April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۵۹۵۸
۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
0
دور جدید مذاکرات نفتی ایران و انگلیس به منظور وصول طلب چند میلیون دلاری شرکت ملی نفت ایران از شرکت برتیش پترولیوم انگلیس در تهران آغاز شد.
مذاکرات گازی ایران و انگلیس آغاز شدپول‌نیوز- در کنار شرکت انگلیسی- هلندی شل، برتیش پترولیوم انگلیس در جایگاه دومین بدهکار گازی ایران قرار دارد به طوری‌که با وجود ازسرگیری تولید گاز ازمیدان مشترک رهوم در دریای شمال اما منابع مالی متعلق به شرکت ملی نفت ایران از محل استخراج گاز از این میدان با دستور مستقیم دولت انگلیس تا اطلاع ثانوی توسط شرکت برتیش پترولیوم در حسابی بلوکه شده است.

این در حالی است که پیش از این با وجود تصویب تحریم‌های نفتی در کاخ سفید و اتحادیه اروپا، شرکت برتیش پترولیوم انگلیس نسبت به مشارکت با شرکت ملی نفت ایران در میدان گازی شاه دنیز جمهوری آذربایجان هم از گزند تحریم‌ها معاف شده بود.

با این وجود، امروز دور جدید مذاکرات نفتی ایران و انگلیس به منظور وصول طلب چند میلیون دلاری شرکت ملی نفت ایران از شرکت برتیش پترولیوم اننگلس در تهران آغاز شد.

امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت پس از دیدار و گفتگو با آجای شارما کاردار انگلیس در تهران از سفر هیئت اقتصادی انگلیس به ایران در ١٠ مهرماه خبر داد و گفت: انگلیس اعلام آمادگی کرد سهم ایران از میدان مشترک گازی رهوم را بعد از لغو تحریمها بپردازد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه در این دیدار درباره اولویت همکاری بین دو کشور پس از لغو تحریم ها مذاکراتی انجام شد، تصریح کرد: برداشت نفت از میادین قدیمی، توسعه مخازن مشترک و ازدیاد برداشت، محورهای مورد مذاکره امروز بوده درباره این که آیا به موضوع میدان رهوم و پرداخت سهم ایران از این میدان نیز پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه انگلیسی ها اعلام آمادگی کردند پس از لغو تحریم ها سهم ایران را از این میدان گازی در دریای شمال بپردازند، بیان کرد: اگر شرکت های خارجی بخواهند با ایران همکاری کنند باید مشارکت معناداری با بخش خصوصی ایران داشته باشند.

زمانی نیا تاکید کرد: بخش خصوصی ایران با ١٠ سال گذشته تفاوتهای زیادی کرده است از این رو هر شرکت خارجی که بخواهد در ایران فعالیت کند باید به این موضوع توجه کند.

میدان گازی رهوم یا رام یک میدان گازی کوچک فراساحلی است که توسعه مشترک آن با سرمایه گذاری مشترک ایران و انگلیس انجام شده است. این میدان در ۴۰۰ کیلومتری شهر ابردین در آبهای ساحلی اسکاتلند در دریای شمال قرار دارد. قرارداد اکتشاف این میدان در سال ۱۹۷۳ منعقد و در سال ۱۹۷۷ به کشف میدان انجامید.

منبع: مهر
برچسب ها: مذاکرات ، ایران ، انگلیس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: