May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۴۱۱۱
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
0
به‌موازات اقدامات زیرساختی درونی در خودروسازی‌ها، زیرساخت‌های بیرونی یعنی آمادگی جایگاه‌ها برای عرضه سوخت یورو5 نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده* - بیش از یک سال است که پلیس راهنمایی و رانندگی پیشنهاد اعلام اجرایی شدن استاندارد یورو۵ برای خودروها به سازمان محیط زیست داده است. سازمان حفاظت محیط زیست اما با وجود مثبت خواندن این پیشنهاد بر ضرورت ایجاد ظرفیت‌های لازم برای اجرایی شدن تأکید و اعلام کرده است که این ظرفیت‌سازی‌‌ها باید به شکلی باشد که خودروسازان بتوانند استاندارد یورو5 را به‌صورت تدریجی و براساس برنامه‌ها در خودروهای تولید داخل اجرایی کنند.

هدف از این پیشنهاد که هر از گاهی از سوی پلیس یادآوری و بر آن تأکید می‌شود، کاهش آلایندگی و سلامت جامعه و همچنین مطابقت سوخت خودروها با استانداردهای روز دنیاست. اما باید در نظر داشت که به‌موازات اقدامات زیرساختی درونی در خودروسازی‌های کشور برای عرضه محصولات برخوردار از سیستم سوخت یورو5، زیرساخت‌های بیرونی یعنی تأمین و توزیع سراسری این سوخت و آمادگی جایگاه‌ها برای عرضه آن نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

زیرا با وجود تأکیدی که از نیمه دوم سال 92 تاکنون بر ضرورت تولید و عرضه سوخت یورو5 تا پایان سال 1394 در کشور از سوی مجلس و دولت بوده، هنوز زیرساخت‌های مناسب برای تهیه سوخت با این استاندارد و پایش خودروها ایجاد نشده داشت.

در تبدیل فرآورده‌های نفتی به فرآورده‌هایی باكیفیت بالاتر، علاوه بر مشكلات مختلف تولید و تأمین سوخت کیفی، کاستی مهم دیگر نداشتن جایگاه برای عرضه‌ این سوخت است. زیرا برای هر جایگاه دستکم باید یک مخزن و یک نازل یورو5 داشته باشیم.

این در شرایطی است که هنوز در بسیاری از نقاط کشور پس از چندین سال عرضه سوخت، امکان سوخت‌گیری بنزین سوپر را نیز نداریم. بر این اساس، نه‌تنها با تولید خودروی یورو5 از میزان آلایندگی کاسته نخواهد شد بلکه هزینه‌هایی نظیر هزینه نگهداری و تعمیر موتور نیز به خریداران این خودروها تحمیل خواهد شد.

بنابراین بهترین راهکار در این زمینه، حرکت موازی خودروسازان و وزارت نفت براساس یک برنامه زمان‌بندی‌شده است که از یک‌سو متضمن ارتقای قوای محرکه و موتور خودروهای داخلی متناسب با سوخت یورو5 باشد و از سوی دیگر تولید، تأمین، توزیع و عرضه این سوخت را در جایگاه‌ها تضمین کند.

از سال گذشته، دو خودروساز بزرگ کشور برنامه‌هایی را برای عرضه خودروهای تولیدی خود با استانداردهای یورو۵ و یورو۶ تا سال ۹۷ کلید زده‌اند. زیرا وظایف طراحی و مهندسی قطعات و تجهیزات زیرمجموعه خودرو تنها برعهده خودروسازان نیست و هدف‌گذاری‌هایی که در زمینه تخصیص سرمایه در این راستا انجام می‌شود، باید در سطح تأمین‌کنندگان و قطعه‌سازان نیز اعمال شود.

تولید خودروهای یورو5 در چنان شرایطی، علاوه بر مؤثر واقع شدن در کاهش آلودگی هوا، به نفع خودروسازان نیز خواهد بود، زیرا راه آن‌ها به‌سوی بازارهای صادراتی را هموارتر می‌کند. اما همان‌طور که گفته شد، تحقق این مهم مستلزم همکاری و هماهنگی وزارتخانه‌های صنعت و نفت هم در سطح کلان و هم در جزئیات بوده و تنها با الزام و اجبار پلیس و سازمان‌های محیط زیست و استاندار ممکن نیست.

*سردبیر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: