کد خبر: ۱۷۷۶۲۱
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵
۴
پول‌نیوز- طاهره با نام کامل "فاطمه زرین تاج برغانی قزوینی" در یک خانوادهٔ روحانی شیعه در قزوین به دنیا آمد. مادرش آمنه خانم قزوینی، و پدرش ملا محمدصلاح برغانی هر دو مجتهد بودند.

علاوه بر این پدرش به واسطه تفسیر قرآن و تالیف بیش از سیصد کتاب دینی، شهرت و مرجعیتی در میان اهالی قزوین داشته‌است. خانواده مادری او پیرو شیخیه بودند. اما خانواده پدری او از اصولیان معتقد بوده و ثروتمند به‌شمار می‌آمده‌اند. وی سه برادر به نام‌های عبدالوهاب، محمدحسن و محمد و یک خواهر به نام مرضیه داشته‌ است.

او همچنین عروس عمویش محمدتقی برغانی بود. روحانی بانفوذی که به دلیل تکفیر پیروان سید علی‌محمد باب، توسط چند بابی در هنگام عبادت شهید و به شهید ثالث معروف شد.

اولین دختر ایرانی که کشف حجاب کرد (+عکس)

"طاهره" با علنی شدن دعوت علی محمد باب، به وی گروید و بدون آنکه موفق شود تا پایان عمر او را از نزدیک ببیند، در زمره نزدیک ترین یاران او درآمد.

وی همانند یکی از عموهایش ابتدا به شیخیه گرایش پیدا کرد و برای مدتی رهبری بخشی از شیخیه در کربلا و عراق را به دست گرفت. با علنی شدن دعوت علی محمد باب، طاهره به وی گروید و بدون آنکه موفق شود تا پایان عمر او را از نزدیک ببیند، در زمره نزدیک ترین یاران او درآمد.

او نخستین زن بابی بود که روبنده از صورت برگرفت و اعلام نمود که با آمدن آیین بیانی، احکام اسلام ملغی شده است. او به اتهام دست داشتن در قتل عموی بزرگش محمدتقی برغانی معروف به «شهید ثالث» بازداشت شد و سه سال بعد، مدتی پس از ترور نافرجام ناصرالدین شاه و همزمان با بسیاری از بابیان دیگر، در تهران به جرم فساد فی الارض اعدام شد. او اولین زنی بود که به این اتهام اعدام شد.

طاهره سال‌های پایانی عمر را در این خانه در تهران زندانی بود

اولین دختر ایرانی که کشف حجاب کرد (+عکس)

منبع: فرادید
برچسب ها: دختر ، کشف حجاب
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
07:47 - 1395/01/23
جالبه که وقتی دیگه اسلام رو قبول نداشته کشف حجاب کرده ولی متاسفانه الان بسیاری از بی حجابان ادعای اسلام و ایمان ناب دارند
سروش
Iran, Islamic Republic of
08:24 - 1395/01/23
یعنی اسلام واقعی خاری در چشم مفسدان بوده آن روز بابیت ساخته شد امروز داعش فردا ...
lمحمدعلی
Iran, Islamic Republic of
15:47 - 1395/01/23
روحش شاد
امین
Australia
04:43 - 1395/01/24
اولا این عکسو به عنوان عکس قره العین از کجا آوردین؟؟؟
ثانیا همون طور که خودتون گفتید طاهره فقط روبند از صورت گرفت نه اینکه کشف حجاب کنه اولین کشف حجاب توسط زنان حرمسرای ناصرالدین شاه صورت گرفت.
لطفا یه ذره تحقیق کنید بعد مطلب بذارید.
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: