May 2024 20 / دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۸۴۲۰
۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
0
علاوه بر تعطیلی 19 درصد از واحدهای صنعتی کشور، 40 درصد از واحدهای صنعتی زیر ظرفیت واقعی اقتصادی فعالیت می کنند/ اکنون 87 هزار و 950 واحد صنعتی در کشور فعال هستند که بیش از دو میلیون و 450 هزار نفر در آنها اشتغال دارند/ در صورت بهره برداری واحدهای صنعتی کوچک در حال اجرا دو میلیون و 400 هزار شغل جدید ایجاد می شود.
پول‌نیوز - معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از تعطیلی 19 درصد از واحدهای صنعتی کشور خبر داد و گفت: همچنین 40 درصد از واحدهای صنعتی زیر ظرفیت واقعی اقتصادی فعالیت می کنند.

غلامرضا سلیمانی افزود: تلاش داریم واحدهایی که تعطیل یا در شرف تعطیلی هستند را به چرخه تولید برگردانیم.

وی گفت: با تحریم هایی که چند سال اخیر گریبانگیر کشور شد برخی از واحدهای صنعتی به شدت دچار آسیب شده و این معضل فضای اقتصادی را به رکود کشاند.

وی یکی از اهداف دولت را توزیع عادلانه ثروت و ایجاد اشتغال در کشور دانست و اظهار کرد: با برنامه ریزی در زمینه رفع مشکلات ساختاری و محدودیت های پیش روی صنایع کوچک می توان تا حدودی به این مهم دست یافت.

سلیمانی با بیان اینکه حمایت از صنایع کوچک و متوسط یکی از سیاست های دولت است، اظهار کرد: با راه اندازی بنگاهها و صنایع تولیدی کوچک و متوسط می توان ایجاد اشتغال کرده و کسب و کار راه انداخت.

وی با تاکید بر جلوگیری از واردات بی رویه کالا به کشور عنوان کرد: با ثبت واردات در دولت های قبل گاه جنس های بی کیفیتی که بدون شک تولید داخل از آنها بهتر بوده به دلیل سودهای شیرین وارد کشور شده است.

وی با بیان اینکه سالانه 25 میلیارد دلار قاچاق در کشور اتفاق می افتد، افزود: اگر این مبلغ در داخل سرمایه گذاری شود بسیاری از مشکلات و معضلات بیکاری حل و فصل می شود.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ادامه داد: در این راستا دولت در سال گذشته قانون مبارزه با قاچاق را اصلاح و نظام تعرفه را براساس سیاست های اقتصادی کشور بازنگری کرده است.

سلیمانی با اشاره به اینکه کنترل واردات و قاچاق نیاز به فرهنگ سازی عمومی دارد، یادآور شد: دولت به دنبال بهتر شدن فضای اقتصادی و ملی کشور است و مشکلات تولید یک شبه به وجود نیامده و یک شبه نیز رفع نخواهد شد.

ایجاد 2 میلیون و 400 هزار شغل درصورت بهره برداری از صنایع جدید

در همین حال، معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در صورت بهره برداری واحدهای صنعتی کوچک در حال اجرا دو میلیون و 400 هزار شغل جدید ایجاد می شود.

علی یزدانی اظهار کرد: 87 هزار و 950 واحد صنعتی در کشور فعال هستند که بیش از دو میلیون و 450 هزار نفر در آنها اشتغال دارند.

وی مجموع طرح های صنعتی جواز گرفته در کشور را 96 هزار و 800 واحد عنوان کرد و افزود: از این تعداد پیشرفت فیزیکی 9 هزار و 600 واحد صنعتی بیش از 50 درصد و پیشرفت فیزیکی 87 هزار واحد کمتر از 50 درصد است.

یزدانی با تاکید بر رفع موانع سرمایه گذاری و حمایت از سرمایه گذاران اظهار کرد: وجود موانع بانکی را تایید می کنیم و قانون بانکداری باید تغییر کند.

وی گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز دارای مشکل است و راحت ترین راه را برای دریافت مالیات انتخاب کرده اند، زیرا مالیات از تولیدکننده دریافت می شود در حالی که مصرف کننده باید مالیات را بپردازد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه راه های ساده تر از تسهیلات بانکی برای سرمایه گذاران وجود دارد افزود: این وزارتخانه پنج صندوق حمایتی و ضمانتی دارد که می تواند تا 10 برابر سرمایه ثبتی ایجاد تعهد کند و از این ظرفیت همه تشکل ها و اصناف تولیدی و صنعتی و معدنی می توانند بهره ببرند.

وی گفت: سرمایه ثبتی صندوق صادرات که می تواند یکی از محورهای حرکتی باشد، بیش از 10 هزار میلیارد ریال و چهار صندوق دیگر بیش از یک هزار میلیارد ریال است.

یزدانی اضافه کرد: در زمینه یارانه صادرات دو هفته قبل 500 میلیارد ریال به سازمان توسعه صادرات پرداخت شد که این بخشی از آن برای کمک به زیرساخت های حمل و نقل و بخشی نیز سپرده گذاری بانکی خواهد بود.

وی با اشاره به کمبود منابع مالی برای حمایت از واحدهای صنعتی اظهار کرد: در صورتی که سالانه 500 هزار میلیارد ریال به راه اندازی واحدهای موجود کمک کنیم، تنها می توانیم آنها را به ظرفیت اسمی برسانیم و این منابع موجود نیست.

یزدانی تدوین برنامه ششم توسعه و قانون بودجه 95 را یادآور شد و افزود: تشکل ها و واحدهای صنعتی باید در این زمینه فعال ظاهر شوند و ایراداتی که در قوانین و دستورالعمل ها می بینند را با راهکار به متولیان در دولت و مجلس منعکس کنند.

به گفته وی دولت اکنون در مسیر صحیح حرکت می کنند و برای رفع موانع سرمایه گذاری همه باید کمک کنند.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین اقدامات دولت که با حمایت مجموعه حاکمیت صورت گرفته رفع گره 12 ساله تحریم ها بوده و شاید بخشی از مشکلات تحریم از هفته آینده در قالب برجام حل شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: