April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۰۱۵۰
۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
0
پول‌نیوز - فقط عشق است که به انسان نیرویی می بخشد تا بتواند جان به کف پا به عرصه ای بگذارد که سراسر خطر است.عشق به هم نوع، موجودات و طبیعت.

هفتم مهرماه به نام روز ملی آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده و در واقع بهانه ای است تا به گرامیداشت انسان هایی بپردازیم که از جان وآسایش خود برای حفظ جان وآرامش ما می گذرند.

اهداف آتش‌نشانی حفاظت از سلامت افراد، جلوگیری از آسیب به اموال و حفاظت از محیط زیست است.

در ایران اولین سازمان آتش نشانی توسط روس ها در شهر تبریز ایجاد شد.

هدف از نامگذاری این روز به عنوان روزملی آتش نشانی تبدیل ایمنی کشور به یک فرهنگ می باشد که در این خصوص مصاحبه ای با یکی از آتش نشان ها داشتیم.

سید مصیب مختاری درباره حرفه آتش نشانی گفت: فقط عشق می تواند به انسان نیروی بخشد تا بتواند وارد این شغل خطرناک گردد.عشق به هم نوع، موجودات و طبیعت. خداوند این موهبت را در دل انسان هایی گذاشته که به آنان آتشنشان می گویند.

یک آتشنشان باید از لحاظ روحی، جسمی و علمی همواره در بهترین شرایط ممکن باشد و همین امر باعث می گردد که در سخت ترین و بحرانی ترین شرایط   بهترین عملکرد را داشته باشد.

این شغل بسیار حساس است چرا که  باید در میان شعله های آتش و یا در هر شرایط سخت دیگر تمرکز بالایی داشته باشیم تا در بدترین شرایط عاقلانه ترین تصمیم را بگیریم، تصمیمی که در یک آن مرگ یا زندگی مارا رقم می زند.

وی بیان داشت: آموزش های آتش نشانی توسط استادهای مجرب ومربی های آتش نشانی صورت گرفته  که  شامل اطفای حریق ،امداد و نجات و آمادگی  جسمانی و...است.

مختاری تصریح کرد : از زمان اعلام حادثه تا رسیدن ماموران آتش نشانی به محل حادثه حدود 30 ثانیه تا یک دقیقه طول می کشد که در عملیات هر نفر نیرو کار مخصوص به خود را دارد و برای تکمیل تیم هر دستگاه ماشین 4نفر عضو دارد که شماره بندی هستند وهر شماره کار خاص خود را انجام می دهد که معمولا هر ایستگاه آتش نشانی یک آمبولانس امداد و نجات دارد و در حوادث، تیم اطفای حریق را یاری می کند.

این آتش نشان از سخت ترین روزهای کاری خود چنین گفت: تا به امروز در عملیات های متعددی حضور داشتم که سخت ترین آن ها حادثه آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی ماهشهر بود وقتی متوجه حریق در این پتروشیمی شدیم به همراه همکاران داوطلبانه  اعلام آمادگی برای اطفای حریق کردیم.

 با توجه به گستردگی حادثه وارد عمل شدیم و خوشبختانه با تلاش شبانه روزی کادر آتش نشانی و امداد و نجات اطفای حریق به طور کامل انجام شد.

ایستگاه های آتشنشانی در هر منطقه با توجه به جمعیت و موقعیت مناطق تاسیس می شوند.

مدیر عامل سازمان آتشنشانی اهواز در خصوص تعداد ایستگاه های موجود در شهر اهواز بیان کرد: در اهواز 15 ایستگاه آتشنشانی وجود دارد  که هر ایستگاه مجهز به ماشین اطفاء حریق، نیروی انسانی آموزش دیده و سایر وسایل مورد نیاز می باشد.

نجفی با اشاره به سختی های فراوان این حرفه، گفت: با توجه به سختی کار و تاثیرات منفی که آتشنشانان از دیدن صحنه های دلخراش در ذهنشان باقی می ماند به منظور تفریح و تجدید قوا برنامه های ورزشی ومسابقات گروهی و تفریحات مناسب در نظر گرفته ایم تا شاید بتوان با این برنامه های کوچک و در حد توان خود انرژی مثبت به همکارانمان بدهیم.

وی آموزش های ارائه شده به آتشنشانان شهر اهواز را چنین بیان کرد: با توجه به عبور رودخانه کارون از اهواز آموزش های نجات غریق، سقوط از پل و غرق شدن قایق در آب کارون به آتشنشانان ارائه می گردد تا بتوانند در هر شرایطی آمادگی لازم را داشته باشند.
 
آتش نشانان براساس شغل ویژه خود بطور 24 ساعته در معرض بسیاری از استرس های روحی و روانی و صدمات فیزیکی، شیمیایی و غیره قرار می گیرند.

گرچه حرفه آتش نشانی از مشاغل سخت و زیان آور است اما با مقایسه شرایط حرفه ای شغل آتش نشانی در کشورمان با دیگر کشورهای پیشرفته دنیا،متاسفانه در ایران به اندازه کافی به فراهم آوردن امکانات و شرایط اقتصادی و روحی مساعد برای آتش نشانان توجه ویژه ای نشده و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته شغل آتش نشانی در زمره مشاغل با ریسک خطر بالا محسوب می شود.

البته باید کمبود امکانات در برخی مناطق که باعث افزایش خطر جانی و یا دو برابر شدن سختی کارشان می گردد را به آن اضافه نمود.

برچسب ها: روز آتش نشانی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: