May 2024 08 / چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۰۴۸۸
۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
0
اين خودرو مطابق مدل جديدي با عنوان CROSS OVER يا STEPWAY طراحي شده است و از جمله قابليت‌هاي آن مي‌توان به برخورداري از ظاهري بسيار جوان‌پسند و جذاب و گيربكس اتوماتيك اشاره كرد.
پول‌نیوز - اواخر تیرماه بود که وزیر صنعت اعلام کرد با توجه به اینکه اقدامات اجرایی موثری درخصوص طراحی پلت‌فرم جدید در دو شرکت بزرگ خودروسازی صورت نگرفته، لازم است برنامه اقدامات اجرایی درخصوص این موضوع توسط این دو شرکت به صورت جداگانه به وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت ارائه شود.

از دیگرسو، در اردیبهشت‌ماه سال جاری، عبدالله توکلی‌لاهیجانی؛ معاون طراحی و مهندسی خودروی مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا، اعلام کرد: «سایپا برنامه‌های مختلفی برای توسعه پلت‌فرم به‌خصوص مگاپلت‌فرم دارد و در این راستا برنامه‌های «متنوع و متعددی» داریم. البته باید به این نکته توجه داشت سعی داریم دیگر از پراید پلت‌فرم جدیدی نسازیم. در مجموع این بار سعی در توسعه و طراحی پلت‌فرم و مگا‌پلت‌فرم‌های کاملا جدید در سایپا داریم.» حالا در مردادماه سال 95 مدیرعامل مرکز تحقيقات و نوآوري صنايع خودرو سايپا از طراحي شش خودروی جديد تا پايان سال آينده در سايپا خبر می‌دهد.

عليرضا مصدقي در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با اشاره به ساخت و عرضه خودروی سايپا212 اظهار كرد: «از آن جايي كه گروه خودروسازي سايپا سابقه خوبي در توليد خودروهاي پنج در دارد، مرحله طراحي استايل خودروی 212 که مدل هاچ‌بک برگرفته از خانواده تیبا است، در مركز تحقيقات و نوآوري به پايان رسيده و بر‌اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، قرار است  در سال 95 در شركت سايپا توليد و عرضه شود.» از دیگر سو؛ افزون‌بر دو دهه از فعالیت مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا می‌گذرد و  حالا خبرهای خوبی در جهت تولید مگاپلت‌فرم به گوش می‌رسد. این موضوع زمانی مورد تایید قرار گرفت که گروه خودروسازی سایپا از سال ۹۲ تاکنون در این مرکز روی طراحی و راه‌اندازی پلت‌فرمی جدید تمرکز کرده است و آنطور که مدیرعامل این شرکت می‌گوید اواخر امسال نخستین محصول این پلت‌فرم به بازار عرضه خواهد شد. در همین زمینه وزیر صنعت، معدن و تجارت حرکت سایپا در زمینه توسعه محصول را موفق دانسته است.

  مشاوره متخصصان هیوندای در طراحی خودرو

«اين خودرو مطابق مدل جديدي با عنوان CROSS OVER يا STEPWAY طراحي شده  است و از جمله قابليت‌هاي آن مي‌توان به برخورداري از ظاهري بسيار جوان‌پسند و جذاب و گيربكس اتوماتيك اشاره كرد.» این گفته‌های مديرعامل مركز تحقيقات و نوآوري صنايع خودرو سايپا در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» است.

وی در ادامه تصريح كرد: «براي طراحي اين خودرو از مشاوره يكي از متخصصان شركت هيونداي استفاده كرده‌ايم و بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد اين محصول به سرعت جايگاه قابل‌ملاحظه‌اي را در بازار محصولات سايپا براي خود به دست خواهد آورد.»

مهندس مصدقي با بيان اين مطلب كه توليد اين خودرو در شركت سايپا و به‌طور هم‌زمان در خط تيبا2 خواهد بود، بیان كرد: «طراحي ابزارآلات و قالب‌هاي اين خودرو از اواسط تابستان امسال در شركت‌هاي سازه گستر، مگاموتور و قالب‌هاي بزرگ صنعتي سايپا آغاز شده است.»

او در بخش ديگري از اظهارات خود توليد خودرو روي مگاپلت‌فرم‌ها را استراتژي  آينده گروه خودروسازي سايپا دانست و گفت: «توليد خودرو در دو كلاس ابعادي B و C روي پلت‌فرم SP از جمله برنامه‌هايي است كه در سال‌هاي 96 و 97 در اين مجموعه صورت خواهد گرفت و با اين امر، سايپا براي نخستين‌بار وارد طراحي و توليد خودرو روي كلاس C خواهد شد. بنابراین خودروی SP100 نخستين خودرويي خواهد بود كه در كلاس C روي پلت‌فرم SP1 طراحي و توليد مي‌شود.»

او در تشريح بيشتر مگاپلت‌فرم به تعريف يك پلت‌فرم اشاره كرد و گفت: «پلت‌فرم خودرو عبارت است از مجموعه‌اي سیستم و اجزا از يك محصول كه در مدل‌هاي مختلف از يك خانواده به صورت مشترك به كار برده مي‌شود و شامل قواي محركه نظير موتور، جعبه دنده و سيستم انتقال قدرت، محورهاي جلو و عقب شامل سيستم تعليق، ترمز و چرخ‌ها، سيستم فرمان، بخش‌هاي پاييني بدنه نظير فريم‌ها، كفي‌هاي مياني و جلو و محفظه موتور، فريم صندلي‌ها، مخازن سوخت، سيستم تهويه مطبوع، مكانيزم‌هاي پدال‌ها و تعويض دنده و سخت‌افزارهاي الكترونيكي و كنترلي است.»

او در ادامه افزود: «اجزای تشكيل‌دهنده پلت‌فرم‌ها تا حد امكان از ديد مشتري نهايي پنهان است و در جهت ايجاد تمايز تغييرات در قسمت بالاي پلت‌فرم (UPPER BODY) صورت مي‌گيرد.» او افزود: «خودروی SP100 منطبق بر استاندارد EURONCAP سه ستاره خواهد بود و از نظر ايمني داراي سيستم‌هاي حفاظت سرنشينان بزرگسال، سرنشينان خردسال، عابران پياده و سيستم‌هاي كمك ايمني است.»

  طراحی جدید در آستانه تعیین خطوط تولید

مديرعامل مركز تحقيقات و نوآ‌وري صنايع خودروی سايپا همچنين بیان كرد: «خودروی SP100 در سه مدل سدان، هاچ‌بك و CUV عرضه می‌شود و از نظر برخورداري از امكانات و تجهيزات در حد بسيار بالايي خواهد بود.»

او افزود: «خودروی SP100 در كلاس C و با طول 4 هزار و 460 ميلي‌متر و عرض هزار و 750 ميلي‌متر خواهد بود و امكاناتي نظير DAYLIGHT (چراغ روشن در روز)، SUNROOF، سنسور پارك، كنترل برقي آينه‌ها، سيستم ايمني كودك ISOFIX و امكانات سيستم‌هاي BAS، ABS و ESP را در ترمز خواهد داشت. در داخل خودرو نيز داراي آينه با كنترل شدت نور، كروز كنترل، سيستم اخطار فشار چرخ‌ها، كيسه هواي راننده و سرنشين همراه فرمان برقي، صندلي با قابليت كنترل برقي در شش جهت، سيستم صوتي با صفحه كنترل لمسي و داراي سيستم تهويه مطبوع اتوماتيك خواهد بود.»

مهندس مصدقي گفت: «سيستم قواي محركه خودرو مجهز به گيربكس اتوماتيك و دستي و با استفاده از موتور 1650 سي‌سي و منطبق بر استاندارد يورو5 خواهد بود.» وی در ادامه افزود: «پيشرفت پروژه SP100 بسيار قابل‌توجه است و با ساخت مدل اصلي خودرو مبتني بر آن مرحله طراحي استايل در مركز تحقيقات به پايان رسيده است.»

او با اشاره به اين‌كه با اتمام كليه آناليزهاي CAE مراحل طراحي مهندسي اين خودرو نيز به پايان رسيده است، گفت: «در حال ورود به مرحله تكوين اين خودرو و انتخاب سازندگان قطعات، آماده‌سازي خطوط توليد و طراحي و ساخت قالب‌ها هستيم.» وی تاکید کرد: مجموعه قطعات خودرو با مشارکت 127 تولیدکننده ایرانی طراحی و تولید خواهد شد و سالن مونتاژ جدید شرکت سایپا به عنوان محل خط اصلی خودروهای SP100 انتخاب شده است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به ماموریت تحقیق و توسعه در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا گفت: معاونت تحقیقات پیشرفته خودرویی در مرکز تحقیقات و نوآوری تشکیل شده که ماموریت اصلی آن استفاده از فناوری‌های ایمنی جدید و مفاهیمی نظیر خودروهای متصل و سیستم‌های ADAS است.

  ۱۴۶ میلیارد تومان، هزینه‌های تحقیقاتی سایپا

به گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، این شرکت در سال گذشته و در سال‌های قبل با صرف هزینه‌های مالی بسیار مرکز تحقیقات و نوآوری خود را فعال نگه داشته و به توسعه آن پرداخته است.

 آنطور که مهدی جمالی می‌گوید سال گذشته حدود ۱/۷درصد خالص فروش سایپا، صرف هزینه‌های تحقیقاتی شده که رقمی بیش از ۱۴۶میلیارد تومان است.  در همین‌حال سیاست‌های کلی گروه خودروسازی سایپا برای تولید محصول، توجه به اقشار کم‌درآمد کشور عنوان شده است که به نظر می‌رسد برای قیمت‌گذاری نیز قدرت خرید این گروه از جامعه درنظر
گرفته شود.

  توليد خودرو روي مگاپلت‌فرم؛  استراتژي موفق آينده سايپا

شرکت خودروسازی سایپا که با اوضاع نا‌بسامان مالی روبه‌رو شده بود، با یک جهش توانست خود را از این شرایط سخت بیرون بیاورد و حالا روی تولید مگاپلت‌فرم‌ها تمرکز کند. نائب‌رئيس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» گفت: «صنعت خودرو به دلیل تحريم‌هاي ظالمانه و استفاده نکردن از فناوری‌های روز و افزایش قیمت تمام‌شده، مشکلات زیادی پیش رو داشته است، در اين سال‌ها نيز متخصصان داخلي در تلاش بوده‌اند با توسعه سبد محصولات اقدامات مناسبي به‌عمل آورند.»

فريدون احمدي، با اشاره به اينكه سایپا در توسعه محصولات موفق بوده است، توليد خودرو روي مگاپلت فرم را از استراتژي‌هاي موفق آينده گروه خودروسازي سايپا در توسعه محصول دانست و گفت : «سايپا  در تلاش است خودروهاي جديدي براساس پلت‌فرم داخلي در سال 96 به بازار معرفي کند كه دو خودرو از اين مگاپلت‌فرم  با ظاهري زيبا و بسيار متفاوت در سال آتي وارد بازار خواهد شد.» او ضمن تاكيد بر حمايت‌هاي مجلس در قانون‌گذاري براي افزايش  توليد داخل و اشتغال، گفت: «امیدواریم سايپا  با انتخاب سازندگان قطعات، آماده‌سازي خطوط توليد و طراحي و ساخت قالب‌هاي توليدي خودروهاي جديد، روند معرفي محصولات را در بازار شتاب بيشتري دهد.»

اين نماينده مجلس با بیان لزوم توجه به توليد خودروهاي روز در  قراردادهاي مشترك همكاري با شركاي خارجي گفت: «سرمایه‌گذاری مشترک به صنعت خودروسازی کشور اين امكان را مي‌دهد كه ضمن بهره‌گيری از تجربیات خودروسازان طرف قرارداد، بازاریابی در بازارهای هدف و منطقه را  با موفقيت بيشتر به عمل آورد.» فريدون احمدي همچنین امضای  قرارداد مشترك با خودروسازان مطرح جهاني را در توسعه سبد محصول موثر دانست و افزود:  ایجاد اشتغال، کاهش قیمت تمام‌شده خودرو، افزایش تیراژ  تولید، كيفيت و صادرات  از ديگر نتايج اين قراردادهاست.»

با توجه به اهمیت طراحی پلت‌فرم در داخل،  مشاوران و متخصصان همگی در حال تولید آن هستند که مدت‌هاست صنعت خودرو با آن درگیر است. بارها خودروسازان به سمت فیس‌لیفت رفته‌اند اما حالا زمان آن است با طراحی پلت‌فرم و مگاپلت‌فرم؛ به سمت ارتقای صنعت خودرو پیش رویم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: