پولنیوز، فرانک آقاصفی - آمارها حاکی از آن است که در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو حدود ۹ نفر کشته میشوند، در حالی که در ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷ تن کشته میشوند؛ گویی هر سال در ایران یک زلزله بزرگ با این مقدار کشته و زخمی اتفاق میافتد.
همچنین تعداد تلفات جادهای كشور در سال با تلفات یك جنگ تمامعیار برابری میكند. وضعیت نامناسب حوادث جادهای کشور باعث شده است بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جادهای ایران را بحرانی عنوان کند.
حوادث رانندگی علاوه بر زیانهای بسیار اجتماعی، ضررهای اقتصادی بیشماری نیز دارد. بر اساس آمارهای موجود، خودروهای سبک و سنگین در ایران تا ۱۰۰ برابر بیشتر از برخی کشورهای دنیا با یکدیگر برخورد میکنند.
بهعنوان مثال در انگلستان با وجود اینکه تا سهبرابر بیشتر از ایران، خودرو وجود دارد، میزان بروز تصادفات تا ۳۲ برابر کمتر است. این شرایط نهتنها در ایران، بلکه کموبیش در سایر کشورها مشاهده میشود و با وجود پیشرفتهای بسیار در صنعت و تکنولوژی، همچنان شاهد بروز تصادفات و تلفات جادهای هستیم.
از این رو دبیرکل سازمان ملل متحد سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را دهه اقدام برای ایمنی جادهها به منظور نجات جان پنج میلیون نفر در جهان عنوان کرده است که در طول سال بر اثر تصادفها و حوادث رانندگی کشته میشوند.
بنابراین کشورهای مختلف جهان موظف هستند با بررسی دقیق علت تصادفات جادهای و بررسی میزان تاثیرگذاری راننده، جاده، وسیله نقلیه و محیط شرایط را به دقت بررسی کنند و با افزایش استانداردهای موجود، شرایط افزایش سلامت ساکنان زمین را فراهم بیاورند.