May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۶۸۹۹
۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۳
0
سهم حمل و نقل ریلی در حمل بار بنادر از 5 درصد در سال گذشته به 11 درصد در سال جاری رسیده است. این سهم باید به بیش از 30 درصد برسد و در دنیا نیز حدود 40 درصد است.
پول‌نیوز - مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه رشد بهره وری راه آهن در دستور کار دولت قرار داد، گفت: راه آهن نماد صنعتی شدن ایران در گذشته بود و اکنون باید چهره سنتی خود را تغییر دهد و در این راستا برقی سازی خطوط ریلی، احداث خطوط سریع السیر، افزایش سهم جایه جایی بار و مسافر تا 1400 و ایجاد سازمان قطار حومه ای در دستور کار قرار دارد.

محسن پور سیدآقایی در مراسم بازدید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از مرکز کنترل ترافیک راه آهن با بیان اینکه توسعه ریلی کشور جزو اولویت های مقام معظم رهبری و دولت است، افزود: مقام معظم رهبری با همه مشغله های کلان خود مشخصا به توسعه ریلی تاکید و همچنین رئیس جمهور اهتمام ویژه ای به توسعه ریلی کشور دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: باید سهم ریل در بنادر کشور به بیش از 30 درصد برسد که این رقم در دنیا حدود 40 درصد است. وی افزود: سهم حمل و نقل ریلی در حمل بار بنادر از 5 درصد در سال گذشته به 11 درصد در سال جاری رسیده است. پورسیدآقایی گفت: هدف گذاری کرده ایم تا سال 1400 میزان جابه جایی مسافر از 26 میلیون نفر به 64 میلیون نفر افزایش یابد.

مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: سهم راه آهن در حمل بار طبق قانون باید به 30 درصد جابه جایی بارهای کشور و در حمل مسافر به 18 درصد ارتقا یابد البته پیش بینی کرده ایم سهم مسافری ریلی را با احتساب قطارهای حومه ای به 24 درصد افزایش دهیم. پورسید آقایی ادامه داد: برای تحقق اهداف در بخش توسعه ریلی کشور، لازم است بخش خصوصی 618 دستگاه لکوموتیو باری، 28 هزار و 500 دستگاه واگن باری و یک هزار و 500 دستگاه واگن مسافری را وارد ناوگان ریلی کشور کند.

وی افزود: در این حوزه، سهم دولت نیز ورود 230 دستگاه لکوموتیو مانوری، 186 دستگاه لکوموتیو مسافری، 944 دستگاه قطار سریع السیر و 650 دستگاه قطار حومه، 15 دستگاه سازمان امداد و نجات سنگین و 20 دستگاه سازمان امداد و نجات سبک است. پورسیدآقایی گفت: در حال حاضر به دلیل تکلیفی بودن نرخ های جابجایی مسافر ریلی، بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد.
مدیرعامل راه آهن یا اعلام آنکه دولت به توسعه قطارهای حومه ای اهتمام دارد، افزود: نرخ بلیت این قطارها باید ارزان و خدمات آن متناسب باشد تا مردم برای زندگی در شهرهای حومه توجیه مناسب داشته باشند.

پورسیدآقایی اظهار داشت: در حال حاضر 10 هزار و 300 کیلومتر خط آهن در کشور داریم که یک هزار و 800 کیلومتر آن دو خطه است. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همه مسیرهای ریلی قم تا بندرعباس دو خطه می شوند، افزود: محور جنوب تا اراک و محور غرب تا تبریز دو خطه خواهد شد ضمن آنکه مسیر تهران تا زنجان نیز دو خطه می شود.

وی به تراک بندی (ایجاد ایستگاه الکترونیکی) اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی کرده ایم در هر 5 کیلومتر خط آهن یک ایستگاه الکترونیکی مجازی ایجاد شود، در واقع قطار که از این ایستگاه عبور می کند امکان اعزام قطار بعدی وجود دارد و این موجب افزایش بهره وری و کاهش زمان اعزام قطارها می شود.

وی با اشاره به سریع السیر کردن خط آهن تهران - اصفهان، گفت: زیرسازی این مسیر ریلی به طول 412 کیلومتر شروع شده ضمن آنکه پروژه فاینانس دارد. مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه 5 هزار میلیارد تومان پروژه ریلی تعریف کرده ایم، افزود: مجموعه اعتبار مورد نیاز خطوط جدید 315 هزار میلیارد ریال است.

پورسیدآقایی یادآور شد: قرارداد برقی کردن راه آهن تهران - مشهد و دستیابی به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت در این مسیر ریلی منعقد شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای توسعه ریلی کشور 7 محور را تعریف کرده ایم، گفت: اقتصادی کردن فعالیت های ریلی برای بخش خصوصی یکی از این محورها است تا حمل و نقل ریلی توجیه مناسب اقتصادی داشته باشد.

وی تصریح کرد: در این راستا برنامه ریزی شد تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی برای شرکت های خصوصی کاهش یابد. تا پیش از این 57 درصد درآمد حمل بار به راه آهن اختصاص می یافت اما در راستای توجیه اقتصادی مناسب بخش خصوصی رقم حق دسترسی را از 57 به 31 درصد کاهش دادیم. پورسیدآقایی یادآور شد: این امر موجب شد بخشی از درآمد خود را در دو سال گذشته از دست بدهیم.

سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه آهن تضمین شده است

وی گفت: متاسفانه رقابت بین جاده و ریل در ایران عادلانه نیست؛ ما گازوییل لیتری 2 هزار تومان را به کامیون داران لیتری 500 تومان می دهیم ضمن آنکه حق دسترسی به شبکه جاده ای را هم از آنان نمی گیریم اما در شبکه ریلی حق دسترسی دریافت می شود و این موجب استقبال صاحبان کالا از حمل کامیونی شده است.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری بخش خصوصی توسط راه آهن تضمین می شود، اظهار داشت: هر بخشی که واگن باری و مسافری وارد ناوگان کند سود آنها را تضمین می کنیم. پورسیدآقایی با بیان اینکه رشد بهره وری راه آهن در دستور کار دولت قرار دارد، گفت: راه آهن نماد صنعتی شدن ایران در گذشته بود و اکنون باید چهره سنتی خود را تغییر دهد. در این راستا برقی سازی خطوط ریلی، احداث خطوط سریع السیر و ایجاد سازمان قطار حومه ای در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه ایمن سازی خطوط ریلی در دستور کار دولت است، اضافه کرد: تا پایان سال 95 همه شبکه ریلی کشور به سیستم ایمن ATC مجهز می شود؛ بنابراین تجاوز از سرعت مجاز نخواهیم داشت و ایمنی خطوط افزایش می یابد. پورسیدآقایی اظهار داشت: در حال حاضر 10 هزار و 300 کیلومتر خط آهن در کشور داریم ضمن آنکه 10 هزار کیلومتر پروژه ریلی کلنگ زده شده و 5 هزار پروژه ریلی در دست مطالعه است.

وی با بیان اینکه اجرای فاینانس در پروژه های ریلی مد نظر قرار دارد، گفت: در بخش فاینانس مشکلی که داریم باید 15 درصد پیش پرداخت توسط ما پرداخت شود، یعنی برای احداث 10 هزار کیلومتر خط آهن 60 هزار میلیارد تومان فاینانس لازم داریم که بایستی 9 هزار میلیارد تومان آن در قالب پیش پرداخت، از سوی ما پرداخت شود. از مجلس می خواهیم اجازه دهد این پیش پرداخت از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه مقرر شده از محل صرفه جویی مصرف سوخت در سال جاری 500 میلیارد تومان به راه آهن جمهوری اسلامی ایران اختصاص یابد، اظهار داشت: در راستای توسعه ریلی کشور منابع مالی محدودی وجود دارد، اما مقرر شده است از محل صرفه جویی مصرف سوخت، ارقامی به راه آهن اختصاص یابد.

وی ادامه داد: دولت سال گذشته 350 میلیارد تومان برای شبکه ریلی مصوب کرد که 50 درصد این رقم به ما اختصاص یافت. ضمن آنکه در سال جاری مقرر شده 500 میلیارد تومان به شبکه ریلی کشور اختصاص یابد. مدیرعامل راه آهن گفت: از محل بند «ق» تبصره بودجه 7.5 میلیارد تومان بابت صرفه جویی انرژی طبق مصوبه شورای اقتصاد به حمل و نقل ریلی اختصاص می یابد.

وی خاطرنشان کرد: راه آهن جمهوری اسلامی ایران امروز بابت طرح های قبلی، ماده 62 و حساب ذخیره ارزی 6 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است که موظف هستیم از دولت دریافت کرده و پرداخت کنیم.

برچسب ها: حمل‌ونقل ریلی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: