May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۷۸۱۰
۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
0
به گفته مرعشی، متراژ حفاری چاه ها در میدان آزادگان جنوبی تاکنون ٢٠٠ هزار متر بوده است و امید می رود سال آینده شاهد افزایش تولید زودهنگام از این میدان مشترک با عراق باشیم.
پول‌نیوز- مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی از برگزاری مناقصه برای حفاری ٢٠ حلقه چاه در این میدان طی هفته های آینده خبر داد و گفت: مناقصه در دو مرحله برگزار می شود.

محمود مرعشی با بیان اینکه در هفته های آینده مناقصه حفاری ٢٠ حلقه چاه میدان آزادگان جنوبی از طریق فراخوان در روزنامه ها منتشر خواهد شد، تصریح کرد: مناقصه ذکر شده در سطح شرکت های داخلی برگزار می شود.

وی با اشاره به دو مرحله ای بودن این مناقصه افزود: بهترین شرکت با ارزیابی کیفی و فنی شرکت های حاضر در مناقصه، برای حفاری در آزادگان جنوبی انتخاب خواهد شد.

این مقام مسئول، سابقه فعالیت شرکت ها در عرصه حفاری و به روز بودن دکل ها را از جمله مولفه هایی یاد کرد که در ارزیابی فنی و کیفی مورد توجه قرار می گیرد.

به گفته مرعشی، متراژ حفاری چاه ها در میدان آزادگان جنوبی تاکنون ٢٠٠ هزار متر بوده است و امید می رود سال آینده شاهد افزایش تولید زودهنگام از این میدان مشترک با عراق باشیم.

هم اکنون تولید زودهنگام میدان آزادگان جنوبی روزانه ٥٠ هزار بشکه است که طبق برنامه ریزی انجام شده، قرار است سال آینده ٣٠ هزار بشکه به این میزان اضافه شود.

مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی درباره روند اجرای کار در بخشهای سطح الارضی (روزمینی)، تصریح کرد: هم اکنون پیمانکاران بخش های مختلف در مرحله طراحی و خرید کالا هستند.

وی همچنین از انعقاد قرارداد با شرکت حفاری تدبیر ( وابسته به گروه توسعه انرژی تدبیر) برای حفاری ٢٠ حلقه چاه با چهاردکل حفاری خبر داد و افزود: دکل های این شرکت از هفته آینده و به تناوب در یک بازه زمانی 1.5 ماهه برای حفاری در موقعیت آزادگان جنوبی مستقر می شوند.
مرعشی یادآور شد: تعداد دکل های حفاری میدان آزادگان جنوبی با اضافه شدن این چهار دکل در آینده نزدیک به ٢٠ دکل افزایش می یابد.

وی ادامه داد: احتمال می رود به دلیل تکلیف شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب برای افزایش تولید، به موازات ورود دکل های شرکت حفاری تدبیر، چهار دکل شرکت مناطق نفتخیزجنوب، منطقه را ترک کرده و در محدوده شرکت خود به کار گرفته شوند؛ به این ترتیب در این مقطع تعداد دکل های آزادگان جنوبی به ٢٠ عدد افزایش می یابد، اما با خروج تدریجی دکل های مناطق نفتخیزجنوب تعداد دکل ها دوباره همان ١٦ عدد می شود.

هدف از توسعه میدان آزادگان جنوبی تولید روزانه ٣٢٠ هزار بشکه نفت خام ( با احتساب تولید زودهنگام) در فاز اول و افزایش تولید روزانه ٢٨٠ هزار بشکه نفت خام ( در مجموع ٦٠٠ هزار بشکه نفت خام در روز) در فاز دوم است.

نفت درجای آزادگان جنوبی معادل 25.34میلیارد بشکه و نفت قابل برداشت آن حدود دو میلیارد بشکه با احتساب ضریب برداشت 8.2 درصد برآورد شده است. این میدان مشترک در مجاورت مرز عراق ( ٨٠ کیلومتری غرب اهواز) قرار دارد.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: