May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۵۴۵۸
۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
۱
پول‌نیوز- پروژه تکثیر و پرورش زالوی طبی در شهرستان فومن افتتاح شد.

کارگاه تکثیر و پرورش زالوی طبی در روستای کمامردخ از توابع شهرستان فومن با حضور معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، نماینده شهرستان‌های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی و سایر رؤسای ادارات شهرستان افتتاح و بهره‌برداری شد.

این کارگاه اولین پروژه پرورش زالوی طبی در گیلان است و برای راه اندازی آن بیش از 150 میلیون تومان هزینه شده است که 60 میلیون تومان آن تسهیلات بانکی و مبلغ چهار میلیون تومان به عنوان وام بلاعوض از اداره کل شیلات استان به این کارگاه اختصاص یافته است.

‌مدیرکل شیلات گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: باتوجه به اینکه زالو در طبیعت صید و در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، امروزه ضرورت پرورش این نرم‌تن برای استفاده درمانی دو چندان شده است.

اسحاق شعبانی افزود: پرورش زالو از توجیه اقتصادی خوبی برخوردار است و در حال حاضر هر قطعه زالو در کشور سه تا سه هزار و 500 ریال به فروش می‌رسد که قیمت این آبزی در اروپا چهار تا شش دلار است.

وی با تاکید بر گرایش مردم به طب سنتی و شرایط اقلیمی مناسب استان برای پرورش اینگونه از نرم‌تنان گفت: امید است با توسعه پرورش زالو، شاهد ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان بیکار و افزایش درآمد اقتصادی روستاییان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه لازم برای تولید زالو بسیار کم است. به عنوان مثال از ملزومات پرورش زالو تهیه استخرهایی کوچک است که عمق آن نیم متر باشد و در کف استخر، سیمان‌ها با خاک رس پوشانده شود. با سرمایه اندک پنج تا 10 میلیونی می‌توان کارگاه کوچک تولید زالو را به راه انداخت.

وی متذکر شد: با استفاده از گنجینه طب سنتی کشور که در فهرست میراث‌ فرهنگی جهان قرار دارد، می‌توان این ظرفیت بکر و کمتر شناخته شده را به آسانی به کار گرفت و از آن، هم در راه شناساندن ایران و فرهنگ طبی‌اش به جهان بهره برد و هم در سود سرشار اقتصادی که نصیب مردم کشور می‌شود، شریک شد و از سوی دیگر معضل بیکاری جوانان را کمی مدیریت کرد؛ چراکه به‌طور حتم ایجاد بنگاه‌های تولیدی این‌چنینی می‌تواند نقش مهمی در اشتغال‌زایی نسل جوان داشته باشد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: زالو ، گیلان ، فومن
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
زارع
Iran, Islamic Republic of
09:04 - 1395/08/01
سلام
بنده مدتی هست دارم به پرورش زالو فکر میکنم
اگه امکان داره یه شماره تماس از یکی از افرادی که به ایم کار مشغول هستند رو میخواستم.
ممنون
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: