May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۲۸۱۰
۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
۱
«حمید چیت چیان» اعلام کرد موسسه منطقه ای آموزش عالی آب با همکاری دانشگاه تهران، وزارت نیرو و سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) تاسیس شد.
تاسیس موسسه آموزش عالی منطقه ای آب در ایرانپول‌نیو - وزیر نیرو از ایجاد یک موسسه منطقه‌ای آموزش عالی آب با همکاری دانشگاه تهران و یونسکو با وزارت نیرو خبر داد.

به گزارش گروه انرژی پول‌نیوز، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در نشست خبری امروز در خصوص توافق سه جانبه مرکز آموزش یونسکو، وزارت نیرو و دانشگاه تهران اظهار داشت: بسیار خوشحالیم که در طی مذاکرات با یونسکو یک مرکز آموزش عالی به صورت منطقه‌ای در موضوع آب به مرحله اجرای خود نزدیک شده زیرا تغییر اقلیم در کشور ما شرایط بسیار ویژه‌ای را برای مدیریت منابع آب در ایران ایجاد کرده است.

وی افزود: ایران کشوری است که در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته و از سویی قریب به 15 سال خشکسالی، کاهش بارندگی، افزایش دما و افزایش تبخیر مواجه هستیم.

گفتنی است که میزان آب تجدیدشونده کشور به شدت کاهش پیدا کرده در حالی که نیازهای ما به طور دائم رو به افزایش است.

چیت‌چیان در ادامه بیان داشت: ما ناچار هستیم خود را با شرایط محیطی تطبیق دهیم اما لازمه این تطبیق، توسعه دانش و استفاده از تجربه جهان است تا بتوانیم این شرایط سخت را مدیریت کنیم این همان چیزی است که ما را به فکر کمک و یاری از تجربیات یونسکو در مدیریت منابع آب انداخت تا بتوانیم با یاری از یونسکو دانش خود را در این زمینه افزایش دهیم.

وی یادآور شد: در واقع برای اینکه بتوانیم این همکاری را جامه عمل بپوشانیم بر ما لازم است که از یکی از مراکز توانمند داخل کشور استفاده کنیم و به همین خاطر ما در میان مراکز آموزشی توانمندترین مرکز یعنی آموزش عالی دانشگاه تهران را انتخاب کرده‌ایم و لذا از مسئولین یونسکو و مدیران دانشگاه تشکر می‌کنیم که به نیاز ما پاسخ مثبت دادند.

وزیر نیرو با اشاره به مذاکرات صورت گرفته بیان کرد: اکنون در شرایطی هستیم که مذاکرات مقدماتی انجام و امروز توافق سه جانبه‌‌ای بین دانشگاه، وزارت نیرو و یونسکو انجام خواهد شد.

چیت‌چیان تصریح کرد: امروز روز بسیار ارزشمندی است به طوری که بنده به عنوان وزیر نیرو این اطمینان را می‌دهم که نهایت حمایت و پشتیبانی در خصوص شکل‌گیری موسسه منطقه آموزش آب را خواهم داشت تا خدماتی به ایران و سایر کشورها دهد.

وی افزود: با همکاری موسسه یونسکو توانستیم موسسه‌ای مشابه و وابسته به آن در ایران ایجاد کنیم و اکنون یک موسسه منطقه آموزش عالی آب با همکاری دانشگاه تهران، یونسکو و وزارت نیرو تشکیل شده که وظیفه این موسسه آب را در جامعیت خود مورد توجه قرار دهد.
 
به گفته وزیر نیرو هدف این است که کارشناسان و مدیران کشور در زمینه‌ی مدیریت آب آموزش‌های لازم را ببینند، چرا که با توجه به شرایط آبی باید بتوان از یک مدیریت بالا برخوردار بود. وزیر نیرو در ادامه یادآور شد: امروز خوشحالیم این کارها به نتیجه رسیده به طوری که این موسسه شکل گرفته و فعالیت خود را شروع خواهد کرد.

چیت‌چیان با بیان این‌که با توجه به شرایط فعلی کشور در زمینه‌ی بحران آبی باید در امر مدیریت از تمامی دانش‌های جهان استفاده کرد، تاکید کرد: باید بتوانیم مدیران خود را مجهز به استفاده از دانش و تحقیقات جهانی کنیم. محمود نیلی رئیس دانشگاه تهران در خصوص مدیریت منابع آب اظهار داشت: دانشگاه تهران سابقه طولانی در حوزه تحقیق آموزش آب داشته به طوری که حتی دانشگاه قبل از انقلاب نیز همکاری مشترکی با یونسکو تحت عنوان آبشناسی داشته است.
 
وی افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از همکاران دانشگاه به حوزه آب می‌پردازند و ما موسسه خاص آب داریم ضمن اینکه با وزارت نیرو همکاری‌های مشترکی در حوزه آب داشته‌ایم.
 

رییس دانشگاه تهران با بیان این‌که در حال حاضر نیز تعداد زیادی از اساتید دانشگاه تهران به موضوع آب می‌پردازند، بیان کرد: در دانشگاه تهران یک موسسه خاص مسائل آبی وجود دارد و با توجه به همکاری‌های صورت گرفته با وزارت نیرو فعالیت‌های گسترده‌ای را در این زمینه انجام خواهیم داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
13:09 - 1397/07/09
جاي بسي تاسف است که وزارت نيرو با داشتن دو مؤسسه تحقيقات آب و مؤسسه آموزشي علمي کاربردي بر خلاف اصل 44 به دنبال تشکيل موسسه سومي هست آيا اين دو مؤسسه پتانسيل لازم را در برآوردن نيازهاي لازم ندارد؟ که مسلماً دارد و از قبل هم اين مؤسسه همکاري هايي با يونسکو داشته است.
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: