May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۴۵۱۹
۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
0
گربه پالاس در سمنان مشاهده شدپول‌نیوز- معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: کارشناسان این اداره کل در تپه ماهورهای منطقه حیات وحش خوش ییلاق سمنان، موفق به مشاهده و تصویربرداری از گونه نادر و درحال انقراض گربه پالاس شدند.

بهرام علی ظاهری افزود: پس از یک دهه، در منطقه پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق دو گربه پالاس مشاهده و از آنان تصویر برداری شد.

وی گفت: کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان و محیط بانان پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق، طی گشت و پایش مشترک در تپه ماهورهای مشرف به چشمه موسوم به چشمه پلنگی در اطراف پاسگاه محیط بانی چارملی، از گونه نادر و درحال انقراض گربه پالاس به همراه توله اش تصویر برداری کردند.

ظاهری درمورد مشخصات عمومی این گونه گفت: گربه پالاس دارای جثه ای تقریبا به اندازه گربه معمولی است با این تفاوت که سر این گونه پهن است، گوش ها کوچک، گرد و با فاصله زیاد از هم قرار دارند، دمی بلند و کلفت دارد، موهای بدن به رنگ خاکستری متمایل به زرد خردلی که نوک سفید موها، آنها را به رنگ برفکی نقره ای در آورده است.

وی در ادامه توصیف ظاهری گربه پالاس گفت: گونه های بلند، با دو نوار قهوه ای رنگ در هر طرف سر، موهای بلندتر و متراکم تر از سایر گربه ها نیز دیگر ویژگی های گربه پالاس است.

ظاهری ادامه داد: موهای زیر بدن گربه پالاس نیز بسیار بلند و طول آنها حدود دو برابر موهای پشت و پهلوهاست، این موها عایق بسیار خوبی درمقابل زمین های یخ زده و برفی به شمار می رود.

گربه پالاس در سمنان مشاهده شد

گربه پالاس تاکنون در استان سمنان، در مجموعه ذخیره گاه زیستکده توران، پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق و ارتفاعات شمال دامغان مشاهده شده و تا کنون گزارشی از مشاهده این گونه در غرب این استان ارائه نشده است.

پراکنش این گونه در کشور براساس گزارش های موجود، محدود به استان های سمنان، خراسان شمالی، گلستان، اصفهان، یزد، کرمان و اردبیل و آذربایجان شرقی است.

پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق به مساحت 150 هزار و 57 هکتار در شمال شرقی شهرستان شاهرود و د ر جنوب آزاد شهر قرار دارد که از شمال تا جنوب، به ترتیب دارای انواع زیستکده های کوهستان با جنگل پهن برگ، جنگل های سوزنی برگ ارس، تپه ماهورها و دشت های استپی است.

از آنجا که این منطقه بین کویر و جنگل های پهن برگ خزری قرار دارد، از تنوع زیستی بالایی برخوردار است و هر یک از این بخش ها، دارای پوشش گیاهی و تنوع حیات وحش ویژه است.
به این گونه مناطق که در حد فاصل دو زیست بوم متفاوت قرار گرفته و به همین سبب، از تنوع زیستی بالایی برخوردارست، اکوتون گفته می شود.

پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق از بهترین و ارزشمندترین اکوتون های کشور است که از سال 1354 ازسوی سازمان حفاظت محیط زیست تحت حفاظت قرار گرفته است.

گونه های مهم جانوری این منطقه شامل قوچ و میش، کل و بز، پلنگ، آهو، خرس قهوه ای، مرال، شوکا، انواع گربه وحشی و پرندگانی نظیر هوبره، کبک و باقرقره، پرندگان شکاری و مهاجر نظیر بالابان، شاهین، بحری، هوبره، چاق لق، بلدرچین، کبک، تیهو، هد هد، شاه بوف، جغد، سیـنه سرخ و از خزند گان می توان به افعی، کفچه مار، مار جعفری، انواع آگاما، بزمجه، لاک پشت و از د وزیستان می توان به انواع وزغ ها اشاره کرد.

تا سال 1379 گورخر ایرانی نیز در پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق زیست می کرده که نسل آن به دلیل شکار غیرمجاز در این منطقه ازبین رفته است.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: