کد خبر: ۱۸۰۴۱۴
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
0
در ويرايش اين مبحث به مقاومت مصالح ساختماني در برابر آتش سوزي و به اجزا سازه اي بسيار توجه شده است تا عمر مفيد ساختمان ها در كشور افزايش يابد.
اعلام جزئیات پيش‌نويس جديد مبحث سوم مقررات ملي ساختمانپول‌نیوز - رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي از تهيه پيش نويس جديد مبحث سوم مقررات ملي ساختمان براي كسب نظر مهندسان و كارشناسان ساختماني خبر داد.

محمد شكرچي زاده در یک نشست خبری اظهار داشت: در ويرايش اين مبحث به مقاومت مصالح ساختماني در برابر آتش سوزي و به اجزا سازه اي بسيار توجه شده است تا عمر مفيد ساختمان ها در كشور افزايش يابد.

معاون وزير راه و شهرسازي افزود: اين مبحث هم اكنون براي نظرسنجي از تمام دست اندركاران امور ساخت و ساز آماده شده است تا پس از طي مراحل قانوني در شوراي مقررات ملي ساختمان و تاييد وزير راه و شهرسازي به تدريج اجراي آن در كشور اجباري شود.

وي درباره عملكرد سال گذشته مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي ادامه داد: سال گذشته در چهار بخش معماري و شهرسازي، ساختمان و ابنيه فني، حمل و نقل و مسائل مالي و اقتصادي حوزه مسكن و حمل و نقل اقدام هاي پژوهشي انجام شد تا بتوانيم بر اساس اولويت هاي وزارت راه و شهرسازي نيازهاي پژوهشي اين حوزه ها را ارائه دهيم.

شكرچي زاده گفت: توجه به استفاده از رويه هاي بتوني در راه ها و فرودگاه ها در دستور كار ما قرار گرفت زيرا كشورمان ساليانه 10 ميليون تن كلينكر مازاد بر مصرف دارد و بايد با ارائه راهكارهاي مناسب از سيمان توليدي كشورمان كه چهارمين توليد كننده بزرگ سيمان در جهان است، استفاده كنيم.

وي اظهار داشت: هم اكنون استفاده از رويه هاي بتوني در برخي از جاده ها و باند 29 راست فرودگاه مهرآباد مورد استفاده قرار گرفته و اين سبب شده است كيفيت رويه راه ها و باندهاي فرودگاه كشور بسيار ارتقا يابد.

رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي افزود: پروژه مديريت رو سازي راه ها با سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در دستور كار ما قرار گرفته بود كه بتوانيم با ارائه راهكار مناسب رويه هاي آسفالت كشور را با هزينه كمتري اجرا كنيم و اميدواريم اين طرح تا پايان سال جاري در اختيار سازمان راهداري قرار گيرد.

شكرچي زاده با بيان اينكه فعاليت عمده مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي تدوين آيين نامه ها و استانداردها در حوزه هاي مختلف راه و شهرسازي است ، ابراز اميدواري كرد نتايج تحقيقات و پژوهش اين مركز در سازمان مديريت و برنامه ريزي، مجلس شوراي اسلامي و كميسيون عمران مجلس مورد توجه قرار گيرد.

معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه با اشاره به پروژه مستند سازي مسكن مهر گفت: گزارش اين پروژه تهيه و به وزارت راه و شهرسازي ارسال شده و مسائل فني پروژه هاي مسكن مهر در آن گزارش به خوبي توسط اساتيد و پژوهشگران اين مركز مورد بررسي قرار گرفته است.

وي اظهار داشت: زماني كه پروژه مسكن مهر آغاز شد مقرر بود در تمام پروژه ها مقررات ملي ساختمان رعايت شود اما در عمل استفاده از اين مقررات در برخي از پروژه ها كمرنگ بود و مشكلات فني اين پروژه ها در تهران و استان ها كيفيت برخي از واحدهاي مسكن مهر را تحت تاثير قرار داد.

به گفته شكرچي زاده ، در حالي كه بسياري پروژه هاي مسكن مهر با كيفيت خوبي انجام شد اما با توجه به تصدي گري دولت برخي از اين پروژه ها با اشكالات فني مواجه بود كه مركز تحقيقات، راه و مسكن و شهرسازي در اين گزارش براي رفع مشكلات فني راهكارهاي مناسب ارائه داد تا با روش هاي ترميمي ايمني بيشتر براي اين پروژه ها تامين شود.

وي در خصوص ارتقاي كيفيت بتن كشور نيز گفت: مركز تحقيقات براي ارتقاي كيفيت بتن در كشور برنامه مدوني آماده كرده است تا در افق 1404 توليد، طراحي و اجراي بتن در كشور با مقاومت 50 مگاپاسكال انجام شود.

شكرچي زاده افزود، دستور العمل اين طرح سال گذشته نهايي شد و هم اكنون آماده انتشار آن هستيم ضمن اينكه در چند شهر جنوب كشور براي ارتقاي كيفيت بتن همكاري خود را با انجمن بتن كشور آغاز كرده ايم تا بتن مورد استفاده در ساختمان ها، آنها را در برابر حوادث غير مترقبه از جمله زلزله حفظ كند.

برگزاری كنفرانس ملي محافظت ساختمان‌ها در برابر آتش سوزي

در ادامه این نشست، معاون آموزشي و توسعه فناوري‌هاي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي از برگزاري كنفرانس ملي محافظت ساختمان‌ها و سيستم‌هاي حمل و نقل در برابر آتش‌سوزي خبر داد.

سعيد بختياري افزود: اين كنفرانس روزهاي 29 و 30 ارديبهشت‌ماه جاري با حضور كارشناسان، مهندسان، پژوهشگران و اساتيد دانشگاهي در مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي برگزار مي‌شود.

وي ارائه دستاوردها و نتايج پژوهش‌هاي علمي و كاربردي در زمينه محافظت ساختمان‌ها در برابر آتش، محافظت انواع سازه‌هاي ساختماني در برابر آتش‌سوزي و ايمني در برابر آتش سوزي ساختمان‌هاي بلندمرتبه را از مهم‌ترين محورهاي برگزاري اين كنفرانس اعلام كرد.

وي تحليل مسايل زيست محيطي آتش‌سوزي در ساختمان‌ها، نقش و جايگاه ايمن در كاهش خسارت آتش‌سوزي و استفاده از فناوري‌هاي نوين در محافظت ساختمان‌ها در برابر آتش را از ديگر محورهاي اين كنفرانس اعلام كرد.

وي با اشاره به اهداف برگزاري كنفرانس ملي يادآور شد: در مجموع آتش‌سوزي حادثه ناگواري است كه همواره احتمال وقوع آن در ساختمان‌ها و صنعت حمل و نقل و ساير تاسيسات مهم نفت و پتروشيمي وجود دارد و معمولا خسارات سنگيني را در اين حوزه‌ها وارد مي‌كند.

بختياري گفت: ارتقاي سطح دانش فني در زمينه ايمني و محافظت ساختمان‌ها در برابر آتش، ارائه دستاوردهاي پژوهشي پژوهشگران داخلي و خارجي و نقد و بررسي وضعيت موجود استانداردها، آيين‌نامه‌ها و مقررات ملي ساختمان در زمينه محفاظت در برابر آتش را از اهداف برگزاري اين كنفرانس در كشور اعلام كرد.

معاون آموزشي و توسعه فناوري‌هاي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي در ادامه اظهار داشت: كشورهاي پيشرفته مقررات زيادي در زمينه محافظت ساختمان‌ها در برابر آتش‌سوزي دارند و جمهوري اسلامي ايران در منطقه به‌عنوان نخستين كشوري بود كه توانست آزمايشگاه ملي آتش را راه‌اندازي كند تا مقاومت مصالح ساختماني در برابر هرگونه آتش‌سوزي در اين آزمايشگاه مورد بررسي قرار گيرد.

وي گفت: بررسي مقاومت مصالح ساختماني در اين آزمايشگاه ملي سبب مي‌شود تا مقررات و استانداردهاي دقيقي در اين زمينه تهيه شود و بتوانيم با استفاده از مصالح ساختماني مقاوم، ساختمان‌ها را در برابر آتش‌سوزي مقاوم‌سازي كنيم.

بختياري گفت: قرار است در اين كنفرانس نشست‌هاي تخصصي مبحث سوم مقررات ملي ساختمان نيز برگزار شود تا بتوانيم زمينه‌هاي ارتقاي مصالح ساختماني و عمر ساختمان‌ها را در كشور فراهم كنيم.

در ادامه، محمود صفارزاده معاون تحقيقات و فناوري‌هاي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي گفت: براي تهيه ضوابط فني و استانداردهاي مورد نياز نظام اجرايي كشور، اين مركز موفق شد در سال گذشته در مجموع 17 آيين‌نامه را تهيه و به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور ارسال كند تا در اجراي پروژه‌هاي مختلف ساخت و ساز در كشور مورد استفاده قرار گيرد.

وي اظهار داشت: براي توسعه شهرسازي در جنوب كشور و سواحل مكران هم اكنون طرحي در اين مركز آماده شده است تا بتوانيم با تكميل زيرساخت‌هاي مورد نياز در اين مناطق بخشي از جمعيت كشور را در سواحل مكران مستقر كنيم.

وي از تهيه ضوابط طراحي هندسي شهرها در سال 1394 خبر داد و گفت: اجراي اين طرح در سال گذشته در اين مركز آغاز شد تا بتوانيم علاوه بر سامان‌دهي شهرها شاهد استقرار شهرهاي جوان و هوشمند با رعايت استانداردهاي مورد نياز در كشور باشيم.

صفارزاده در ادامه اظهار داشت: از آنجا كه تلفات رانندگي در كشورمان بسيار بالاست ، لذا سال گذشته باتوجه به توصيه سازمان جهاني بهداشت طرح ايمن‌سازي حمل و نقل جاده‌اي در اين مركز آماده شد تا بتوانيم با همكاري سازمان راهداري آن را در كشور اجرا كنيم و اميدواريم در آينده‌اي نزديك با ابلاغ اين طرح شاهد كاهش تلفات رانندگي در كشور باشيم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: