May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۸۵۶۳
۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
0
مدیرعامل موسسه اعتباری عسکریه با تاکید بر اینکه مشکل اجرای بانکداری اسلامی در کشورمان مدیریتی است، اظهار کرد: اگر مدیران کشورمان درست عمل کنند و آمر به این امر باشند، قانون بانکداری اسلامی به درستی اجرا می‌شود.
بانکداری اسلامی فقط با اجرای درست مدیران عملی می شودپول‌نیوز- نشست تخصصی چالش های اجرای بانکداری اسلامی به میزبانی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا و (س) با حضور دانشگاه المنار تونس و مؤسسه اعتباری عسکریه برگزار شد.

به گزارش گروه بانک و بیمه پول‌نیوز، این نشست با حضور دکتر فتحی سلواتی رییس و استاد اقتصاد دانشگاه المنار تونس، حجت السلام سید امین جوادی مدیرعامل مؤسسه اعتباری عسکریه، دکتر کامران ندری عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)، دکتر بیژن لطیف استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا و دکتر حمید کردبچه عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه الزهراء به دعوت دانشکده اقتصاد دانشکاه الزهرا برگزار شد.

 سیدامین جوادی در این نشست با تاکید بر اینکه کشور مالزی با استفاده از عقد مرابحه در دو روز توانست برای فرودگاه کوالالامپور جذب منابع انجام دهد، افزود: مشکل بانکداری در ایران مدیریت است.

مدیرعامل موسسه اعتباری عسکریه گفت: عقد مرابحه در ایران به‌ وجود آمده و کشورهای دیگر از آن الگوبرداری کرده‌‌اند.

وی ادامه داد: آنچه در اجرای قانون بانکداری اسلامی چالش است مباحث مدیریتی است وگرنه قانون فعلی بانکداری ایران، قانون مترقی است که بسیاری از کشورهای اسلامی نیز از آن الگوبرداری کرده‌اند.

مدیرعامل موسسه اعتباری عسکریه با تاکید بر اینکه مشکل اجرای بانکداری اسلامی در کشورمان مدیریتی است، اظهار کرد: اگر مدیران کشورمان درست عمل کنند و آمر به این امر باشند، قانون بانکداری اسلامی به درستی اجرا می‌شود.

بانکداری اسلامی فقط با اجرای درست مدیران عملی می شود

جوادی گفت: بحث دوم در چالش‌های بانکداری بحث تحریم‌های اقتصادی و بانکی ایران است که باعث شد تجهیز منابع قطع شود.

وی با بیان اینکه در همه دنیا مرسوم است که نرخ سود تسهیلات را براساس تورم به اضافه یک مارجین سود یک تا دو برابر تورم تعیین کنند، افزود: در آمریکا نرخ سودی که از تسهیلات گرفته می‌شود دقیقا ۲/ ۲ برابر تورم است.

به گفته وی، براساس آمارها، ارزان‌ترین پول به ترتیب در کشورهای بلاروس، ایران و کویت پرداخت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر بانک‌ها بخواهند به بانکداری اسلامی عمل کنند باید چهار شرط را رعایت کنند، افزود: نباید سود بانکی دستوری تعیین شود.

بانکداری اسلامی فقط با اجرای درست مدیران عملی می شود
جوادی ادامه داد: سیستم بانکی باید خود را با استانداردهای جهانی منطبق کند و کارکنان بانک‌ها باید با آموزش، قوانین بانکداری اسلامی را بپذیرند. از سوی دیگر باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود تا مردم مسائل شرعی بانکداری اسلامی را بپذیرند.

جوادی با تاکید بر اینکه در برخی عقود باید سهم سود و در برخی دیگر درصد سود مشخص شود، افزود: در سه عقد، ربا کاملا شکل می‌گیرد که به‌عنوان نمونه، عقد قرض‌الحسنه یکی از آنهاست.

وی ادامه داد: در عقد مضاربه قراردادن هر شرطی ربا و حرام است و این عقد به اضافه عقد قرض‌الحسنه، شرط ضمن عقد نمی‌پذیرند البته در مشارکت مدنی نیز این اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل موسسه اعتباری عسکریه با تاکید بر اینکه برخی فقها در مورد نرخ سودهای فعال نیز معتقدند، قدرت خرید پول حفظ نمی‌شود، افزود: برخی مراجع نیز می‌گویند اصلا در مسائل حقوقی، ربا شکل نمی‌گیرد و چون بانک وکیل سپرده‌گذاران است، ربایی شکل نمی‌گیرد.

وی درخصوص بیمه سپرده نیز اظهار کرد: در شریعت اسلام، خرید ریسک وجود دارد و بیمه نیز به معنای خرید ریسک است و گرنه با چه حکم شرعی‌ای بیمه وجود دارد.

وی درخصوص قوانین ورشکستگی در اسلام نیز اظهار کرد: اگر سهامدار ورشکسته شد باید زیان را تقبل کند؛ چرا که شخصی که چند سال سود برده، باید در زیان هم مشارکت داشته باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: