April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۹۷۳۳
۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
0
پایگاه اماراتی نشنال طی گزارشی نوشت: اخباری وجود دارد که نشان می دهد کویت و ایران در حال بررسی گزینه هایی برای صادرات گاز ایران به کویت از طریق عراق هستند.
پول‌نیوز- توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی دارای تاثیرات ژئوپلتیک و سرمایه گذاری فراوانی برای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود.

تاثیر مهم جغرافیایی-اقتصادی توافق بر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس این است که عرضه انرژی ایران می تواند در درازمدت به نحو رو به افزایشی جایگزین عرضه منابع هیدروکربنی این کشورها به بازارهای پرسودی نظیر چین، ژاپن، کره جنوبی و هند شود. برای مثال، هند که به طور سنتی دومین خریدار بزرگ نفت ایران پس از چین به شمار می رود، اعلام کرده که لغو تحریم ها می تواند بدین معنا باشد که دهلی نو می تواند واردات نفت خود از ایران را افزایش دهد.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس منافع فراوانی در همکاری با ایران دارند. برای مثال، عمان نقشی کلیدی در به نتیجه رساندن مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا داشت. این کشور همچنین در اوایل سال 2014 قراردادی را برای ساخت یک خط لوله یک میلیارد دلار برای خرید گاز از ایران به امضا رساند.

انتظار می رود خط لوله دیپواتر از خاورمیانه به هند که گاز ایران را به عمان و هند خواهد رساند، پس از مدتها تاخیر، بعد از توافق هسته ای احیا شود. قطر نیز به دنبال حفظ روابط دوستانه با تهران است. قطر دارای میادین گازی مشترک با ایران است و این مستلزم آن است که دوحه همکاری های با ثبات و قوی خود با ایران را حفظ کند. همچنین ملاحظات تجاری از نظر عرضه و تقاضا وجود دارد. گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد کویت و ایران در حال بررسی گزینه هایی برای صادرات گاز به کویت از طریق عراق هستند.

به علاوه، امارات بزرگترین شریک غیرنفتی ایران به شمار می رود. امارات بزرگترین منبع واردات کالا به ایران است.ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به عنوان کشورهای تولید کننده انرژی، به صورت سنتی از تنوع چندانی در زمینه داد و ستد کالا برخوردار نبوده اند. صادرات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (به استثنای عربستان) به ایران تقریبا به کلی از جانب امارات بوده که 96.7 درصد کل صادرات کشورهای این شورا به ایران را در سال 2013 به خود اختصاص داده است.
منبع: تسنیم
برچسب ها: صادرات ، عراق ، کویت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: