کد خبر: ۱۷۸۲۱۶
۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
0
استفاده از روش آبیاری قطره ای كه «تیپ» یكی از آن‌هاست، علاوه بر كاهش 50 درصدی مصرف آب، عملكرد تولید را بین 2 تا چهار برابر افزایش می دهد.
پول‌نیوز - معاون فنی مجری طرح سامانه های نوین آبیاری كشور گفت: استفاده از روش آبیاری قطره ای كه «تیپ» یكی از آنهاست، علاوه بر كاهش 50 درصدی مصرف آب، عملكرد تولید را بین 2 تا چهار برابر افزایش می دهد.

علی گرجی افزود: ایران در منطقه خشك و نیمه خشك قرار داشته و به شدت در تامین منابع آبی با محدودیت مواجه است.

به گفته این مقام مسئول، بیش از 90 درصد تامین امنیت غذایی و تولیدات كشاورزی كشور از اراضی آبی به دست می آید و به دلیل پراكنش و حجم بارش ها امكان كشت دیم وجود نداشته و كمتر از 10 درصد تولیدات كشاورزی در اراضی دیم تولید می شود.

وی با تاكید بر لزوم برنامه ریزی برای تولید محصولات كشاورزی در اراضی آبی، تاكید كرد: استفاده از سامانه های نوین آبیاری با استفاده بهینه از منابع محدود آب، می تواند به عنوان یك ابزار كارآمد، كمك موثری در تحقق اهداف این بخش داشته باشد.

به گفته گرجی، اینك سه نوع سامانه آبیاری نوین شامل بارانی، موضعی (قطره ای) و كم فشار در كشور استفاده می شود كه از بین آنها، روش آبیاری موضعی (قطره ای) دارای بازدهی بیش از 90 درصد است.

معاون فنی مجری طرح سامانه های نوین آبیاری كشور، افزود: روش آبیاری تیپ (قطره ای) می تواند در محصولاتی همانند گندم، جو، چغندرقند، ذرت و كلزا كه از شیوه كشت ردیفی در آنها استفاده می شود، به كار گرفته شود.

وی اضافه كرد: بطور مثال كشت گندم در بندرعباس كه دارای شرایط آب و هوایی مساعدی نیست، در آبیاری نشتی هشت هزار مترمكعب آب نیاز دارد و دارای عملكرد چهار تن در هكتار خواهد بود، اما در روش آبیاری تیپ سه هزار و 700 مترمكعب آب و دارای عملكرد بیش از هفت تن درهكتار می شود كه میزان مصرف آب به نصف و عملكرد حدود دو برابر افزایش می یابد.

گرجی، ارتقای بهره وری در بخش كشاورزی را با وجود كاهش منابع آبی پراهمیت برشمرد.

معاون فنی مجری طرح سامانه های نوین آبیاری كشور درباره كاهش تغذیه آبی گیاهان با وجود محدودیت منابع آبی نیز گفت: برخی تصور می كنند هرچقدر آب بیشتر مصرف شود گیاه محصول بیشتری می دهد كه تفكر اشتباهی است.

به گفته وی، در بخش كشاورزی با موجود زنده ای مواجه ایم كه با وجود شاخص های دما، رطوبت و ساعت های روشنایی، دارای نیاز آبی مشخصی هستند كه باید برطرف شود تا گیاه دچار استرس و تنش نشود.

گرجی ادامه داد: شیوه آبیاری نشتی حجم زیادی آب وارد مزرعه می كند و پس از دو ، 10 تا 15 روز دیگر اقدام به آبیاری مجدد می شود؛ بنابراین گیاه چند روز نخست به دلیل آب فراوان و كمبود اكسیژن و چند روز انتهایی به دلیل خشكی دچار استرس و تنش آبی می شود كه این وضعیت روی عملكرد گیاه تاثیر می گذارد.

وی ادامه داد: این درحالی است كه در روش آبیاری قطره ای، با كاهش «دور آبیاری ها» هر نوع استرس از گیاه دور شده و با استفاده مطلوب تر از مواد غذایی خاك، شرایط رشد مناسبی برای گیاه فراهم می شود.

این مقام مسئول یادآورشد: رمز موفقیت در این شیوه، كوتاه كردن دور آبیاری است كه با مرطوب نگه داشتن منطقه ریشه و مصرف كمتر آب، افزایش عملكرد حاصل می شود.

گرجی با بیان اینكه تاكنون حدود یك میلیون و 500 هزار هكتار از اراضی زراعی و باغات كشور به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده است، افزود: به كارگیری این شیوه های نوین آبیاری با كاهش مصرف انرژی، كود، سم، هزینه های كارگری، مبارزه با آفات و كاهش مصرف بذر، هزینه های تولید را نیز كاهش می دهد.

بدهی پیمانكاران اجرای طرح های نوین آبیاری

وی درباره بدهی هشت هزار میلیارد ریالی پیمانكاران بابت اجرای سیستم های نوین آبیاری، ابراز امیدواری كرد كه با حمایت وزیر جهاد كشاورزی بزودی مطالباتت پیمانكاران تامین و پرداخت شود.

این مقام مسئول با بیان اینكه هم اكنون وضعیت منابع آب به شكلی است كه كشاورزان از ایجاد روش های نوین آبیاری نوین استقبال می كنند، گفت: نخستین مركز ارتباطی كشاورزان با وزارتخانه، مراكز خدمات كشاورزی با حضور كارشناسان است، اما علاوه بر آن سامانه نوین آبیاری طراحی شده كه تقاضا و درخواست كشاورزان را مدیریت می كند.

به گفته وی، مطابق قانون، 85 درصد اعتبارات اجرای سیستم های نوین آبیاری توسط دولت و بقیه توسط كشاورزان تامین می شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: