May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
سر خط خبر ها
کد خبر: ۱۸۵۸۴۸
۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
0
ایران باید 1.5 درصد از سهم گردشگران جهان را تا سال ۱۴۰۴ به خود اختصاص دهد و ۷ صدم درصد درآمد ورود گردشگران خارجی را به ۲ درصد برساند.
عقب‌ ماندگی 19 درصدی از سند چشم‌انداز توسعه گردشگریپول‌نیوز- بسیاری از کارشناسان معتقدند که هدف‌گذاری برای جذب 20میلیون گردشگر تا سال 1404 تقریبا امری دست‌نیافتنی است. به باور آنها، با توجه به آمار کنونی و میزان رشد موجود در این حوزه، نمی‌توان به این رقم دست پیدا کرد و حتی هم‌اکنون نیز از برنامه عقب هستیم.

به گزارش گروه گردشگری پول‌نیوز، در این‌ خصوص یک کارشناس آمار و برنامه‌ریزیِ میراث فرهنگی و گردشگری گفت که در حال حاضر گردشگری کشور، 19درصد از سند چشم‌انداز 20 ساله عقب است.

اردشیر اروجی در این‌باره تصریح کرده است: «طبق این سند که تاکنون دو دوره زمانی پنج ساله‌ آن گذشته و سال اول برنامه سوم هم پشت‌سر گذاشته شده، در پایان سال ۹۴ باید 5/ 7 میلیون گردشگر خارجی جذب می‌کردیم، درحالی که اگر طبق نرخ رشد میانگینی (۱۲ درصد) که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای دو سال اخیر اعلام کرده محاسبه کنیم، شمار گردشگران ورودی به ایران در سال ۹۴ به ۶ میلیون و ۱۶۰ هزار نفر می‌رسد.» او اضافه کرده که این عدد با ارفاق به‌دست آمده، چون درباره آمارهایی که از شمار گردشگران و درآمدهای حاصل از آن اعلام می‌شود، با توجه به نبود نظام آماری و اقماری منسجم، اما و اگرهایی وجود دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: «ایران باید 5/ 1درصد از سهم گردشگران جهان را تا سال ۱۴۰۴ به خود اختصاص دهد و ۷ صدم درصد درآمدی که از ورود گردشگران خارجی در سال ۱۳۸۳ به‌دست آورده بود را تا پایان برنامه به ۲ درصد برساند؛ به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۴ نزدیک به ۲۵ میلیارد دلار از ورود گردشگران خارجی درآمد کسب شود.»

اروجی با اشاره به اینکه سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در چهار دوره زمانی پنج ساله هدف‌گذاری شده، گفته است: «بر این اساس از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸، لازم بود گردشگری ایران با نرخ رشد سالیانه ۳۰ درصد پیش رود که تا پایان آن برنامه شمار گردشگران ورودی به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر با درآمدی بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برسد.»

به گفته این کارشناس آمار و برنامه‌ریزی، در سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ باید صنعت گردشگری با نرخ رشد سالیانه ۲۰ درصد حرکت می‌کرد تا در پایان برنامه، تعداد گردشگران به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و درآمد حاصل از آن به ۴میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسید.

وی افزوده است: «برای سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ نیز نرخ رشد سالیانه ۱۵ درصد درنظر گرفته شده تا در پایان این برنامه، به ۱۳ میلیون گردشگر رسیده و ۱۰ میلیارد دلار درآمد حاصل شود. همچنین از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳ که آخرین دوره زمانی سند چشم‌انداز گردشگری است، نرخ رشد سالیانه ۱۰ درصد درنظر گرفته شده که تا در پایان برنامه باید به ۲۰ میلیون گردشگر و ۲۵ میلیارد دلار درآمد برسیم.»
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: