May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۱۹۷۸
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
0
حمیدرضا تشیعی با بیان این که دنیا از نظر وضعیت آب در شرایط خاصی قرار گرفته است گفت: در بسیاری از کشورها تمهیدات ویژه‌ای برای کاهش پیامدهای این وضعیت اندیشیده شده است از جمله در استرالیا که یکی از پروژه‌های راهبردی این کشور، مدیریت مصرف آب است.
مصرف آب در ساخت‌ و ساز؛ چالش‌ صنعت آب و فاضلابپول‌نیوز- معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب وفاضلاب استان تهران در همایش «آشنایی با الزامات مدیریت مصرف آب و مبحث ١٦ مقررات ملی ساختمان» بی‌توجهی به رویکرد مدیریت مصرف آب و نکات فنی در تاسیسات مکانیکی و تجهیزات بهداشتی و آب‌بَر در ساختمان‌ها را از بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت آب و فاضلاب در بخش خانگی دانست.

به گزارش گروه انرژی پول‌نیوز، فرید ظهیری گفت: از آنجا که نظارت بر اجرای فنی تاسیسات داخل منازل طبق بندهای ٣٢ تا ٣٥  قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و الزامات مبحث ١٦ مقررات ملی به عهده سازمان نظام مهندسی ساختمان است، آبفای استان تهران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، اجرای قوانین، مقررات و مصوبات موجود را در دستور کار مشترک قرار دادند که به تبادل تفاهم‌نامه مشترک در فروردین‌ماه امسال انجامید.

ظهیری با بیان این‌که بهینه‌سازی مصرف آب ضرورتی اجتناب ناپذیر است گفت: آبفای استان تهران برای مدیریت مصرف آب در دو چارچوب فعالیت می‌کند؛ نخست اصلاحات رفتاری از جمله فرهنگ‌سازی و آموزش، اصلاح تعرفه‌ها، اقدامات تشویقی یا بازدارنده و تقویت موسسات مردم‌نهاد مرتبط و دوم، اصلاحات ابزاری و فنی از جمله بهبود تاسیسات داخلی ساختمان‌ها برای جلوگیری از هدررفت آب، ‌الزام به نصب تجهیزات بهینه‌سازی مصرف آب در ساختمان‌ها و نصب شیرهای بهداشتی مطابق استانداردهای مدیریت  مصرف آب.

تشیعی: با نصب وسایل کاهنده مصرف در ٥٠ درصد واحدهای ساختمانی، ٣٦٠ هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز صرفه‌جویی می‌شود

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این همایش گفت: بر پایه نتایج بررسی‌ها اگر در ٥٠ درصد واحدهای ساختمانی سردوش کم‌مصرف و فلاش تانک دومرحله‌ای کم‌مصرف نصب شود معادل ٣٦٠ هزار متر مکعب آب در شبانه‌روز صرفه‌جویی می‌شود در صورتی که  اگر بخواهیم همین میزان آب را از ارتفاعات تامین کنیم باید ١٢٥٠ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم.

حمیدرضا تشیعی با بیان این که دنیا از نظر وضعیت آب در شرایط خاصی قرار گرفته است گفت: در بسیاری از کشورها تمهیدات ویژه‌ای برای کاهش پیامدهای این وضعیت اندیشیده شده است از جمله در استرالیا که یکی از پروژه‌های راهبردی این کشور، مدیریت مصرف آب است.

او اظهار داشت: تنها شش درصد آب کشور در بخش آشامیدنی مصرف می‌شود اما این مقدار مستقیما با امنیت اجتماعی و حتی سیاسی سروکار دارد از این رو مدیریت مصرف آب را باید بسیار جدی گرفت.

تشیعی با بیان این‌که هنوز نتوانسته‌ایم قیمت تمام‌شده آب را از مشترکان دریافت کنیم گفت: نخستین پیامد این امر انباشتگی فرسودگی تاسیسات آب و فاضلاب است.

تشیعی با بیان این‌که شرکت‌های آب و فاضلاب مجاز به نظارت بر داخل واحدهای ساختمانی نیستند گفت: در سال ١٣٨٨ با سازمان نظام مهندسی تفاهم‌نامه‌ای بسته شد که نظارت بر تاسیسات تمام ساختمان‌ها از وظایف نظام مهندسی شود و واگذاری انشعاب‌های آبفا منوط به تایید مهندسان این سازمان شود.

او تصریح کرد: بعد از این تفاهم‌نامه کمیته چندجانبه‌ای بین وزارت مسکن، نیرو و سازمان نظام مهندسی ایجاد شد که از سال ١٣٩٤ نیز بحث نظارت بر تاسیسات فاضلاب هم به این تقاهم‌نامه اضافه شد.

بیطرف: عملکرد آب و فاضلاب دسترسی جمعیت شهری به شبکه آب آشامیدنی را به بالای ٩٩ د رصد رسانده است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: از زمان تصویب قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب تا مروز اتفاقات بزرگی در این بخش رخ داده است از جمله این‌که  عملکرد این شرکت‌ها باعث شده است دسترسی مردم ایران در شهرها به شبکه‌ توزیع آب آشامیدنی و بهداشتی به بالای ٩٩ درصد برسد.

حبیب‌الله بیطرف افزود: تاسیسات مهمی از محل کنتور آب در داخل ساختمان‌ها وجود دارد که باید مطابق با ضوابط و استانداردها باشد.

او افزود: از یک سو باید شرکت‌های آب و فاضلاب اطمینان داشته باشند تاسیسات داخلی ساختمان از ایمنی و استاندارد لازم برخوردار است تا بتوانند انشعاب آب را برقرار کنند و از سوی دیگر مهندسان نظارت بر اجرای تاسیسات باید از کیفیت تجهیزات، اتصالات و جنس مصالح اطمینان حاصل کنند.

بیطرف با تاکید بر ضرورت رعایت اصل مشتری‌مداری از سوی مهندسان نظارت بر تاسیسات ساختمان گفت: بهره‌بردارِ نهایی که مشترک است باید مطمئن باشد در ازای هزینه‌ای که پرداخت کرده خدمات مناسبی دریافت کرده است.

او افزود: نگاه مهندسان باید سیستمی باشد به گونه‌ای که به ارتباط تاسیسات با اجزای دیگر ساختمان، با دستگاه‌های مرتبط توجه کنند و متعهدانه وظایف‌شان را انجام دهند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: