پولنیوز - راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: سیستم تراکبندی از جمله روش های افرایش ظرفیت در شبکه حمل و نقل ریلی است که سال گذشته برای نخستین بار توسط متخصصان ایرانی و مطابق استانداردهای بین المللی در مسیر تهران - مشهد طراحی و به اجرا در آمد.
پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عملکرد تراکبندی در سال 1394 به میزان 211 کیلومتر و در مسیر تهران - مشهد حدفاصل گرمسار -تهران به اجرا گذاشته شد.
براساس برنامه، به منظور افزایش ظرفیت خط در مسیرهای راه آهن، حدفاصل بین دو ایستگاه به وسیله تراک بندی ( پیوسته یا با محور شمار) مجزا می شود و از سیستم بلاک بندی میانی نیز استفاده می شود.
برپایه این گزارش، بهرهبرداری از سیستم مزبور موجب می شود، ظرفیت محور تهران - مشهد به بیش از 2.5 برابر افزایش یافت و اجرای این پروژه در داخل کشور علاوه بر مزایای فراوان فنی و ایمنی، حدود 50 درصد نسبت به نمونه مشابه خارجی هزینه کمتری در بر داشت.
این گزارش می افزاید، اقدامات اساسی که شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در سال 94 در قالب برنامه نگهداری و توسعه شبکه زیرساخت با هدف توسعه اقتصادی متوازن و پایدار انجام داده به این شرح است:
**جزئیات بازگشایی ایستگاههاگشایش ایستگاههای بسته و جدید، یکی از اقدامات کم هزینه نسبت به اجرای سایر پروژهها نظیر دوخطهکردن٬ تراکبندی و برقی کردن خطوط است.
سال 1394، ایستگاه دهآباد به بهرهبرداری رسید و ایستگاه نوگنبد 80 درصد٬ ویادوک 70 درصد، گز 60 درصد و ایستگاههای سرگز، سهیل، سرو، موغار و رباط قریب 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند.
**دوخطه کردن 54 کیلومتر از خطوط پر ترافیک در سال گذشتهیکی دیگر از اقدامات ظرفیتساز خطوط پر تردد موجود، احداث خطوط دوم است که با اجرای این روش تقریبا ظرفیت خطوط را به دو برابر افزایش میدهد.
با توجه به آغاز احداث خطوط دوم راهآهن از سال 1393، پیشبینی میشود، درسال 1395 در صورت تامین اعتبار لازم خطوط گلوگاهی شبکه از طریق این روش حذف شود.
** سال گذشته 54 کیلومتر از خطوط پر ترافیک دوخطه شده استاین روش هنگامی مورد استفاده قرار میگیرد که بین دو قطار موجود در بلاک، یک بلاک میانی فاصله وجود داشته باشد تا بین دو ایستگاه٬ امکان تردد دو تا سه قطار با حفظ یک بلاک وجود داشته باشد.