May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
پول‌نیوز- محمدحسن زدا - معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی - در جلسه هم‌اندیشی با انجمن صنفی مدیران رسانه تأکید کرد:‌ در متن قانون آمده که حرفه خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است. اگر کسی هم با سخت و زیان‌آور بودن این حرفه مخالف باشد سیستم و قانون خودکار کارش را انجام خواهد داد.

جلسه هم‌اندیشی مدیران رسانه با حضور معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی و نمایندگانی از معاونت مطبوعاتی و رسانه‌ها صبح امروز به همت انجمن صنفی مدیران رسانه در موسسه نشرآوران برگزار شد.

محمد حسن زدا در ابتدای این جلسه درباره‌ی سخت و زیان‌آور بودن حرفه خبرنگاری و اینکه آیا این حرفه از منظر سازمان تامین اجتماعی جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود؟ اظهار کرد: خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است، منتها باید گفت که مرجع تشخیص آن کیست. مرجع تشخیص این حرفه وزارت کار و امور اجتماعی است که دوستان خبرنگار باید به آنجا مراجعه و کار را از آنجا شروع کنند. کمیته‌ای در ارتباط با تشخیص دادن سخت و زیان‌آوری حرفه خبرنگاری وجود دارد، بنابراین دوستانی که خبرنگار هستند، در ارتباط با این مساله کار سختی ندارند. چرا که به محض اینکه شناسایی شدند به سازمان تأمین اجتماعی معرفی می‌شوند و با لیست‌ شغل‌هایی که سخت و زیان‌آور هستند تطبیق داده می‌شوند و زمانی تأیید می‌شوند که 20 سال تداوم کاری داشته باشند؛ البته در این مسیر برخی خبرنگاران ممکن است سمت خود را تغییر داده باشند؛ به عنوان مثال سردبیر معرفی شده‌اند. حتی با وجود این شرایط نیز این مساله برای آن‌ها قابل بررسی و حل شدن است. با وجود اینکه تمام حرکت‌های ما از نظر سازمان بازرسی کل کشور تحت نظارت است و فرایند کاری ما مورد بررسی قرار می‌گیرد در برخی شرایط نیز اجازه نداریم که در کار اجتماع کنیم.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی سپس در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا حرفه خبرنگاری به عنوان یکی از مشاغل سخت و زیان‌آور از سوی سازمان تأمین اجتماعی پذیرفته شده است در حالی که در آخرین اظهارات وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعتقادی به این مساله وجود نداشته است، توضیح داد: آقای ربیعی هیچ‌گاه چنین حرفی را نخواهند زد؛ چرا که در متن قانون آمده است که حرفه خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است. اگر ایشان شخصا هم مخالف باشند، سیستم و قانون، کار خودش را انجام خواهد داد.

او در ادامه تأکید کرد:‌خبرنگاری جزو مشاغل سخت است و این در متن قانون هست؛ بنابراین دلیلی ندارد کسی با آن مخالفت کند.

زدا با تأکید بر اینکه خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آوری است که در قانون هم جاری است، توضیح داد: کارگر معدن جای خودش و خبرنگار هم جای خودش، بنابراین هیچ محدودیتی در این مساله نداریم و اگر محدودیتی می‌بود آن را عنوان می‌کردیم؛ بنابراین هیچ مشکلی در این زمینه برای خبرنگاران وجود ندارد. اما خبرنگاران باید از کسانی که مسؤولیت اجرایی بیمه خبرنگاران را دارند این مساله را پیگیری کنند.

او در پاسخ به این پرسش که برخی خبرنگاران از طریق مجلس بحث زیان‌آور بودن شغل خبرنگاری را به رسمیت رسانده‌اند،‌ توضیح داد: خبرنگاران باید از کسانی که مسؤولیت اجرایی بیمه خبرنگاران را دارند، این مساله را پیگیری کنند. شما وقتی به مجلس مراجعه می‌کنید در آنجا جزئیاتی راجع به قانون مطرح می‌کنند اما از نحوه اجرای آن اطلاعی ندارند. بنده به عنوان مسؤول بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی کشور عرض می‌کنم خبرنگاران درخواستشان را به اداره کار بدهند. در آنجاست که اگر سخت و زیان‌آور بودن کار آن‌ها پذیرفته شد که می‌شود به تأمین اجتماعی ارجاع داده می‌شوند. سپس 20 تا 25 سال سابقه آن‌ها در حرفه خبرنگاری چک می‌شود و اگر آنجا محدودیتی نداشته باشند بازنشستگی آن‌ها صادر می‌شود؛ بنابراین هیچ جای نگرانی برای خبرنگاران وجود ندارد چرا که ما خبرنگاران را دوست داریم و به آن‌ها احترام می‌گذاریم.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: اگر خبرنگاری قرار است پیگیری برای سخت و زیان‌آور بودن داشته باشد آن موسسه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند باید هزینه‌هایش را پرداخت کند. در این زمینه ما می‌توانیم طوری رفتار کنیم که هزینه‌ها برای هر نفر 150 میلیون تومان دربیاید، اما ما قانون را خم کرده‌ایم که این 150 میلیون تومان به ازای هر فرد به حدود 18 میلیون تومان برسد.

او سپس درباره هزار و 66 مورد کارهای سخت و زیان‌آوری که در نوع «ب» عنوان می‌شوند، توضیحاتی را ارائه داد و گفت: ما به طور کلی دو نوع کار سخت و زیان‌آور داریم؛ یک نوع کارهایی که به هیچ مدل نمی‌توان آن‌ها را از سخت و زیان‌آوری خارج کرد مثل غواصی، کار در معادن، کار با برق فشار قوی، کار با زندانی، کار با بیماران روانی، اما هزار و 66 مورد شغل است که برای کشور ما زشت بود کار سخت و زیان‌آور محسوب شود. در حال حاضر همین شرایط در سوئیس وجود دارد و می‌گویند اصلا مدل «ب» وجود ندارد. چرا که معتقدند کارهایی نیستند که نتوان با وسایل ایمنی و حفاظتی، آثار و آسیب‌های آن را کاهش داد. بنابراین شورای حفاظت فنی این هزار و 66 مورد را به 13 مورد کاهش داد و 13 رشته کاری برای مشاغل سخت در نظر گرفته‌اند و مطمئن باشید از این لحاظ هیچ آسیبی متوجه خبرنگاران نخواهد بود.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی درباره اینکه آیا نشریات و روزنامه‌ها جزو کارگاه‌های تولیدی، صنعتی و معدنی محسوب می‌شوند؟ بیان کرد:‌ این مساله به تصویب رسیده است و امیدواریم در قالب این بخشودگی، نشریات با شرایط بهتری کارشان را پیگیری کنند.

وی سپس درباره کد کارگاهی نشریات و موسسات نیز اظهار کرد:‌ این کد کارگاهی قرار است در اختیار کارگروه مشترک سازمان بیمه و انجمن صنفی قرار بگیرد و در این زمینه طی هفته آینده جلسه مشترکی خواهیم داشت که در آن به بررسی کدهای کارگاهی خواهیم پرداخت.

زدا همچنین نوید تشکیل کارگروه مشترک و دبیرخانه دائمی بین سازمان تأمین اجتماعی و انجمن صنفی خبرنگاران را داد.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نحوه برخورد بازرسان با اهالی رسانه و انتقاداتی که همواره نسبت به این نحوه برخوردها وجود داشته‌ است، بیان کرد:‌ امیدوارم روزی فرا برسد که قانون بازرسی را تعدیل کنیم، یعنی آنقدر سطح خوداظهاری بالا برود که دیگر نیازی به 230 هزار شکایت کارگران از کارفرمایان که در سطوح مختلف مشغول به کار هستند و کارفرما آن‌ها را تمکین نکرده‌اند، نداشته باشیم. متأسفانه 230 هزار بار محکمه تشکیل دادن برای ما واقعا کار دشواری است. در نهایت با این شرایط مجبوریم از سیستم بازرسی استفاده کنیم. اما در تلاشیم به سمتی برویم که در قسمت بازرسی از افراد آموزش دیده و با تحصیلات بالاتر استفاده کنیم.

او همچنین گفت: ما با حدود هزار واحد بیمه‌ای سروکار داریم، 42 میلیون نفر تحت پوشش بیمه هستند، یک میلیون و 500 هزار کارفرما با ما در ارتباط هستند و ماهی پنج هزار و 200 میلیارد تومان پرداختی ماهیانه‌مان است. سقف هدفمندی یارانه‌ها سه هزار و 200 میلیارد با تمام نفت و گاز و پتروشیمی و عوارض مالیاتی که پشت آن است و 65 هزار پرسنل داریم. یعنی 65 هزار سلیقه پشت میزها نشسته‌اند. بنابراین بین این تعداد سلیقه شاید همه این مواردی که مطرح می‌شود آن طوری که دلمان بخواهد نباشد. اما وظیفه ما به عنوان مدیران ارشد این است که طوری طراحی کنیم که سلیقه‌ها از بین برود. در این راستا وقتی تلاش می‌کنیم کارفرمایان حق بیمه و لیست بیمه را از طریق اینترنت پرداخت کنند برای این است که این سلیقه‌ها از بین برود. در همین راستا طرح‌های بزرگ‌تری داریم که قرار است آن‌ها را عملی کنیم.

بخش دیگری از هم‌اندیشی انجمن صنفی مدیران رسانه به طرح سوالاتی از نمایندگان معاونت مطبوعاتی گذشت و برخی از درخواست‌ها نیز قرار شد عملی شوند.

مباحثی مربوط به بحث اعلام وصول الکترونیک، طرح خرید نشریات برگشتی، اختصاص بیشتر اعتبارات دولتی به یارانه‌ها برای نشریات عمومی و خصوصی و همچنین نحوه واریزی یارانه خبرنگاران، تخلفات مربوط به اصل 18 قانون اساسی و ... از جمله مسائلی بود که در جلسه هم ‌اندیشی مدیران رسانه با نمایندگان معاونت مطبوعاتی و تامین اجتماعی به پرسش و پاسخ گذاشته شد.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: