کد خبر: ۱۹۱۲۵۷
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵
0
دبیر انجمن برنج کشور گفت: دلیل اصلی گرانی، نوسان قیمت و عرضه نشدن برنج کیفی در بازار علاوه بر حضور دلالان، نبود کنترل دستگاه های نظارتی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
قیمت برنج تازه کاهش می یابدپول‌نیوز - دبیر انجمن برنج کشور گفت: دلیل اصلی گرانی، نوسان قیمت و عرضه نشدن برنج کیفی در بازار علاوه بر حضور دلالان، نبود کنترل دستگاه های نظارتی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

جمیل علیزاده شایق با بیان این که عرضه و تقاضا در قیمت گذاری برنج تاثیرگذار است، افزود: این روزها تولیدکنندگان، عرضه کنندگان و خرده فروشی ها خود نقش دلال را در این بازار بازی کرده و همانند بازار طلا و ارز با تلفن روی محصول قیمت گذاری می کنند به طوری که وقتی محصول به بازار تهران، شیراز و اصفهان می رسد، با قیمت های بالاتری عرضه می شود.

به گفته وی، هم اکنون برنج در یک چرخه تولید کنندگان، کارخانجات، بازرگان، بازرگان عمده و در نهایت در خرده فروشی دست به دست می شود که همین امر عاملی برای جهش قمیت این محصول است.

علیزاده شایق با تاکید بر این که نظارتی بر بازار عرضه برنج نیست، یادآور شد: شب عید به دلیل فقدان نظارت های کافی قیمت برنج درجه یک در شمال کشور 85 هزار ریال بود در حالی که همان زمان در تهران بین 115 تا 125 هزار ریال نیز عرضه شد ضمن آن که عرضه برنج در تهران یا سایر شهرهای مصرف کننده به کیفیت برنج عرضه شده در شمال کشور نیست.

دبیر انجمن برنج ایران یادآور شد: بارها هشدار داده ایم تا دستگاه های ذیربط نسبت به نظارت، کنترل و برخورد با متخلفان بازار برنج ورود پیدا کنند اما متاسفانه این امر محقق نشده است.

علیزاده شایق بر این باور است که عرضه و تقاضا به خوبی می تواند موازنه در بازار برنج ایجاد کند به شرط آن که دستگاه های نظارتی بر مکان های عرضه کنترل جدی داشته باشند.

وی با اشاره به این که برخی مسئولان سازمان بورس کالا برنج را در این نوع معامله ناموفق می دانند، تصریح کرد: تعیین کننده اصلی قیمت برنج عرضه و تقاضاست و معامله ها توافقی انجام می شود.

قیمت برنج درجه یک در فصل برداشت 95 هزار ریال

دبیر انجمن برنج درباره قیمت فعلی بازار برنج شمال کشور گفت: هم اکنون در اوج برداشت برنج در مازندران و آغاز برداشت این محصول در گیلان هستیم که هر کیلوگرم برنج بومی درجه یک، دو الکه با حداکثر بین دو تا سه درصد شکستگی، بین 95 تا 100 هزار ریال به فروش می رسد.

علیزاده شایق خاطر نشان کرد که قیمت برنج برداشت شده امسال از شالیزارها طی یک تا دو هفته آینده کاهش می یابد.

وی اظهار داشت: هر کیلوگرم برنج پرمحصول نیز با قیمت هایی بین 40 تا 45 هزار ریال به فروش می رسد.

 پیش بینی تولید یک میلیون و 300 هزار تن برنج در سالجاری

علیزاده شایق پیش بینی کرد: امسال تولید برنج با سطح زیرکشت بیش از 600 هزار هکتار به دو میلیون و 300 هزار تن برسد در حالی که پارسال حدود دو میلیون تن برنج در کشور تولید شد.

دبیر انجمن برنج کشور افزود: با وجود تلاش های دولت برای جلوگیری از تولید برنج در 14 استان کشور به جز استان های گیلان و مازندران، تولید این محصول در سایر استان ها در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد که کشاورزان بدون این که لطمه ای به آب سفره های زیرزمینی بزنند، اقدام به تولید برنج کرده اند.

علیزاده شایق درباره وضعیت کیفی برنج بومی و پرمحصول گفت: طی بیش از یک دهه گذشته که ارقام پرمحصول برنج توسط موسسه تحقیقات برنج معرفی شد، برنج های خوب و مرغوبی همچون ندا، شیرودی و خزر تولید شده است تا حجم واردات به کمتر از 700 تا 800 هزارتن کاهش یابد.

وی با تاکید براین که مصرف برنج بومی برخلاف روغن و مرغ هنوز مورد توجه ایرانیان است، توصیه کرد: بهتر است برنج بومی با هیچ نوع برنج دیگر حتی پرمحصول مرغوب نیز مخلوط نشود زیرا زمان و نوع پخت این برنج ها بایکدیگر متفاوت است.

دبیر انجمن برنج کشور اظهار داشت: چنین اقداماتی می تواند باعث کاهش رغبت ایرانیان نسبت به مصرف برنج ایرانی شود و آنها به مصرف برنج خارجی روی بیاورند.

نیاز مصرفی برنج کشور سالیانه حدود سه میلیون تن است که حدود دو میلیون تن آن از داخل و بقیه از طریق واردات تامین می شود.

براساس سیاست وزارت جهادکشاورزی دولت یازدهم، کشت و تولید برنج در استان های مازندران و گیلان عملیاتی خواهد بود و کشت برنج در استان های دیگر کشور کنترل می شود.

در دولت های قبل شرکت بازرگانی دولتی ایران مجوز واردات حدود 300 هزار تن برنج را در سال برای تامین ذخایر راهبردی کشور داشت که طبق مصوبه جدید وزارت جهادکشاورزی برای حمایت از تولید داخلی، این میزان به 150 هزار تن در سال کاهش یافت.
ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان برنج باسماتی هند است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: برنج ، کشاورزی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: