May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس پژوهشگده پولی و بانکی:
کد خبر: ۱۸۲۳۳۴
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
0
دیواندری با بیان اینکه موضوعات زیربنایی در اقتصاد و نظام بانکی کشور نیازمند کالبد شکافی است، گفت: به همین منظور پژوهشکده پولی و بانکی در بخش‌های مختلف فعالیت‌هایی را در دست مطالعه دارد که یکی از آنها موضوع بانکداری اسلامی است که از نیمه دوم سال 94 کارها آغاز شده است. قانون عملیاتی بدون ربا نیز از موضوعات مورد بررسی پژوهشکده است.
سند راهبردی بانکداری بدون ربا آماده شد پول‌نیوز- علی دیواندری گفت: هم‌اکنون نظام بانکی با چالش‌های گوناگونی مواجه شده است به خصوص در دو سال اخیر دو چالش کلیدی یعنی تنگنای اعتباری و مشکل سپرده‌گذاری بانک‌ها، زمینه کار برای نظام بانکی را با مشکل مواجه کرده است.

علی دیوان‌دری صبح امروز در نشست خبری بیست و ششمین همایش سالیانه سیاست‌های پولی و ارزی برگزار شد، اظهار داشت: این پژوهشکده به عنوان بازوی تحقیقاتی نظام بانکی کشور برنامه‌های گوناگونی را برای امسال خواهد داشت که برگزاری این همایش یکی از بخش‌های سیاستگذاری در این حوزه است.

وی افزود: هم‌اکنون نظام بانکی با چالش‌های گوناگونی مواجه شده است به خصوص در دو سال اخیر دو چالش کلیدی یعنی تنگنای اعتباری و مشکل سپرده‌گذاری بانک‌ها،  زمینه کار برای نظام بانکی را با مشکل مواجه کرده است.

دیواندری با بیان اینکه موضوعات زیربنایی در اقتصاد و نظام بانکی کشور نیازمند کالبد شکافی است، گفت: به همین منظور پژوهشکده پولی و بانکی در بخش‌های مختلف فعالیت‌هایی را در دست مطالعه دارد که یکی از آنها موضوع بانکداری اسلامی است که از نیمه دوم سال 94 کارها آغاز شده است. قانون عملیاتی بدون ربا نیز از موضوعات مورد بررسی پژوهشکده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه سند راهبردی در این مدت تهیه شده، افزود: این سند به زودی در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد که نظر خبرگان و کارشناسان در این سند لحاظ شده و تحقیقات مفصلی صورت گرفته و ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌های پژوهشکده پولی و بانکی در سال 95 و 96 گفت: برنامه عملیاتی سند راهبردی و دغدغه‌های نظارت شرعی بر آن در دست تدوین است و بخش نظارتی بانک مرکزی در داخل بانک‌ها باید از فیلتر نظارت شرعی عبور کرده و سپس این سند ابلاغ شود.

وی گفت: طرح مبنا در حوزه بانکداری الکترونیک از برنامه‌هایی است که نظام بانکی کشور در دست اجرا دارد و این امکان را فراهم می‌کند که این شرکت خدماتی به عنوان بازوی IT بانک مرکزی عمل کند و تهیه این سیستم نرم‌افزاری در زمینه طراحی مدل‌های جدید و مدل‌های تجاری کسب و کار ادامه دارد.

دیواندری گفت: یکی دیگر از موضوعات که در دستور کار گروه پژوهشی مدیریت مالی قرار دارد موضوع حاکمیت شرکتی و ترازنامه بانک‌هاست که این گروه با همکاری بانک مرکزی فعال شده و جدیدالتاسیس است و هدف آن کمک به نظام بانکی برای صورت‌های مالی استاندارد است و می‌تواند قابلیت انتقال اطلاعات بانکی ما با بانک‌های جهانی را فراهم کند.

وی تصریح کرد: کمیته‌های ریسک و حسابرسی در بانک‌ها با این موضوع نظم پیدا کرده و نظارت‌های مبتنی بر ریسک به تدریج در نظام بانکی ما پیاده‌سازی می‌شود.

وی گفت: سال 95 و96 تمرکز بر روی میزان سلامت نظام بانکی از نظر مطالبات معوق و پایداری نظام بانکی تحت تست‌های متناوب است. گروه مدلسازی پژوهشکده با همکاری معاونت اقتصادی بانک مرکزی بر روی چند تیپ در این حوزه مشغول فعالیت هستند که یکی از آنها گزارش پیش‌بینی تورم است و اولین شماره آن به صورت مشترک دردست اجراست همچنین گزارش ثبات مالی در دست اجراست در این راستا بانک‌های مرکزی دنیا دوبار در سال این گزارش را متنشر می‌کنند.

وی افزود: همچنین گزارش نیازمندی‌ها و مشکلات بنگاه‌های اقتصادی کلان و گزارش نقطه‌نظرات نخبگان و صاحبنظران اقتصادی از دیگر موضوعاتی است که پژوهشکده در دست بررسی دارد.

دیواندری با بیان اینکه در پژوهشکده پولی و بانکی هدف پژوهش‌های کاربردی است خاطر نشان کرد: پژوهش‌هایی که هم برای نظام بانکی و هم برای سایر بخش‌ها مفید باشد و جنبه کاربردی داشته باشد از اولویت‌های ما محسوب می‌شود.

وی در خاتمه با اشاره به محورهای همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی که در تاریخ 4 و 5 خرداد ماه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود، گفت: یکپارچه‌سازی نظام مالی، تبیین اقتصاد مقاومتی در سال اقدام و عمل، بررسی مطالبات معوق بانکی کشور نسبت به استانداردهای جهانی، نظارت شرعی، رتبه‌بندی بانک‌ها، تجربه جهانی نظارت در این بخش‌ها، استقرار حاکمیتی شرکتی در بنگاه‌ها، اثربخشی الگوهای تامین مالی در اقتصاد ایران ازجمله موضوعاتی است که در این همایش مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این همایش چالش‌های سیاست پولی و ارزی و مدیریت بازار ارز با ارائه مقالات و میزگردها مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. تاکنون 90 مقاله علمی به دست ما رسیده که 27 مقاله انتخاب شده و 7 میزگرد تخصصی و 12 سخنران کلیدی خواهد داشت و چهره‌‌های ماندگار نظام بانکی معرفی خواهند شد.
منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: