May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۵۳۱۰
۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
۲
پول‌نیوز- در روز شانزدهم اسفند سال 1329 سپهبد حاج‌علی رزم‌آرا در مسجد شاه به دست خلیل طهماسبی، عضو فداییان اسلام تهران کشته شد.

سپهبد حاج علی رزم‌آرا که در تیمراه 1329 به نخست‌وزیری رسیده بود قصد داشت قرارداد الحاقی نفت (معروف به قرارداد گس-گلشائیان) را درمجلس به تصویب برساند، اما مخالفت جدّی و گسترده جبهه ملی به وی اجازه این کار را نداد. گرچه او به دلیل مخالفت ها مجبور شد لایحه قرارداد الحاقی را از مجلس پس بگیرد اما فدائیان اسلام تصمیم گرفتند روز 16 اسفند و قبل از ظهر درحالی که علی رزم آرا برای شرکت در مجلس ختم آیت الله فیض به مسجد شاه می‌رود، او را ترور انقلابی کنند.

در این روز گلوله علی طهماسبی عضو فدائیان اسلام در حیات مسجد بر سینه رزم آرا نشست.

مورخان معتقداند قتل رزم‌آرا عملاً به روند ملی شدن صنعت نفت ایران سرعت بخشید و کم‌تر از دو هفته پس از این حادثه، لایحه ملی شدن نفت در پایان سال 1329 در مجلس تصویب شد. گزارش مصور زیر حاوی عکس های کمتر دیده شده و گاه نایاب از جسد رزم آرا و مراسم تشییع او است؛ گفتنی است از میان عکس های زیر دو عکس از جسد رزم آرا متعلق به آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی است.



منبع: فرادید
برچسب ها: رزم آرا ، ترور
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۲
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
23:16 - 1394/12/19
ترور ترور است.خوب و بد ندارد و یک حرکت غیر انسانی و غیراجتماعی است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
10:09 - 1394/12/20
خدا رحمتش کنه
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: