May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۸۹۰۲
۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
0
کشور ما یکی از بزرگترین تولیدکنندگان عسل در دنیا به شمار می رود که با وجود دارا بودن طبیعت چهارفصل، امکان رشد و توسعه در این بخش فراهم است اما مشکلات متعدد بر سر راه زنبورداران وجود دارد.
شیرین کامی خارجی ها با عسل صادراتی
پول‌نیوز - مدیر عامل اتحادیه زنبورداران گفت:با توجه به صادرات فله عسل ایرانی لازم است که برند سازی محصول صورت گیرد تا برخی کشورها عسل با کیفیت و مرغوب ایرانی را به نام خود در بازارهای دنیا عرضه نکنند.

کشور ما یکی از بزرگترین تولیدکنندگان عسل در دنیا به شمار می رود که با وجود دارا بودن طبیعت  چهارفصل، امکان رشد و توسعه در این بخش فراهم است اما مشکلات متعدد بر سر راه زنبورداران،  طعم شیرین عسل را به کام آنها تلخ کرده ،چرا که آنها با مشقت فراوان تولید خود را به سر انجام می رسانند اما بهره کافی از آن نمی برند.

بر این اساس  عفت رئیسی سرحدی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به وضعیت تولید و خسارت ریز گردها به کندوها اظهار داشت: با توجه به شرایط جوی مساعد و بارش های مداوم ، تولید در مقایسه با سال گذشته با افزایش همراه خواهد بود اما به سبب آنکه  برداشت در مرداد ماه آغاز می شود از این رو نمی توان پیش بینی در خصوص میزان تولید داشت.

وی با اشاره به تاثیر پدیده ریزگردها بر تولید گفت: ریز گردها خسارت چشمگیری به کندوهای زنبور عسل وارد کردند که تا فصل برداشت نمی توان میزان دقیق خسارت را تخمین زد.

گفتنی است که کمبود بارندگی، خشکسالی، گرمای بیش از حد هوا و پدیده ریز گردها طی سال های اخیر موجب شده که برداشت از کندوها به شدت کاهش یابد.


*** نقش زنبورعسل در طبیعت غیر قابل چشم پوشی است

رئیسی ادامه داد:هفتادوچهار هزار زنبوردار با شش هزار و سیصد کندو در کشور در حال فعالیت هستند که مشکلاتی همچون بیماری، ریز گردها، نداشتن ردیف بودجه و عدم برخورداری زنبورداران از بیمه تامین اجتماعی، کاهش میزان برداشت عسل از هر کندو به میزان 3 الی 5 کیلو را به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه از نقش زنبور عسل در طبیعت به عنوان یک موهبت الهی نمی توان چشم پوشید، گفت: متاسفانه در سه سال اخیراز زنبورداران برای ورود به مراتع و مزارع در روستاها وجه دریافت می شود که این امر پسندیده نیست چرا که  سایر کشورها برای ورود زنبوردارن به سبب نقش ویژه زنبور عسل در گرده افشانی و جلوگیری از پوکی دانه های روغنی یارانه پرداخت می کنند.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران در ادامه یادآور شد: عدم توجه به صنعت زنبور عسل به عنوان صنعت سبز گرده افشانی،مشکلاتی ایجاد کرده چرا که به این صنعت تنها به عنوان تولید عسل نباید نگاه کنیم بلکه آخرین شانس در طبیعت برای گرده افشانی گونه های گیاهی توسط زنبور عسل است که با خود افزایش کمی و کیفی محصولات باغی را به همراه دارد.

*** صادرات عسل کاهش یافت

وی با اشاره به مشکلات حمل و نقل زنبورستان ها عنوان کرد: وسیله مناسب برای حمل و نقل زنبورستان ها به کار گرفته نشده و از این رو مجبوریم که از کامیون های معمولی برای بحث حمل و نقل استفاده کنیم که درنهایت این امر به سبب آسیب رساندن به محصول خسارت فراوانی را در بر دارد.

رئیسی با اشاره به برداشته شدن استاندارد گفت: حذف استاندارد اجباری و تبدیل آن به تشویقی ضربه مهلکی به صادرات وارد کرده است چرا که استاندارد عسل برای بازارهای صادراتی امری ضروری است.

وی با اشاره به میزان صادرات بیان کرد: صادرات عسل با حذف استاندارد اجباری از مرز 6 الی 7 هزار تن به مرز یک هزار و 500 تن رسیده و حال لازم است هر چه سریع تر سازمان ملی استاندارد برای جلوگیری از رشد قارچ گونه عسل های بی نام و نشان و حمایت از تولیدکنندگان ، مجدد استاندارد عسل را اجباری کند چرا که این امر از سوء استفاده عسل های تقلبی که بی اعتمادی بازارهای هدف را به  همراه دارد، جلوگیری می نماید.


*** صادرات فله عسل به اسم ایران به کام ترکیه

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران با اشاره به عمده صادرات عسل افزود: عمده صادرات عسل به ترکیه است، گرچه در خواست هایی برای عسل تگ گلی ایران از سوی چین داده شده که با آنها در حال مذاکره هستیم.

گفتنی است که عمده تولید عسل چین تک دانه های روغنی است که آنها برای استفاده از عسل به عنوان داروی گیاهی خواستار عسل های باکیفیت و مرغوب کشور ما هستند.

در این میان صادرات فله عسل ایرانی  یکی از مهم ترین چالش های این صنعت به شمار می رود چرا که صادرات فله عسل به کشورهای چین، عراق و ترکیه موجب شده که آنها فرصت را غنیمت بشمارند و از آب گل آلود عسل ناب ایرانی بگیرند.

 وی با اشاره به برند سازی عسل گفت: با توجه به صادرات فله عسل ایرانی لازم است که برند سازی محصول صورت گیرد تا برخی کشورها عسل با کیفیت و مرغوب ایرانی را به نام خود در بازارهای دنیا عرضه نکنند.

*** شرکت های لبنی به دنبال عسل بی کیفیت هستند

رئیسی ادامه داد: عمدتا عسل های صادراتی به ترکیه، عراق و افغانستان درجه سه هستند چرا که غیر ممکن است با وجود قیمت تمام شده 37 الی 38 هزار تومانی هر کیلو عسل طبیعی ،عسل صادراتی با قیمت  کیلویی 8الی 15 هزار تومان مرغوب و با کیفیت باشد.

وی با اشاره به قیمت هر کیلو عسل طبیعی بیان کرد: در بازار قیمت عسل های با کیفیت و به اصلاح تک گلی بین 50 الی 70 هزار تومان است.

رئیسی با اشاره به آنکه برخی شرکت های لبنی خواهان عسل های بی کیفیت هستند، بیان کرد: برخی شرکت های لبنی خواستار عسل با قیمت 3 هزار تومان هستند و حال باید گفت که عسل با چنین قیمتی چیزی جز گلوکز و اسانس نیست که متاسفانه شرکت های لبنی خواهان عسل با شهد تقلبی هستند.

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران در ادامه افزود: با اجباری شدن استاندارد عسل علاوه بر کاهش سوء استفاده برخی سودجویان، واحدهای غیر مجاز  نیز پلمپ خواهد شد.

وی بااشاره به نظارت چند سازمان بر کیفیت عسل بیان کرد: از آن جا که چند سازمان مرتبط با مواد غذایی از جمله سازمان دامپزشکی و  استاندارد بر کیفیت عسل نظارت دارند لذا این امر موجب شده عسل کیفیت کافی را نداشته باشد و به عبارتی عسل های فاقد کیفیت در بازار جولان دهند از این رو لازم است که این امر زیر نظر اتحادیه زنبورداران باشد چرا که  این امر با توجه به ظرفیت اتحادیه در استان ها کنترل کیفیت عسل را به همراه دارد.


***واردات ملکه زنبور عسل منتفی شد

گفتنی است که سال گذشته آزاد شدن واردات ملکه و کاهش عملکرد کندوهای عسل این صنعت را به عرصه نابودی کشاند که خوشبختانه امسال ظرفیت تولید ملکه به اندازه نیاز در کشور وجود دارد.

رئیسی با اشاره به واردات ملکه زنبور عسل عنوان کرد: با توجه به کارهای تحقیقاتی پرورش دهندگان ملکه بر روی نژاد ملکه از چند نسل به نسل مادر و تکثیر آن در اختیار زنبورداران باید گفت که در شرایط فعلی نیازی به واردات ملکه نداریم و حال بهتر است به جای پرداختن به امر واردات از افرادی که به تکثیر و پرورش ملکه می پردازند، حمایت شود.

وی با اشاره به آنکه هیچ ردیف بودجه ای به اصلاح نژاد ملکه اختصاص نیافته، گفت: با توجه به آنکه برای اصلاح نژاد دام و مرغ ردیف بودجه اختصاص داده شده اما متاسفانه هیچ ردیف بودجه ای برای اصلاح نژاد ملکه در اختیار پرورش دهندگان قرار نگرفته است از این رو لازم است که دستگاه های متولی از این صنعت حمایت به عمل آورند.


*** رقابت ایران در ساخت ابزار آلات کندو با آلمان

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران ادامه داد: زنبورداران ماهانه به یک میلیارد و 300 تومان سرمایه در گردش نیاز دارند و این در حالیست که منابع نقدی صندوق زنبور عسل جوابگوی هزینه یک ماه زنبورداران نیست.

گفتنی است که با توجه به پتانسیل های بالای تولید در کشور ادعا داریم که بعد از کشور چین دومین تولید کننده عسل در دنیا هستیم.

وی با اشاره به ساخت ابزار آلات مورد نیاز صنعت اظهار داشت: تولیدکنندگان در بحث ساخت ابزار آلات گام های بزرگی برداشتند که با توجه به قیمت تمام شده بالا همواره لازم است که منابع ارزان قیمت در اختیار زنبورداران قرار گیرد.

گفتنی است که تولیدکنندگان ابزار آلات کندوی عسل می توانند با کشور آلمان رقابت کنند گرچه در این خصوص قابلیت صادرات نیز وجود دارد.

رئیسی ادامه داد: بسیاری از شرکت های بزرگ تولید کننده ابزار آلات به سبب نبود سرمایه در گردش و نرخ بالای مالیات در حال ورشکستگی هستند که می بایست دولت در سال اقتصاد مقاومتی تولیدکنندگانی را که طی سال های تحریم در قبال شرایط سخت اقتصاد مقاومت نمودند، یاری نمایند.

*** تولید ژله رویال برای اولین بار در کشور

وی با اشاره به تولید ژله رویال افزود: در واقع برای تکنیک توسعه محصول، برداشت ژله رویال و پرورش ملکه کلاس های آموزشی برای تولیدکنندگان برگزار شده که در نهایت این امر ارتقای توسعه محصول  و تولید ژله رویال را برای کشور به ارمغان داشته و این درحالیست که تا سال گذشته ژله از چین به کشور وارد می شد.

نکته حائز اهمیت در این میان این است که تولید ژله رویال و فروش آن در چین سه برابر قیمت فروش نفت کشور ماست و حال با وجود فراگیر شدن تولید ژله رویال در کشور لازم است که با بازاریابی محصول زمینه را برای صادرات آن فراهم نماییم.


***کاهش نرخ تسهیلات امری مهم در حمایت از تولیدکنندگان

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران با اشاره به کاهش نرخ تسهیلات بیان کرد:  چندی پیش شورای پول و اعتبار نرخ 15 درصدی را برای سرمایه در گردش بخش کشاورزی اعلام کرده که این امر در گام اول اقدام مناسبی است اما به فراخور تورم تک رقمی لازم است که نرخ سود تسهیلات جهت نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان کاهش یابد تا برخی مشکلات این بخش مرتفع شود.
برچسب ها: صادرات ، ایران ، عسل
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: