کد خبر: ۱۷۸۴۵۰
۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
0
پول‌نیوز - شبكه خبری سی.ان.بی.سی آمریكا روز یكشنبه در گزارشی به قلم « برایان سالیوان » و « جاستین سلیمان » به نقل از ایران اعلام كرد: جمهوری اسلامی نماینده ای به نشست دوحه پایتخت قطر نمی فرستد، با این همه ناظران به كسب توافق در این نشست امیدوارند.

شبكه خبری یاد شده اعلام كرد: نشست امروز (یكشنبه) دوحه با حضور شماری از وزیران نفت كشورهای شركت كننده و اصحاب رسانه برگزار می شود.

اطراف ساختمان هتل محل برگزاری اجلاس ، پوشش امنیتی بیشتری نسبت به روزهای عادی به اجرا درآمده است.

سالن محل برگزاری نشست وزیران با چیدمان پرچم كشورهای حاضر تفاوت یافته و قرار است « علی النعیمی » وزیر نفت عربستان سعودی، در بین « الكساندر نواك » وزیر انرژی روسیه و نماینده كشور ترینیداد واقع در آمریكای جنوبی جای گیرد.

ارزیابی تحلیلگران از نشست دوحه

تحلیلگران به دقت مسائل مرتبط با نشست دوحه را برای به دست آوردن پاسخ این سوال كه « آیا اوپك و غیراوپك با طرح فریز تولید نفت موافقت خواهند كرد؟ » رصد می كنند.

عربستان سعودی تاكید كرده است كه هر توافقی باید شامل همه كشورهای عضو باشد.

ایران كه به دلیل تحریم ها، تولید نفتش از 2.5 میلیون بشكه در روز در سال 2012 به حدود 1.1 میلیون بشكه كاهش یافت، قصد دارد پس از لغو تحریم ها در ژانویه (دی) گذشته، تولید نفت خود را به سطح پیش از تحریم ها برساند.

«بیژن زنگنه»، وزیر نفت كشورمان، طرح فریز نفتی برای ایران را خنده دار دانسته و گفت: برخی همسایگان تولید خود را به 10 میلیون بشكه در روز رسانده اند و اكنون گفته اند باید همه با هم تولید خود را در سطح ماه ژانویه ثابت نگه داریم؛ در حالی كه آنها می خواهند تولید خود را در سطح 10 میلیون بشكه در روز حفظ كنند، ما باید آن را در سطح یك میلیون بشكه در روز ثابت كنیم.

عربستان سعودی در آستانه لغو تحریم های ایران، با تخفیف های بی سابقه موجب كاهش بیشتر قیمت های نفت شد، تا بازگشت ایران به بازارهای جهانی را بی فایده سازد.

بنا بر گزارش سی.ان.بی.سی، كشورهایی كه در نشست دوحه شركت می كنند، حدود نصف تولید نفت جهان را در اختیار دارند و به میزان قابل توجهی می توانند در نگهداشت (فریز) یا كاهش سطح تولید موثر باشند.

قرار است به جز ایران و لیبی، بقیه كشورهای عضو سازمان كشورهای تولید كننده نفت (اوپك) در نشست دوحه شركت كنند.

نگهداشت تولید نفت نزدیك سطح فعلی، دستكم این اطمینان را می دهد كه كشورهای تولید كننده به غیر از ایران، نفت بیشتری وارد بازارها نخواهند كرد.

كشورهای صادركننده نفت می دانند كه تولید روزانه نفت آمریكا، چند صد هزار بشكه ای كاهش خواهد یافت و این كشور اینك كمتر از 9 میلیون بشكه در روز نفت تولید می كند.

كاهش تولید نفت در آمریكا به قویتر شدن گروه كشورهای شركت كننده در نشست دوحه كمك می كند.

علاوه بر آن، درك اعضای اوپك، روسیه و نروژ در این زمینه كه باید كاری برای افزایش قیمت های نفت انجام داد، اهمیت دارد.

تولید نفت برای اغلب تولیدكنندگان اوپك همچنان در قیمت های كمتر از 50 دلار در هر بشكه سودآور است، هر چند در این سطوح قیمتی، تولید نفت تنها به لحاظ هزینه های خالص تولید سودآور است، اما پاسخگوی نیازهای مالی شدید این كشورها برای تامین رفاه اجتماعی نیست.

عربستان سعودی و روسیه از فوریه (بهمن- اسفند) گذشته، موضوع توافق احتمالی در زمینه فریز سطح تولید را یادآور شده اند، اما برخی معتقدند كه نشست دوحه هدف دیگری را دنبال می كند و آن، جلب حمایت گسترده تر از طرح فریز نفتی است.

منابع دوحه بر این عقیده اند كه چنانچه توافق دستكم در مورد محورهای های اصلی طرح فریز نفتی امكان پذیر نبود، چنین نشستی برگزار نمی شد.

تحلیگران براین باورند كه نتیجه نهایی نشست دوحه دستكم یكی از این موارد است:

1- حصول توافقی كه ایران از آن مستثنی است، اما امكان دارد در كوتاه مدت قیمت های نفت را بالا ببرد.

2- توافقی حاصل نمی شود، اما پلی خواهد بود برای كسب توافق در نشست ماه ژوئن (خرداد-تیر) اوپك و این نتیجه ممكن است منجر به كاهش قیمت نفت شود، اما می تواند با توجه به امید بازرگانان به نتیجه نشست بعدی اوپك، به محدود شدن كاهش قیمت كمك كند.

3- همه تولید كنندگان در نشست با كاهش تولید موافقت دارند، احتمال این نتیجه كم است، اما می تواند باعث افزایش قابل ملاحظه قیمت نفت شود.

4- نشست دوحه بی نتیجه است و این پیامد سبب سقوط دوباره قیمت های نفت در شامگاه روز یكشنبه خواهد شد.

طرح فریز نفتی كه در 16 فوریه (27 بهمن) توسط عربستان سعودی، روسیه، قطر و ونزوئلا مورد موافقت قرار گرفت و قرار است در نشست امروز دوحه نیز در مورد آن تصمیم گیری شود، مبتنی بر حفظ تولید نفت در سطح تولید ركوردگونه ژانویه 2016 (دی 94) است.

نشست دوحه، نخستین همكاری مشترك تولیدكنندگان اوپك (به جز ایران و لیبی) و غیراوپك در 15 سال گذشته است.

برچسب ها: بازار نفت ، دوحه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: