کد خبر: ۱۶۳۸۵۷
۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
0
در دیدار مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعضای هیات رئیسه جهاد دانشگاهی، زمینه‌های همکاری دو مجموعه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان میراث فرهنگی و جهاد دانشگاهیپول‌نیوز- زمینه‌های همکاری بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جهاد دانشگاهی وجود دارد و تهیه و تنظیم تفاهم نامه مشترک برای تبیین اصول و مبانی برنامه‌ها و اقدامات دوسویه لازم و ضروری است.

به گزارش گروه گردشگری پول‌نیوز، در دیدار مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعضای هیات رئیسه جهاد دانشگاهی، زمینه‌های همکاری دو مجموعه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

معاون رئیس جمهور در این جلسه با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دو حوزه توسعه فرهنگی و اقتصادی دارای مسئولیت، وظیفه و جایگاه قانونی است، تصریح کرد:  با رویکرد خوب دولت و تلاش مجموعه دست‌اندرکاران سازمان میراث فرهنگی در دو سال گذشته اصلاحاتی در بخش‌های مختلف صورت گرفته است.

وی در ادامه به تشریح فعالیت‌های این سازمان در حوزه میراث فرهنگی پرداخت و افزود: ثبت ملی 32 هزار اثر در فهرست میراث ملی، ثبت 19 اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو، بازگرداندن سه محموله اشیای تاریخی که بیش از 50 سال پیش به خارج از کشور انتقال یافته بود، از جمله اقدامات سازمان در این حوزه است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین با ابراز امیدواری نسبت به بازپس‌گیری الواح هخامنشی از موسسه شرق شناسی شیکاگو، ظرف دو سال آینده، تصریح کرد: افزایش فضای نمایشگاهی موزه ملی ایران از 2300 متر به 10 هزار مترمربع و افتتاح موزه بزرگ خراسان از دیگر برنامه‌های ما در معاونت میراث فرهنگی است، همچنین در زمینه مرمت و احیاء اماکن و بناهای تاریخی با مشارکت بخش خصوصی طی یک سال گذشته معادل 8 سال رشد داشته ایم.

سلطانی‌فر با اشاره به توسعه گردشگری در دنیا، افزود: اهمیت گردشگری امروز برای همه مشخص شده است و با توجه به ماهیت گردشگری و ترکیب 2 میلیون و 500 هزار نفری گردشگران مذهبی که با هدف زیارت مشهد و قم به ایران می آیند و برای استفاده از طبیعت، جنگل و دریا به شمال کشور سفر می‌کنند، از حدود یک سال قبل، اقدامات و برنامه‌های ما برای تبدیل شدن به محور کانون گردشگری حلال در دنیا آغاز شده است.

وی تصریح کرد: براساس سند چشم انداز 20 ساله کشور، ما باید تا 10 سال آینده میزبان 20 میلیون گردشگر باشیم، با توجه به وجود 270 میلیون نفر شیعه در دنیا، برنامه ریزی‌های ما برای جذب 5 درصد از این شیعیان، برای سفر به ایران آغاز شده است.

سلطانی‌فر با بیان اینکه 40 کشور به عنوان کشورهای هدف گردشگری، شناسایی شده است، افزود: براساس هدفگذاری سازمان میراث فرهنگی، با احتساب گردشگران روسیه، چین، فرانسه، ایتالیا و سایر کشورهای هدف گردشگری و همچنین گردشگران مسلمان و شیعه، امیدواریم به آنچه در سند چشم انداز 20 ساله برای گردشگری پیش بینی شده است دست پیدا کنیم.

معاون رئیس جمهور همچنین تسهیلات صدور ویزا برای گردشگران را از دیگر اقدامات سازمان در این حوزه دانست و گفت: صدور ویزای فرودگاهی برای اتباع 190 کشور، افزایش زمان ویزای فرودگاهی از 15 به 30 روز و آغاز روند ایجاد بسترهای لازم برای صدور ویزای الکترونیک توسط وزارت امور خارجه در بخش گردشگری به انجام رسیده است.
وی با اشاره به اینکه زمینه‌های همکاری متعددی بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مجموعه جهاد دانشگاهی وجود دارد، یادآور شد: تهیه و تنظیم تفاهم‌نامه‌ای که اصول و مبانی کلی همکاری‌های بین این دو مجموعه را مشخص کند در عملیاتی کردن برنامه‌های مشترک تاثیر بسزایی خواهد داشت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به وضعیت ویژه گردشگری در شرایط کنونی، تصریح کرد: در فضای پس از تحریم، بیشترین تاثیرات مثبت را در حوزه گردشگری شاهد خواهیم بود، این در حالی است که با وجود محدودیت‌های موجود، امروز گردشگری بیش از سایر بخش‌ها رونق دارد.

معاون رئیس جمهور، اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه گردشگری را قابل توجه دانست و افزود: در حال حاضر بیش از 900 پروژه در حوزه گردشگری با میانگین پیشرفت فیزیکی 45 درصد و با اعتباری معادل 30 هزار میلیارد تومان در حال انجام است، همچنین بسته سرمایه گذاری در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با 1500 پروژه و برآوردی معادل 30 میلیارد دلار تهیه شده است تا در اختیار سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار گیرد.

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های سازمان در حوزه صنایع دستی پرداخت و گفت: هویت صنایع دستی در تاریخ و فرهنگ ما وجود دارد، این صنایع ارزآور و اشتغالزا است و با توجه به اینکه بازرگانی مهمترین چالش این بخش محسوب می‌شود باید تمرکز بیشتری در این بخش داشته باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: در 2 سال گذشته بیش از 2 هزار کارگاه صنایع دستی به مدار تولید بازگردانده شده است، سایت‌های فروش صنایع دستی افزایش یافته و صنایع دستی که جزء کالاهای فانتزی بوده به تدریج جای خود را در زندگی مردم بازیافته است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: فعال‌سازی اقتصاد فرهنگ و اقتصاد گردشگری، معضلات و مشکلات فعالان این بخش‌ها را برطرف می‌کند.

سلطانی فر در ادامه، افزایش همکاری‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جهاد دانشگاهی را مورد تاکید قرار داد و گفت: برگزاری همایش گردشگری در دوران پساتحریم بسیار ضروری است چراکه این همایش می توان محل مناسبی برای بررسی مشکلات، ضرورت‌ها، بایدها و نبایدها در گردشگری خارجی باشد.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: برگزاری جشنواره ملی گردشگری ناصرخسرو، ایده و ابتکار خوبی است، این جشنواره باید محل تبادل اطلاعات، ارائه مطالعات، مقالات و پژوهش‌ها در حوزه گردشگری باشد و در آینده به صورت بین‌المللی برگزار شود.

همچنین در ادامه این جلسه معاونین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در رابطه با زمینه‌های همکاری با جهاد دانشگاهی پرداختند.

سعید شیرکوند معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان در این نشست با اشاره به اینکه طراحی کمپ‌ها و اقدامات مربوط به مناطق نمونه گردشگری از جمله مواردی است که زمینه همکاری جهاد دانشگاهی در آن وجود دارد، یادآور شد: جهاد دانشگاهی با توجه به جنبه‌های تئوریک و کار میدانی، می تواند نقش موثری در اجرای برنامه های ما در این حوزه داشته باشد.

وی تصریح کرد: ما از توان جهاد دانشگاهی در ارزیابی و موقعیت سنجی، پروژه‌ها استفاده می‌کنیم.

در ادامه، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری به ارتباط موثر با جهاد دانشگاهی اشاره کرد و افزود: فکرها و ایده های خوبی برای همکاری دو مجموعه وجود دارد، وجود یک نگاه پژوهشی پایدار و بلندمدت به گردشگری لازمه فعالیت‌های این بخش است.

وی تصریح کرد: ارتباط دائمی بین جهاد دانشگاهی و بخش گردشگری در پیشبرد اهداف این حوزه موثر است.

بهمن نامور مطلق معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی در این نشست به پیوستگی سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد و توضیح داد: صنایع دستی ما به تحول و تنوع نیاز دارد و با توجه به این نیاز، گروه طراحی در معاونت صنایع دستی تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: هدف نهایی ما حرکت به سمت صنایع دستی دانش بنیان است که جهاد دانشگاهی در این بخش می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

معاون صنایع دستی تاکید کرد: ساختارسازی در حوزه صنایع دستی در جهاد دانشگاهی باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه در حال حاضر یک ساختار قوی برای این صنایع خلاق وجود ندارد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی هم در این جلسه یکی از موضوعات و مسائل اصلی این حوزه را استفاده از سرمایه های اجتماعی برای معرفی و حفاظت از مواریث فرهنگی و تاریخی دانست و افزود: ارزش‌های فرهنگی و تاریخی باید مدنظر قرار گیرد و پژوهش‌ها به صورت هدفمند دنبال شود.

وی ادامه داد: توجه به گردشگری فرهنگی در مطالعات، پژوهش‌ها و برنامه‌های جهاد دانشگاهی در مسیر دستیابی به اهداف سازمان میراث فرهنگی کارساز است.

همچنین حمید ضیایی پرور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست به وجود زمینه‌های متعدد همکاری بین دو مجموعه اشاره کرد و افزود: زمینه مشارکت برای برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی و پژوهشی بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جهاد دانشگاهی وجود دارد.

جهاد دانشگاهی و تمامی مجموعه‌های آن بازوی سازمان در تحقق اهداف است


جهاد دانشگاهی با تمام توان و امکانات پژوهشی، علمی و سه خبرگزاری که در حوزه اطلاع رسانی فعالیت دارند، می تواند بازوی خوبی برای سازمان و تحقق اهداف در سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد.

 حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در این دیدار توسعه فرهنگی را یکی از مهمترین اهداف این مجموعه دانست و گفت: 42 واحد جهاد دانشگاهی در سراسر کشور فعالیت دارند، همچنین 42 مرکز علمی کاربردی و 6 موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی در استانهای مختلف فعال است.

وی ادامه داد: 16 پژوهشکده مستقل در جهاد دانشگاهی ایجاد شده است که پژوهشکده گردشگری یکی از فعالترین آنهاست و اقدامات و برنامه های بسیاری در حوزه گردشگری توسط این پژوهشکده انجام شده است.

طیبی تصریح کرد: ما معتقدیم آنچه که با سرعت می تواند در توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور موثر واقع شود، گردشگری است و با توجه به این تفکر، جهاد دانشگاهی تمرکز ویژه‌ای در این بخش دارد، ما می توانیم با تمام توان و امکانات پژوهشی، علمی و سه خبرگزاری که در حوزه اطلاع رسانی فعالیت دارند، بازوی خوبی برای سازمان و تحقق اهداف در سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی اضافه کرد: جهاد دانشگاهی و تمامی زیرمجموعه‌های آن آماده همکاری با دولت و به ویژه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

وی گفت: جهاد دانشگاهی یک نهاد علمی و دانش بنیان است و  فعالیتهای ما در این حوزه باید معطوف به عمل باشد.
طیبی تصریح کرد: با توجه به اینکه در تدوین برنامه ششم توسعه، گردشگری به عنوان یکی از 8 اولویت اصلی مطرح شده است، ساماندهی برنامه های این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد و جهاد دانشگاهی می تواند در حوزه آموزش فرهنگی و پژوهش خدمات و امکانات مناسبی را در اختیار سازمان قرار دهد.

محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در این نشست با اشاره به آمادگی این مجموعه برای برگزاری دوره‌های تخصصی توانمندسازی کارشناسان حوزه گردشگری، گفت: برگزاری این دوره‌ها با حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نتایج علمی و عملی خوبی را در پی خواهد داشت.

ایمانی اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می تواند با هدایت موضوعات مدنظر خود به دانشگاه علم و فرهنگ و تهیه پایان‌نامه در این حوزه‌ها از نتایج این مطالعات و پژوهش‌ها بهره برداری کند.

سعید پورعلی معاون فرهنگی هم در این نشست گفت: حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی از حوزه‌هایی است که به صورت تخصصی و از 10 سال قبل به بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: برگزاری همایش گردشگری در فضای پس از تحریم  در بهمن ماه از جمله اقداماتی است که در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی پیش بینی شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: