کد خبر: ۱۹۲۴۳۲
۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۸
0
پول‌نیوز -  روز نوزدهم مرداد سال ۱۳۵۴ یکی از رسانه‌ها اعلام کرده که محتکران نخ در اصفهان بازداشت شدند و بازار نخ دوباره رونق گرفت.
 
در خبری که در این تاریخ از خبرنگار روزنامه اطلاعات اصفهان مخابره شده و در همین روز به چاپ رسیده آمده است: «یکی از بازرگانان اصفهان گفت: به دنبال بازداشت چهارتن از نخ‌فروشان اصفهان بازار نخ در این شهر و بسیاری از شهرهای دیگر تکان خورد. در چند روز گذشته چند بازرگان از طریق احتکار، گرانفروشی و خودسری در تعیین نرخ نخ در بازار اصفهان و چند شهر دیگر اثر نامطلوبی گذاشته بودند. این عده بسیاری از فرآورده‌های کارخانه ریسندگی اصفهان و شهرستان‌های دیگر را به صورت سلف خریداری می‌کردند و با قیمتی غیرعادلانه در بازار می‌فروختند. شدت عمل مقامات با گرانفروشی باعث شد قیمت نخ بقچه در چند روز اخیر (سال ۵۴) بین ۵ تا ۱۲ درصد تنزل کند و نیز قیمت نخ نمره ۲۰ دولا، که به صورت یکجانبه از سوی محتکران نخ گران شده بود، از بقچه‌ای ۹۰۰ ریال به بقچه‌ای ۷۰۰ ریال در بازار نخ و منسوجات عرضه می‌شود.»

آقای جانسون و کاهش نرخ فولاد
روزنامه‌های سال ۱۳۴۷ روز ۱۹ مرداد نوشته‌اند که براساس نظرات شخصی جانسون قیمت فولاد در آمریکا کاهش یافته که این اتفاق روی فولاد منطقه به‌ویژه ایران تاثیر خواهد گذاشت. در ترجمه یک خبر اقتصادی از منابع فولادی آمریکا آمده است: «سه شرکت بزرگ فولادسازی آمریکا سرانجام به طرح مدیریت پرزیدنت جانسون، رئیس‌جمهوری تسلیم شدند و قیمت‌های بالا رفته خود را کاهش دادند. یکی از این شرکت‌ها «ریپا بلیک» نام دارد و دیگری شرکت «تبل هام» و نیز شرکت بعدی «آرمکو» است. «ریپا‌بلیک» در حال حاضر (سال ۴۷) ۷/ ۱۸ درصد از احتیاجات فولاد وزارت دفاع را تولید می‌کند که مدیرعامل آن پس از دیدار با وزیر دریاداری آمریکا دریافت ۵/ ۴ درصد اضافه قیمت‌هایش را منتفی اعلام کرد و وزیر – کلارک کلیفورد- این اقدام او را ستود. مدیرعامل شرکت «بتل هام» نیز پس از ملاقات با آقای وزیر دریاداری اعلام کرد از روش شرکت «ریپا بلیک» پیروی می‌کند و بعد از آن مدیرعامل شرکت «آرمکو» بود که اعلام کرد همین عمل را انجام خواهد داد و قرار شد فولاد زنگ نزن و فولاد بدون درز را که برای تهیه پمپ به کار می‌رود به همان قیمت قبلی عرضه کند.»

ساخت کوچک‌ترین باتری خشک در تبریز
یک گزارش ارسال شده توسط خبرنگار روزنامه اطلاعات از تبریز که در روز ۱۹ مرداد ۱۳۴۷ در این روزنامه به چاپ رسیده، خبر از آن ‌داده که یک جوان تبریزی موفق شده کوچک‌ترین باتری خشک را بسازد. در این خبر گفته شد: «یک جوان با استعداد تبریزی موفق شد برای اولین بار باتری خشک کوچکی بسازد که طول آن فقط ۴ میلی‌متر است. این باتری ۳۸ ساعت مداوم برای روشن نگه‌داشتن یک لامپ ۵/ ۱ ولتی کار می‌کند و انرژی آن ۱۴ ساعت بیشتر از باتری‌های خشک و معمولی است. سازنده این باتری کوچک بادوام «جمشید گل‌آبادی» نام دارد که می‌گوید باتری مورد بحث را از نظر حجم به اندازه یک دانه گندم ساخته شده و به نحو مطلوب می‌توان از آن استفاده نمود. این باتری خشک،‌ترکیبات جداگانه‌ای دارد که با هیچ کدام از باتری‌های معمولی قابل مقایسه نیست و ساختن هر عدد آن یک ریال و ۵۰ دینار هزینه برمی‌دارد.»

حفر تونل در منطقه شمشک تهران
در ۱۹ مرداد ۱۳۰۸، یعنی حدود ۸۷سال پیش در خبری آمده است: «حفر تونل در شمشک برای استخراج از طرف ماموران اداره معادن تعقیب می‌شود و تاکنون قریب به ۲۰۰ متر از تونل به وسیله ماشین (تونل‌کنی) حفر شده ‌است. علاوه بر مقدار زغالی که سابقا از رگه اول استخراج شده، چون فعلا به رگه دوم رسیده‌اند، مقدار زیادی زغال که دو برابر سابق است استخراج می‌شود و به طوری که پیش‌بینی می‌شود قریبا به رگه ۳ و ۴ که مخزن عمده زغال است خواهند رسید. ضمنا در صدد تسطیح راه از لشکرک تا تهران برآمده‌اند و مخارج این کار حدود ۳۰ هزار تومان است. در خبر دیگری در این روز یعنی ۱۹ مرداد ۱۳۰۸ نیز آمده است که: «اعتمادالدوله قراگوزلو» وزیر معارف، میرزا سیدمهدی فرخ‌خان را به سمت معاونت وزارت معارف به مجلس معرفی کرد و در خبر دیگری نیز آمده است که عنایت‌الله خان سمیعی نماینده فوق‌العاده ایران در عراق به مقامات آن دولت برای تهیه زمینه قراردادهای لازمه داخل مذاکره گردیده است و قراردادهایی که به‌وسیله ایشان بین دولتین ایران و عراق منعقد می‌شود، عبارتند از؛ عهدنامه مودت قرارداد گمرکی و تجارتی و قرارداد موقتی برای برقراری علامات رسمی دو مملکت و قرارداد قضایی.»

منبع:دنیای اقتصاد
برچسب ها: محتکران نخ ، اصفهان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: