May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۲۳۵۹
۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
0
ابراهیم‌آبادی از دیگر تقلب های در گلاب را استفاده از گیاه علفی "عطر چای" عنوان کرد که بوی و عطر مشابه گل محمدی دارد و بسیار در دسترس است.
پول‌نیوز- متخصص شیمی دارویی و عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان امروز شایع‌ترین و متداول‌ترین شیوه تقلب در گلاب را حل کردن آب با مواد شیمیایی و سنتتیکی عنوان می‌کند که ظاهر و عطری شبیه اسانس‌های به‌دست‌آمده از گل محمدی دارند و بیشتر از کشورهای هند و پاکستان وارد کشور می‌شوند.

عبدالرسول ابراهیم‌آبادی با بیان اینکه گل محمدی دارای 300 ماده شیمیایی مختلف ناچیز اما بی‌شک بسیار تأثیرگذار است، گفت: در اسانس‌های شیمیایی و سنتتیک، در بهترین حالت از هفت تا 10 ماده شیمیایی که مقدار آنها قابل توجه است و در نهایت عطری مشابه گلاب را به مشام می‌رسانند استفاده می‌شد و منجر به تولید گلاب تقلبی می‌شوند.

وی میزان اسانس طبیعی در گلاب ناب ایرانی را 12 میلی‌گرم در 100 سی‌سی اعلام کرد و افزود: این در حالی است که برای تولید گلاب‌های غیرطبیعی 20 گرم از اسانس‌های مصنوعی را که با قیمت بسیار ناچیزی خریداری و در 200 لیتر آب حل می‌کنند و به نام گلاب به فروش می‌رسانند.

متخصص شیمی دارویی خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه کرد که گلاب در کشورهایی مثل پاکستان و هند مصرف آرایشی دارد و شاید مصرف این گلاب‌های مصنوعی آنقدر به ضررشان تمام نشود، چون این ما هستیم که بیشترین استفاده خوراکی را از گلاب داریم و استفاده از این گلاب‌های تقلبی به هیچ‌عنوان به نفع ما نیست و منع قانونی دارد.

ابراهیم‌آبادی از دیگر تقلب های در گلاب را استفاده از گیاه علفی "عطر چای" عنوان کرد که بوی و عطر مشابه گل محمدی دارد و بسیار در دسترس است.

وی ادامه داد: در این روش نیز میزان مساوی از اسانس را با عطر چای مخلوط کرده و به نام گلاب طبیعی به فروش می‌رسانند؛ هرچند این روش به نسبت روش استفاده از مواد سنتتیک، رایج نیست.

ابراهیم‌آبادی تصریح کرد: هرچند سازمان استاندارد و معاونت غذا و دارو پیگیر این تخلف‌ها هستند و با مواد شناسایی‌شده برخورد قضایی شده است، اما این تقلب‌ها طی هفت تا هشت سال گذشته ریشه‌دار شده و به‌عنوان راهی پرسود بازار خوبی را در کشور به‌دست آورده است و بی‌شک متخلفان به‌راحتی پا پس نخواهند کشید.

وی نبود تنوع در تولید فرآورده‌های گلاب و کمبود گل محمدی را از دیگر چالش‌های این صنعت عنوان کرد و با اشاره به اینکه گل محمدی از گران‌ترین گل‌های جهان است و گلاب نیز علاوه بر مصارف شخصی، در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی هم مصرف می‌شود، یادآور شد: تمامی شواهد حاکی از ضرورت فعال‌تر شدن صنعت تولید اسانس گلاب و فرآورده‌های متنوع آن، در ایران است.

منبع: ایانا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: