پولنیوز، محمدهادی نظامپور - هیچ عقل سلیمی درگیری و جنگ را، چه از نوع سرد و چه گرم، تأیید نمیکند. اما باید پذیرفت که بسیاری از فنآوریها در جنگها شکل گرفته و تکامل مییابند. در سالهای جنگ سرد، روسیه برای تقویت قدرت تکارتی خود اقدام به انجام تحقیقاتی با هدف ساخت پرندههایی کرد که توانایی حمل اجسامی در ابعاد و وزن هواپیما، توپ یا اتومبیل را داشته باشند.
این کشور در دهه 1950 میلادی توانست مطالعات خود را به نتیجه برساند. VM6 اولین هلیکوپتر تکامل یافته تدارکاتی، با قدرت حمل 6 تن بار را تولید بود که در سال 1952 تولید و در ارتش روسیه به خدمت گرفته شد. میلمی 6 مدل تکامل یافته این پرنده پرقدرت بود که در ژوئن 1955 معرفی شد. این پرنده نسبت به مدل پیشین خود از سیستم ناوبری قویتری برخوردار بود. با این حال از نظر ظرفیت جابه جایی هم چون VM6 توانایی حمل 6 تن بار را داشت.
در سالهای بعد از آن تا به امروزه در رقابت میان دولت های بزرگ هلیکوپترهای تدارکاتی تکامل یافتهاند. این یادداشت به معرفی ده مدل برتر هلیکوپترهای جهان میپردازد.
بالگرد میلمی 12میلمی 12 یک بالگرد نامتعارف و در عین حال شاهکار صنعت هوایی روسیه است. البته تاکنون تنها 2 فروند از این پرنده ساخته شده است. اولین پرواز میلمی 12 در سال 1968 انجام شد و نمایش عمومی آن در سال 1971 در نمایشگاه هوایی پاریس صورت پذیرفت.
این بالگرد 4 موتور توربوشافتSoloviev D-25VF ، هر یک با خروجی 5,500 اسب بخار دارد. طول آن 37 متر، قطر چرخش پرهها 35 متر و بیشینه وزن برخاست این پرنده 105,000 کیلوگرم است. رکورد حمل بار توسط یک بالگرد با 44,205 کیلوگرم در اختیار میلمی 12 است.
بالگرد میلمی 26این پرنده روسی هر چند بزرگترین بالگرد دنیا نیست، اما بهنترین و قدرتمندترین آنها محسوب میشود. این غول آسمانها در سال 1983معرفی شد و هنوز هم در خط تولید است. دو موتور توربوشافت Lotarev D-136 با خروجی ترکیبی 22,480 اسب بخار توان حرکتی این بالگرد را تأمین میکنند. حداکثر وزن برخاست این پرنده 56,000 کیلوگرم، توان حمل محموله آن تا 20,000 کیلوگرم و برد پرواز آن 800 کیلومتر است.
میلمی 26 دارای چهار خدمه، از جمله خلبان، کمک خلبان، ناوبر، و مهندس پرواز است. پنجره سمت کابین خلبان برای بهبود دید وی به صورت محدب تعبیه شده است. سه دوربین نصب شده نیز اجازه رصد بخشهای غیرقابل دسترس را به خلبان میدهد.
بالگرد میلمی 10طراحی و ساخت این بالگرد در سال 1962 انجام شد. این پرنده دارای بیشینه وزن برخاست 43,700 کیلوگرم است. میلمی 10 دارای پلت فرمی در زیر خود است که آن را قادر می سازد تا 15,000 کیلوگرم را حمل کند. این ظرفیت در بار معلق تا 8,000 کیلوگرم کاهش مییابد.
ویژگی فنی این بالگرد با میلمی 6 کاملاً مطابقت دارد. تنها طراحی و کارآیی این دو دستگاه آنها را از یکدیگر متمایز ساخته است. میلمی 10 بیشتر به عنوان یک مسافربر شناخته میشود. مخزن سوخت بزرگتر و امکان حمل بارهای حجیم از دیگر مزایای این مدل بالگرد نسبت به هموطن نسل 6 خود است.
بالگرد میلمی 6این بالگرد که در زمان ساخت خود، پروژهای عظیم محسوب میشد، با گذشت بیش از50 سال از ساخت و طراحی، همچنان جز نمونههای برتر بالگردهای تدارکاتی محسوب می شود. این پرنده که اولین بالگرد روسی مجهز به موتور توربوشافت بود، در سال 1961، با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت، از نظر سرعت نیز جایگاه نخست جهانی را داشت.
میلمی 6 دارای دو موتور توربوشافت Soloviev D-25V، هر یک به قدرت 11,000 اسب بخار، 35 متر قطر چرخش پره، 33.18 متر طول و حداکثر وزن برخاست 42,500 کیلوگرم یا ظرفیت 90 مسافر و یا 70 سرباز نیروی هوایی را دارد.
بالگرد سیکوروسکی CH-53E سوپر استالیونسیکوروسکی CH-53E در حال حاضر بزرگترین و سنگینترین بالگرد به کار گرفته شده در ارتش ایالات متحده است. این پرنده قادر به جابهجایی محموله داخلی به وزن 13,600 کیلوگرم و محموله خارجی به وزن 14,500 کیلوگرم است. به علاوه ابن بالگرد میتواند هواپیما هموزن خود را جابهجا کند.
قدرت این پرنده از یه موتور توبوشافت T64-GE-416/416A ساخت جنرال الکتریک، هر کدام به قدرت 4,380 اسب بخار تأمین میشود. طول این پرنده 30.2 متر،و قطر چرخش پره آن 24 متر و حداکثر وزن برخاستن آن 33,300 کیلوگرم است.
بل بوئینگ V-22 (عقاب دریایی)این پرنده پرواز و فرودی هم چون بالگرد و سفر هوایی همچون هواپیما دارد. موتورهای خاص آن قادر هستند این پرنده را به هواپیمایی با پرسرعت (تا دو برابر بالگردهای هم تراز) و قدرت پرواز در سطوح بالای ارتفاع تبدیل کنند.
عقاب دریایی میتواند 24 نیروهای رزمی، 9,072 کیلوگرم محمولهی داخلی و یا 6,804 کیلوگرم بار خارجی حمل کند. این بالگرد دارای دو موتور توربوشافت رولز رویس آلیسون T406/AE 1107C هر یک به قدرت 6,150 اسب بخار است. قطر چرش پرهها 11.6 متر، طول آن 17.5 متر و بیشینه وزن وزن عملیاتی 27,400 کیلوگرم است.
بوئینگ شینوک CH-47Dاین پرنده از محبوبترین و قابل اعتمادترین بالگردهای جهان است. طراحی شینوک برای ماموریتهای چندگانه انجام شده است و میتواند در حمل و نقل ابزار و توپخانه، حمل مهمات، سوخت، آب، و سایر لوازم و تجهیزات در میدان جنگ مشارک کند. قابلیتهایی همچون عملیات پزشکی و امداد رسانی، جستجو و نجات، انتقال هواپیماهای دارای نقص، آتش نشانی، هلیبرد، و مشارکت در ساخت و سازهای سنگین شهری در توان این شهر است.
اولین مدل از این نسل با کد CH-47A، در ماه اوت سال 1962 و با وزن ناخالص از 14,969 کیلوگرم به پرواز در آمد. وزن نهایی آن پرنده در زمان برخاست حداکثر 22,680 کیلوگرم بود. طول شینوک CH-47D 30.1 متر، قطر چرخش پره های آن 18.3 متر است. این بالگرد توانایی انتقال 33 تا 55 سرباز، بدون در نظر گرفتن خلبان، کمک خلبان و مهندس پرواز را دارد. بالگرد مورد بحث دارای دو موتور توربوشافت لایکومینگT55-GA-712 ، هر یک 3,750 اسب بخار خروجی است.
بالگرد سیکوروسکی CH-54 تارحنام این بالگرد از یک فرمانده ارتش در هند، که بین 1742 و 1812 زندگی میکرده است، و دارای قامتی بلند بوده اخذ شده است. سیکوروسکی CH-54 اولین پرواز خود را در سال 1962 برای ارتش ایالات متحده انجام داد. این پرنده برای جابهجایی هواپیماهای جنگی فاقد قدرت تحرک طراحی شد.
این بالگرد میتوانند به ابزاری، به نام بمبهای حفره بازکن، به وزن نزدیک به 4,500 کیلوگرم، مجهز شود. این بمبها قادرند در جنگلهای انبوه نیز برای پرنده جایگاه فرود بسازند. علاوه بر هواپیما، این بالگرد میتوانند ساختمانهای پیشساخته، ابزار و ودستگاهها و اشیای مشابه را حمل کند. این پرنده مجهز به دو موتور توربوشافت پرات و ویتنی T73-P-700هر یک به قدرت 4,800 اسب بخار است. این بالگرد طولی برابر 26.97 متر، قطر چرخش 21.95 متر و حداکثر وزن عملیاتی 21,000 کیلوگرم است.
بالگرد آئرواسپتیال SA 321 سوپر فریلوناین پرنده تنها ساخته فرانسه در لیست ده بالگرد برتر جهان است. فرانسویها به این بالگرد زنبور قرمز نیز میگویند. آئرواسپتیال SA 321 سوپر فریلون مجز به سه موتور توربوشافتتوربومکاتورمو IIIC، هر یک به قدرت 1,570 اسب بخار است.
حداکثر وزن پروازی این پرنده 13,000 کیلوگرم، طول آن 23.03 متر و میدان چرخش پره آن 18.9 متر است.
بالگرد بوئینگ ورتول CH-46 (شوالیه دریاها)این بالگرد دو پرهای در سال 1961 و با هدف استفاده در جنگ ویتنام طراحی شد. اولین مدل از این بالگرد با نام CH-46A در سال 1964 در اختیار ارتش ایالات متحده قرار گرفت. وظیفه اصلی این پرنده انتقال سربازان و محموله از کشتیهای نیروی دریایی در دریای چین به خشکی و بالعکس بود.
از مزیتهای این بالگرد میتوان به چابکی و عملکرد فوقالعاده آن در هوای طوفانی ذکر کرد. این مزایا مدیون طراحی این پرنده و بهرهگیری از دو پره با ملخ همسان در دو انتهای بالگرد است. موتورهای 1,870 اسب بخاری این بالگرد، از نسل توربوشافت T-58-GE-16، طراحی شرکت جنرال الکتریک است. طول این بالگرد 13.92 متر، قطر پره 16 متر و حداکثر وزن آن در زمان بلند شدن 11,000 کیلوگرم است.