که تاجری دو سال قبل ثبت سفارش واردات برنج را انجام داده اما هر زمان که بخواهد محصول خود را وارد می کند.

دبیر انجمن برنج کشور براین باور است؛ سیستم مدت زمان ثبت سفارش کالاهای اساسی ازجمله برنج باید اصلاح و ساماندهی شود تا با مشکل حجم واردات برنج در زمان ممنوعیت واردات در فصل برداشت از سوی وزارت جهادکشاورزی مواجه نشویم و تولیدکنندگان نیز متضرر نشوند.

علیزاده شایق با بیان اینکه ذائقه مردم به سمت مصرف برنج ایرانی بازگشته است، اظهار داشت: البته واردات در گذشته می توانست به تولید داخل ضربه هولناکی وارد کند اما خوشبختانه هم اکنون مصرف کنندگان ما رغبت کمتری به مصرف برنج خارجی دارند و فقط به دلیل نداشتن توان مالی بناچار از برنج خارجی استفاده می کنند.

دبیر انجمن برنج کشور معتقد است؛ افزایش نرخ تعرفه نمی تواند مانع خوبی برای کاهش واردات باشد زیرا تجار تعرفه را دور می زنند.

به گفته وی، دولت مدت زمانی را برای تعرفه 40 درصدی اعلام می کند، اما تجار و واردکنندگان نیز می دانند چه زمانی واردات را انجام دهند که تعرفه 40 درصدی را نپردازند، بنابراین تعرفه گذاری بالا نیز نمی تواند مانعی برای کاهش حجم واردات باشد و این تنها یک حرکت سمبولیک قلمداد می شود.

علیزاده شایق افزود: علیرغم بروز خسارت اندکی در نوار ساحلی گیلان و مازندران در ابتدای فصل به دلیل کم آبی، با بروز بارندگی و آفتاب مناسب در تیر ماه و مرداد ماه مشکلی در برداشت برنج محلی رخ نداد و همین امر موجب افزایش متوسط عملکرد در هکتار و کیفیت بالای برنج شمال کشور شد.

وی اظهار داشت: به طوری که امسال برنج محلی شمال کشور از لحاظ کمیت و کیفیت از وضعیت مطلوبی برخوردار خواهد بود.

وی اراضی زیرکشت برنج کشور را 650 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: حدود 550 هزار هکتار از این اراضی به استان های گیلان، مازندران و گلستان اختصاص دارد.

دبیر انجمن برنج کشور پیش بینی کرد: امسال تولید برنج داخلی به 2 میلیون تن برسد.

وی درباره وضعیت بازار برنج داخلی نیز گفت: در راستای تعامل تولیدکنندگان و کارخانجات، قیمت برنج مرغوب با کمترین ناخالصی (برنج دو الکه با برنج شکسته حداکثر بین 2 تا 3 درصد) در استان های شمالی کشور حدود 8 هزار تومان به فروش می رسد.

وی نظارت بر قیمت برنج در تهران را نامناسب دانست و گفت: زمانی که برنج مرغوب شمال کشور به تهران می رسد متاسفانه با برنج های دیگر مخلوط و دارای بیشترین شکسته برنج است که با قیمت های بیش از 10 هزار تومان در بازار عرضه می شود که این امر نیازمند تشدید نظارت از سوی دستگاه های مسول است.

نیاز مصرفی برنج کشور سالانه حدود 3 میلیون تن است که نزدیک دو میلیون تن آن در داخل تولید و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

منبع: ایرنا
برچسب ها: واردات برنج ، تعرفه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: