کد خبر: ۱۵۵۲۴۵
۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۷
0
براساس این گزارش ها ایران همچنین در این مدت روزانه نزدیک به چهار میلیون لیتر صادرات و 10 میلیون لیتر بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتی ها) نفت کوره نیز داشته است که نسبت به دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد افزایشی بالای هشت درصد نشان می دهد.
تغییر وضعیت ایران از واردکننده به صادرکننده گازوییلپول‌نیوز - پایگاه های خبری غربی می گویند: ایران بعد ازیک دهه وابستگی به گازوئیل وارداتی، دوباره توانسته است به جرگه کشورهای صادرکننده این فرآورده نفتی باز گردد.

این پایگاه های خبری درگزارش های خود به شرح زیر افزودند : سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفته است که در160روز سال جاری خورشیدی، 560 میلیون لیتر گازوئیل صادر شده و250 میلیون دلار برای کشور درآمدزایی داشته است.

براساس این گزارش ها ایران همچنین در این مدت روزانه نزدیک به چهار میلیون لیتر صادرات و 10 میلیون لیتر بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتی ها) نفت کوره نیز داشته است که نسبت به دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد افزایشی بالای هشت درصد نشان می دهد.

البته ایران واردات بنزین را افزایش داده وبه 6.5 میلیون لیتر در روز رسانده است، اما بهترین کارممکن افزایش واردات بنزین بود، چرا که دردوران احمدی نژاد ایران بخشی ازظرفیت پتروشیمی ها برای تولید بنزین اختصاص داده می شد که باعث کاهش چشمگیر تولید محصولات پتروشیمی می شد.

*** علت از سرگیری صادرات گازوئیل

افزایش بانکرینگ وصادرات نفت کوره، همچنین صادرات گازوئیل تحت تأثیر افزایش چشمگیر تولید گاز ایران دردو سال گذشته وجایگزینی مصرف سوخت مایع با گاز طبیعی در نیروگاه ها بوده است.

گزارش های رسمی وزارت نیرو حاکی از آن است که در دو سال قبل، تولید گازوئیل ایران روزانه 97 میلیون لیتر بود، درحالی که مصرف آن بالای 104 میلیون لیتر بود. درهمان سال ایران روزانه بالای 33 میلیون لیتر گازوئیل در نیروگاه ها مصرف می کرد. در مجموع طی سال 92 مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها به 27 میلیارد لیتر رسیده بود.

اما در سال گذشته با افزایش نزدیک به 34 درصدی تحویل گاز به نیروگاه ها، مصرف گازوئیل ونفت کوره دراین بخش به ترتیب 24 درصد و 33 درصد کاهش یافت.

در 160 روز سال جاری خورشیدی دوباره مصرف نیروگاهی گاز 11 درصد افزایش پیدا کرده، دوباره مصرف گازوئیل 36 درصد ومصرف نفت کوره بیش از 25 درصد کاهش یافته است.

در کل ایران طی این دوره زمانی، تنها کمی بیش از دو میلیارد لیتر گازوئیل و کمتر از سه میلیارد لیتر نفت کوره مصرف کرده است که در مقایسه به دو سال قبل به شدت کاهش یافته است.

چنین کاهش چشمگیر مصرف سوخت مایع عامل افزایش توان صادرات هر دو محصول نفتی شده است.

ایران ازاوایل دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، واردات گازوئیل را متوقف و شروع به صادرات آن کرد اما در دومین سال ریاست جمهوری احمدی نژاد تا اوایل سال جاری، ایران دوباره به واردکننده خالص گازوئیل تبدیل شده بود و در دو سال آخر دولت احمدی نژاد، روزانه بیش از 6 میلیون لیتر واردات گازوئیل داشت.

البته هنوز برای توقف کامل مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها، ایران نیاز به افزایش 20 میلیارد مترمکعبی تحویل گاز به نیروگاه ها دارد. نیروگاه های ایران سال گذشته نزدیک به 50 میلیارد متر مکعب گاز مصرف کردند که برابر با 27 درصد از کل گاز تولیدی کشور بود.

درپایان این گزارش امده است : براساس گزارش های رسمی، نیروگاه های ایران، بویژه به خاطر مصرف سوخت مایع، مسئول 40درصد ازتولید دی اکسید کربن کشور هستند که بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی، زیان سالانه آلودگی هوا برای ایران 16 میلیارد دلار برآورد می شود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: صادرات ، گازوییل ، واردات
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: