فروان‌روایان ارتفاع پست
کد خبر: ۱۶۶۰۰۴
۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
0
بالگردها از موثرترین ابزار مورد استفاده در رزم، تدارکات و امداد و نجات جنگی هستند که از زمان جنگ جهانی دوم تا دوران امروز رو به تکامل اند.
پول‌نیوز، محمدهادی نظام‌پور - بالگردها از  موثرترین ابزار مورد استفاده در رزم، تدارکات و امداد و نجات جنگی هستند. اولین حضور پرندگان در جنگ جهانی دوم ثبت شد و پس از آن در جنگ ویتنام کاربری نظامی آن‌ها تقویت و کاربرد آن وسعت یافت. تا دوران امروز این ابزار، به عنوان بخشی از ماشین جنگی رو به تکامل است.

این نوشتار به معرفی 10 مدل از بهترین بالگردهای جنگی دنیا، از حیث چابکی، سرعت و قدرت شلیک می‌پردازد.
 
AH-64D؛ آپاچی کمان بلند

بالگرد آپاچی بوئینگ AH-64 در طی جنگ خلیج فارس عنوان پرنده‌ی برتر را در مقابله با گلوله‌های جنگی کسب کرد. این بالگرد، که به طور اختصاصی برای ارتش ایالات متحده طراحی و ساخته شده است، قدرت پرواز در روز و شب، محیط دریایی و آب و هوای نامساعد را دارد.

بالگردهای جنگی برتر دنیا

این بالگرد در سیستم آتش خود از به روزترین سامانه‌های الکترونیکی بهره می‌گیرد. این سامانه به همراه قدرت بالای پیشرانه‌های آن باعث شده است تا بالگرد آپاچی AH-64  دارای قدرت شلیک بی‌‌نظیری در میان هم‌نوعان خود باشد.

بالگرد برتر دنیا می‌تواند 16 موشک هلفایر AGM-114 و یا 76 موشک 70 میلی‌متری باله‌تاشو، یا ترکیبی از این دو را حمل کند. به علاوه این پرنده قادر به حمل 1200 گلوله دارای کاربرد در توپ هوایی M230  خود است.
 
Kamov KA-50 / KA-52؛ کوسه سیاه

کوسه سیاه از محدود بالگردهای قدرتمند با یک خلبان است. این هواپیمای روسی دارای سامانه  تک سرنشین روتور کواکسیال است. طراحی این پرنده به دهه 1980 باز می‌گردد. با این حال کاربرد رسمی آن در ارتش روسیه از سال 1995 آغاز شد.

بالگردهای جنگی برتر دنیا

ابعاد کوچک این بالگرد آن را به یکی از سریع ترین و چالاک‌ترین جنگنده‌ها در رزم‌های هوایی تبدیل کرده است. کوسه سیاه می‌تواند 24 موشک ویخر، 4 خشاب راکت یا تلفیقی از آن‌ها را حمل کند. برخی از مدل‌های این بالگرد قادر به حمل موشک‌های هوا به هوای AA-11/R-73 هستند.

توپ مسلسلی 2A42، 30 میلی‌متری از دیگر امکانات این ابزار جنگی است. حداکثر سرعت کوسه سیاه 350 کیلومتر و شعاع عملیات رزمی آن 250 کیلومتر است.
 
MI-28H؛ ویرانگر روسی

این پرنده دارای قدرت عملیات در شب و روز است. دو کاربر هدایت و عملیات رزم بالگرد را کنترل می‌کنند.

این هلیکوپتر تهاجمی را می‌توان مدل ارتقا یافته  Mil Mi-24 دانست. قدرت انتقال تجهیزات نظامی بیشتر از جمله اختصاصات این بالگرد است.

بالگردهای جنگی برتر دنیا

ویرانگر روسی می‌تواند یک تپ و یک موشک‌النداز در زیر هر یک از بال‌های خود حمل کند.
 
یوروکوپتر ببر

ببر اروپایی یا یوروکوپتر ببر توسط شرکت فرانسوی  Eurocopter  طراحی و ساخته شده است.

بالگردهای جنگی برتر دنیا

ببر اروپایی دارای دو دستگاه موتور توربوشفت MTU Turbomeca رولز رویس MTR390 طراحی شده است.
 
AH-1Z؛ افعی آمریکایی

افعی آمریکایی قادر است در ماموریت‌های نظامی و غیر نظامی شرکت کند. این بالگرد دو موتوره مدلی ارتقا یافته از سوپرکبرا AH-1W است که برای استفاده تفنگداران دریایی ایالات متحده، توسط شرکت مارین یونایتد استیت طراحی و ساخته شده است.

بالگردهای جنگی برتر دنیا

این پرنده مجهز به موتور چهار پره، بدون بلبرینگ، سیستم چرخنده کامپوزیتی و سامانه تشخیص هدف نوین است. افعی آمریکایی بخشی از برنامه ارتقاء H-1 است که به زودی با نام "زولو کبرا" به بازار عرضه می‌شود.
 
A-129 / T-129

آگوستا A129 مانگوستا بالگردی تهاجمی است که توسط شرکت ایتالیلیی آگوستاوستلند طراحی و ساخته شده است. این پرنده اولین بالگرد تهاجمی کاملاً اروپایی محسوب می‌شود.

بالگردهای جنگی برتر دنیا

تای آگوستاوستلند T-129 اتک، نسخه‌ای مشتق شده از A129 است و امتیاز ساخت و توسعه آن به صنایع هوافضای ترکیه (TAI)، با به عنوان شریک تجاری آگوستاوستلند داده شده است.
 
AH-1W؛ سوپر کبرا

بل سوپرکبرایAH-1 ، نوعی بالگرد حمله دو موتوره از سری AH-1 است که در اختیار ارتش ایالات متحده است.

بالگردهای جنگی برتر دنیا

دو مدل از این بالگرد با عناوین خانواده دوقلو کبرا شاملAH-1J SeaCobra - AH-1T  و مدل ارتقا یافته آن یعنی  AH-1W SuperCobra به بازار عرضه شده است.
 
بالگرد  AH-2

این بالگرد جنگی توسط کمپانی دنل آفریقای جنوبی طراحی و ساخته شده است. این بالگرد آفریقایی برای به جغد قرمز نیز معروف است. نیروی هوایی آفریقای جنوبی 12 فروند هلیکوپتر حمله تنها کمپانی Denel AH-2 در اختیار دارد.

بالگردهای جنگی برتر دنیا

اگر چه آن در ظاهر این پرنده دارای اصالت طراحی است، اما به واقع ساخت آن را حاصل مهندسی معکوس از مدل پوما آئرواسپاتیال، به ویژه در ساخت موتورهای روتور اصلی دانست.
 
MI-24 Hind

بالگرد Mil Mi-24 پرنده‌ای تهاجمی ـ تدارکاتی با ظرفیت هشت مسافر است. این بالگرد ساخت روسیه و اولین مدل از پرنده‌های قابل استفاده در عملیات‌های ضربتی بوده‌اند.

بالگردهای جنگی برتر دنیا

بالگرد آپاچی AH-64  را از نظر قدرت مانور عملیاتی می‌توان همتای آمریکایی Mi-24است؛ با این حال این آپاچی و سایر هم‌رده‌های آن قدرت حمل سرباز و نیروی نظامی را ندارند.
 
 Z-10

بالگردZ-10  ساخت چین و در اختیار ارتش این کشور است. استفاده رسمی از این بالگرد به سال 2008 میلادی باز می‌گردد. پیکربندی باریک و فشرده و ردیفی این بالگرد آن را از سایر انواع مشابه جدا می‌کند. در کابین توپچی در جلو و خلبان عقب می‌نشیند.

بالگردهای جنگی برتر دنیا

توپ 30 میلی‌متری، موشک‌انداز ضد تانک قابل هدایت HJ-9 (قابل مقایسه با TOW-2A)، موشک‌انداز ضد تانک پیشرفته HJ-10 (قابل مقایسه با هلفایر AGM-114) و قابلیت شلیک موشک‌های هوا به هوای TY-90 از جمله مزایای این بالگرد است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: