پول‌نیوز- عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: تجارت با روسیه و جمهوری آذربایجان مقدمه تجارت با قفقاز وکل اروپای شرقی و شمالی است و اصرار برای بازگشایی راه آهن جلفا به اروپا  به همین سبب است.

به گزارش نصر، دکتر محمدباقر صدری با استقبال از سخنان استاندار آذربایجان شرقی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی در خصوص لزوم استفاده بخش خصوصی از فرصت های صادراتی، به خبرنگار نصر گفت: گلایه جناب استاندار در رابطه با عدم تحرک مناسب بخش خصوصی برای کسب سهم بیشتر از بازار جمهوری آذربابجان و روسیه به حق است.

وی با بیان اینکه در دوران بیست و یک ساله برگزاری همایش های ملی توسعه صادرات غیر نفتی کشور در تبریز فقط دو همایش در دوره آقای جبارزاده بوده و در هر دو دوره نیز بررسی هایی در مورد صادرات به بازار روسیه و قفقاز انجام گرفته است، گفت: علل‌ عمده افزایش نیافتن مناسبات اقتصادی با آذربایجان و روسیه، مسایل و مقررات حاکم بر این دو کشور است.

صدری با بیان اینکه در دوره استانداری جناب عبدالعلی زاده تلاش های گسترده ای انجام گرفت تا هم به روسیه و هم آذربایجان صادرات انجام گیرد، افزود: تا حدی در آن زمان موفقیت هایی حاصل شد، اما یکی از موانع عمده عدم توسعه صادرات به بازارهای آذربایجان و روسیه بسته ماندن ‌راه آهن جلفا است که قبل از همه چیز موجب افزایش هزینه صادرات می شود.

وی گفت: ورود موفق ترکیه به بازار دو کشور آذربایجان و روسیه با تلاش های دولت  ترکیه و شخص اردوغان بود که هم برای روسیه و هم برای آذربایجان تلاش می کرد و موفق هم شد که در هر دو کشور به ویژه روسیه حجم تجارت گسترده کسب کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تنش های سیاسی ترکیه با روسیه، گفت: با توجه به بحران سوریه و ساقط شدن جت روسیه توسط ارتش ترکیه، روابط اقتصادی دو کشور به شدت کاهش یافته است و در این فرصت کشور ما می تواند در روسیه و آذربایجان جایگاهی بهتر بدست آورد و این نیازمند تلاش ویژه در روسیه است.

صدری ادامه داد: ما دارای اتاق مشترک بازرگانی با روسیه هستیم، اما در آذربایجان نداریم، لذا پیشنهاد من به استاندار محترم تعین فردی مطلع و آگاه به مسائل قفقاز و روسیه به عنوان مشاور و مسلط به زبان روسی است.

وی با تاکید بر نقش موثر همایش سالانه توسعه صادرات غیر نفتی ایران در تبریز در بهبود روند رشد صادرات غیر نفتی کشور و آذربایجان شرقی، گفت: به جناب دکتر جبارزاده عرض می کنم که استان اگر می خواهد در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" که به عنوان استان پایلوت انتخاب شده، موفق باشد باید به قطعنامه های پایانی همایش های توسعه صادرات غیر نفتی توجه شود.

این کارشناس برجسته مسائل اقتصادی افزود: اقتصاد علم پیچیده ای است و لذا امیدوارم با دقت در زحمات بیست ساله ای که برای همایش توسعه صادرات غیر نفتی کشیده شده، بتوانیم شاهد اجرایی شدن نتایج و پژوهش های انجام یافته باشیم.

صدری به لزوم اتصال دوباره راه آهن جلفا به اروپا تاکید کرد و خطاب به استاندار گفت: لطفا در مورد اتصال راه آهن و توسعه تجارت با روسیه و جمهوری آذربایجان دستورات مقتضی صادر کنید.

 وی تاکید کرد: رسالت ما در توسعه و پیشرفت آذربایجان، رسالتی تاریخی است و با تغییر افراد تغییر نمی کند و ما بیش از 20 سال است که در پی اجرایی کردن خواست رهبری برای رهایی کشور از وابستگی به نفت بودیم و حال هم وظیفه شفافی در اقتصاد مقاومتی داریم.

دکتر صدری با تاکید بر اینکه تبریز و آذربایجان پیشرو صادرات غیر نفتی هستند، گفت: امیدوارم در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی توفیق نصیب استان گردد. امسال تقریبا با ابلاغ رهبری حجت برای همه تمام شده و هوشیار باید بود که در اندرون افتصاد مقاومتی تمام اصول دست یابی به اقتصاد صادرات محور هدف باشد.

وی در پایان تاکید کرد: تجارت با روسیه و جمهوری آذربایجان مقدمه تجارت با قفقاز وکل اروپای شرقی و شمالی است و اصرار بنده برای بازگشایی راه آهن جلفا به اروپا  به همین سبب است.
برچسب ها: راه آهن ، جلفا ، صادرات
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: