کد خبر: ۱۶۸۰۵۲
۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
0
وزیر نفت با بیان اینکه با اندیشه های ایلی نمی توان جامعه مدرن ایجاد کرد و بدون تربیت انسان های توسعه یافته، نمی توان به توسعه دست یافت، گفت: توسعه ابتدا در وجود و ذهن انسان های فرهیخته شکل می گیرد و سپس در بنگاه ها، ساختار، اجتماع و سیاست یک کشور بروز می کند و هرگز با اغتشاش و پراکندگی ذهنی و نابسامانی اجتماعی نمی توان به توسعه واقعی دست پیدا کرد.
پول‌نیوز - وزیر نفت، بزرگترین مشکل در بخش مدیریت ساختاری ایران را، نبود انسجام ذهنی میان مدیران، تفرق و واگرایی در آرای آنها در زمینه های مختلف عنوان کرد و گفت: با اندیشه های ایلی که خیلی به آن احترام می گذارم، نمی شود در قرن ٢١ به سمت توسعه رفت.

بیژن زنگنه در سیزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت با بیان اینکه در کشور به موضوع اندیشه پردازی و نظریه پردازی پرداخته نشده است، تاکید کرد: موتور توسعه بدون شک با انسان های توسعه یافته روشن می شود و بدون تربیت و وجود انسان های توسعه یافته، نمی توان به توسعه دست پیدا کرد.

وی افزود: توسعه ابتدا در وجود و ذهن انسان های فرهیخته شکل می گیرد و سپس در بنگاه ها، ساختار، اجتماع و سیاست یک کشور بروز می کند و هرگز با اغتشاش و پراکندگی ذهنی و نابسامانی اجتماعی نمی توان به توسعه واقعی دست پیدا کرد.

زنگنه با بیان اینکه با اندیشه های ایلی نمی توان جامعه مدرن ایجاد کرد، تصریح کرد: منظور کپی برداری از جامعه غربی نیست بلکه ضرورت اندیشه ورزی در چارچوب اسلامی موردنظر است.

وی مرحله بعد از اندیشه ورزی و نظریه پردازی را داشتن مدیرانی دانست که بتوانند آن را اجرایی کنند و گفت: مدیران فقط با حضور در کلاس درس مدیر نمی شوند و باید در حوزه عمل تربیت شوند، همانگونه که دانشجوی فوق لیسانس و دکتری برای پایان تحصیلات نیازمند استاد راهنما است، یک مدیر هم باید مدیر راهنما داشته باشد.

برنامه های وزارت نفت منطبق بر اقتصاد مقاومتی

وزیر نفت در ادامه به درون زایی و برون گرایی در اقتصاد مقاومتی، اشاره کرد و گفت: درون زایی به معنای رشد شتابان اقتصادی است که به طور طبیعی به یک تعامل بین المللی برای جذب منابع و تکنولوژی برای دسترسی به بازار نیازمند است.

وی به موضوع برون گرایی پرداخت و با بیان اینکه اساس برون گرایی خودکفایی است، یادآور شد: خودکفایی به معنای قطع ارتباط با دنیای بیرون نیست، بلکه باید با ارتباط با کشورهای دیگر در راستای خودکفایی گام برداشت.

زنگنه با بیان اینکه همه برنامه های وزارت نفت منطبق بر اقتصاد مقاومتی است، افزایش ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی را در این راستا عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی با تاکید بر برداشت از میدان های مشترک تا انتهای برنامه ششم به پنج میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز می رسد که سهم نفت از این میزان چهار میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز و سهم میعانات گازی یک میلیون بشکه در روز است.

وی با اشاره به اینکه تا پایان این دولت، بخش عمده و اعظم توسعه میدان گازی پارس جنوبی به نتیجه می رسد، اعلام کرد: تولید گاز ایران تا نیمه سال ١٣٩٦ به بالای یک میلیارد مترمکعب در روز می رسد.

نظریه پردازی نوین، نیاز امروز

وزیر نفت با بیان اینکه از جمله مفاهیمی که در جهان امروز مورد توجه اهل اندیشه و توسعه قرار دارد، مفاهیم مدیریت، رهبری سازمانی و کارآفرینی است به توسعه فرهنگی اشاره کرد و افزود: توسعه بیش از هر چیز امری فرهنگی و انسانی است اما مهم این است که فرهنگ را چگونه تعریف کنیم و برداشت ما از فرهنگی بودن توسعه چه باشد.

وی با بیان اینکه ما برای توسعه بیش از هر چیز به فیلسوفانی در تراز نوین در کشور نیاز داریم که بتوانند نظریه پردازان جهانی نو برای ما با مشخصات و جایگاه و موقعیت امروزی در جهان و منطقه باشند، تصریح کرد: این فیلسوفان عقل گرا باید بتوانند به سوالات مهم و بی پاسخ مانده جواب دهند، سوالاتی که جواب های منسجمی برای آن وجود ندارد و یا اگر هست، انفرادی است و در حد نظریه پردازی نیست.

زنگنه با تاکید بر اینکه بدون ارائه نظریه ها و تحلیل های منسجم با پاسخ های روشن و منطقی نمی شود وارد مسیر توسعه شد؛ خاطرنشان کرد: غیرقابل انکار است که در جامعه اسلامی ما فیلسوفان و اندیشمندانی که بخواهند وارد این عرصه شوند باید منعکس کننده تاریخ، فرهنگ و ارزش های توحیدی و اسلامی باشند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز در این کنفرانس ابراز امیدواری کرد: سیزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت فرصت مناسبی برای تعامل و تبادل نظر میان فعالان و صاحبنظران حوزه مدیریت را فراهم کند.

محمود فتوحی افزود: امروز کشور عزیزمان بیش از پیش به علم و تجارب برتر در حوزه مدیریت نیاز دارد تا با تکیه بر آنها زمینه برای تحرک اقتصادی و ارتقای سطح عملکرد سازمان ها و ایجاد تحولی جدی در اقتصاد کشور فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: شرایط کشور امسال و سال آتی به گونه ای است که اهتمام بیشتر به مسایل اساسی مدیریتی کشور با توجه به نیاز به حرکت های جدی در جهت رشد کسب و کارها و رشد اقتصادی، موضوعی کلیدی در سطح ملی به شمار می آید.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی و تلاش برای ساماندهی به وضعیت اقتصادی کشور، توجه به جنبه های مدیریتی مهم در سطح سازمان ها و کسب و کارهای مختلف را ضروری می سازد.

فتوحی تصریح کرد: توانمندسازی برای صادرات، تقویت بهره وری و چابکی سازمان ها و تامین منابع لازم برای سرمایه گذاری در راستای رشد کسب و کارهای داخلی از جمله اهم موضوعاتی است که مورد توجه مسئولان این کنفرانس است.

رئیس دانشگاه شریف همچنین ابراز امیدواری کرد که با برپایی این کنفرانس فرصتی فراهم شود تا دانشگاهیان ایده های جدیدی را برای ارتقای کیفیت آموزش مدیریت و طراحی برنامه های آموزشی متناسب با نیازهای کشور به دست آورند و با ارائه دستاوردهای پژوهشی و نیز تجارب علمی، فرصت یادگیری ارزشمندی برای مدیران فراهم شود.

دبیر سیزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت نیز گفت: کنفرانس بین المللی مدیریت، فرصتی برای تعامل مدیران، اساتید و مشاوران مدیریت به منظور گفت و گو در مورد منتخبی از اساسی ترین موضوعات مدیریتی کشور به خصوص با تحولات محیطی پیش رو خواهد بود.

سیدبابک علوی افزود: این کنفرانس، نهادی پایدار همراه با استقبال و تشویق مستمر از طرف مخاطبان آن، حتی در شرایط دشوار اقتصادی حاکم بر برخی سازمان ها است.

وی در ادامه به افزایش توانمندی های سازمان های ایرانی برای رو به رویی با تحولات محیطی پیش رو پس از شرکت در این کنفرانس اشاره کرد و گفت: هم راستایی اهداف کنفرانس با شرایط کشور و توجه به قابلیت های موجود از جمله نقاط قوت سیزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت است.

علوی افزود: توجه به مفهوم اقتصاد درون زا و برون گرا، در سیاست های اقتصاد مقاومتی برای انتخاب موضوعات سخنرانی ها، سمینارها و میزگردهای کنفرانس در بخش علمی کاربردی مدنظر قرار گرفته است.

دبیر سیزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت به اهم اقدامات انجام شده در دو بخش علمی پژوهشی و علمی کاربردی این کنفرانس اشاره کرد.

عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به استقبال گسترده از این کنفرانس گفت: در بخش علمی پژوهشی 502 مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده که از این میان 169 مقاله پذیرفته شده و در بخش علمی کاربردی نیز 532 تجربه مدیریتی توسط مدیران کشور به دبیرخانه ارسال شده که از این میان 127 تجربه مدیریتی پذیرفته شده است.

دبیر این کنفرانس در پایان به ارائه هفت سمینار تخصصی در بخش علمی پژوهشی و 16 سمینار آموزشی در بخش علمی پژوهشی اشاره و خاطرنشان کرد: در بخش علمی پژوهشی سیزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت 36 تجربه مدیریتی توسط مدیران صنعت گاز، توانیر، صنعت آب و فاضلاب، صنعت آب، صنعت نفت، صنعت بیمه، ایدرو، تامین اجتماعی، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ارائه خواهد شد و 40 سخنرانی علمی کاربردی و میزگرد با تاکید بر محورهای موضوعی کنفرانس برای شرکت کنندگان در کنفرانس ارائه می شود.

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رییس جمهور و عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف نیز در این کنفرانس سخنرانی خود را با موضوع چشم انداز اقتصاد پساتحریم، ارائه کرد.

بخش علمی کاربردی سیزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت از شنبه 12 دی ماه آغاز شده است و تا دوشنبه 14 دی ماه در سالن همایش های برج میلاد ادامه خواهد داشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: