پولنیوز، محمدعلی دیانتیزاده* - شاید شما هم بهتازگی عباراتی مانند «روز خوبی داشته باشید» را بیش از پیش از رانندگان تاکسی شنیده باشید.
یکی از اتفاقات خوب این روزها در عرصه حملونقل عمومی، بهجای آوردن آداب شغلی رانندگی تاکسی توسط بسیاری از تاکسیرانان است.
در همهجای دنیا رانندگان تاکسی، افردای متفاوت از رانندگان مترو، اتوبوس و مینیبوس هستند.
رانندگان وسایل نقلیه عمومی بزرگ معمولا گپی با مسافر ندارند اما رانندگان تاکسی آموزش میبینند که به هر مسافری خوشآمد بگویند، با احترام و تواضع با او برخورد کنند و هنگام دریافت کرایهبها و پیاده شدن مسافر تشکر و تودیعی از او داشته باشند.
حتی در کشورهایی که به لحاظ فرهنگی عقبمانده هستند، بسیار کم پیش میآید که مسافر با یک راننده تاکسی صامت مواجه شود.
زیرا بههرحال تاکسی بیشترین کرایهبها را در میان وسایل نقلیه عمومی داشته و رانندگان و مسافران خاص خود را نیز دارد.
جالب است بدانید در بسیاری از کشورها رانندگان تاکسی در دورههای آموزشی ویژه، توجیه و تفهیم میشوند که تهیه پول خرد وظیفه مشتری نیست.
از این رو در صورت نیاز به بانکهای عامل «طرح تامین پول خرد برای تاکسیها» مراجعه میکنند و با پرداخت مبالغی اندک که با یک ضریب تشویقی از مالیاتشان کسر خواهد شد، پول خرد تهیه میکنند.
امید آنکه در کشور ما نیز متولیان این بخش ازجمله سازمان تاکسیرانی پس از حلوفصل مسائلی همچون بیمه تاکسیرانان، بر فرهنگسازی در این خصوص و پیادهسازی طرحهای خوب دیگر کشورها همچون طرح تامین پول خرد، اهتمام ورزند.
*سردبیر