April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۶۴۴۶
۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
0
تولید دو میدان نفتی نیمه‌كاره آزادگان جنوبی و یاران جنوبی را هم به این مجموعه بیفزاییم، مجموعاً ٧ میلیارد دلار در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شده تا تولید نفت ایران را روزانه ٣٠٠ هزار بشكه بالا ببرد.
دستور روحانی و پیام نفتی ایران به دنیاپول‌نیوز - رئیس‌جمهور با یك تیم عالی رتبه به خوزستان آمد. از وزیر كشور گرفته تا وزرای نفت، نیرو، راه و تا رئیس شورای عالی امنیت ملی. سه پرده كنار رفت و سه طرح مهم توسعه میادین نفتی غرب كارون افتتاح شد. آزادگان شمالی (٧٥ هزار بشكه)، یادآوران (٣٠+٨٥ هزار بشكه) و یاران شمالی (٣٠ هزار بشكه) در روز.

ادامه داد: اگر تولید دو میدان نفتی نیمه‌كاره آزادگان جنوبی و یاران جنوبی را هم به این مجموعه بیفزاییم، مجموعاً ٧ میلیارد دلار در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شده تا تولید نفت ایران را روزانه ٣٠٠ هزار بشكه بالا ببرد. مراسم دیروز اما حاوی پیام‌های مهمی بود؛ دستورات استانی، ملی و پیام‌های بین‌المللی.

١- خوزستان رنج دیده در دوران جنگ از این به بعد باید روی مهربان نفت را بیشتر ببیند. «چهره منطقه نفتی برای مردم منطقه باید چهره رحمت باشد نه خشونت.» این دستور رئیس‌جمهور بود وقتی داشت طرح‌های نفتی را افتتاح می‌كرد. در اهواز و شهرهای خوزستان، از شدت گرد و غبار، گاه حتی نفس كشیدن سخت می‌شود. فلرهای گاز همراه نفت می‌سوزند و بر آلودگی می‌افزایند. جوانان دشت آزادگان و هویزه و تحصیلكرده‌های جویای كار استان روی نفت خوابیده خوزستان، كار مناسب می‌خواهند. نفت به خوزستان رسیده، اما مردم از نفت انتظار بیشتری دارند.

«در پنج سال آینده ١٠٠٠ میلیارد تومان در منطقه سرمایه‌گذاری می‌كنیم. با این سرمایه‌گذاری، چهره خشن فقر از منطقه برداشته می‌شود.» این را وزیر نفت دولت، در تكمیل دستور رئیس‌جمهور روحانی گفت. دستوری كه مكملش، استفاده بیشتر از نیروی كار بومی است كه مهارت آموخته است. نمایندگان مردم و رسانه‌ها باید این قول‌ها را پیگیری كنند. خوزستان می‌تواند و باید گل سر‌سبدمان باشد؛ با تحقق وعده‌های دولت، با تلاش واقعی مردمانش.

٢- با انتخاب دونالد ترامپ در امریكا، برخی نسبت به آینده برجام بدبین شده‌اند. رئیس‌جمهور اما دیروز چنان از برجام و هوای تازه‌ای برای تنفس و حركت به سمت جلو حرف زد كه گویی هیچ نگرانی‌ای ندارد: «برجام یعنی یك فضای جدید و تنفس جدید كه باید از این فضا بهره‌برداری كرد» واقعیت این است كه ترامپ نمی‌تواند برجام را لغو كند كه اگر چنین قصدی كند، نه اروپا و روسیه و نه چین امكان همراهی‌اش را ندارند. حتی بی‌تعهدی نسبت به برجام، وجهه بین‌المللی امریكا را به‌شدت مخدوش خواهد كرد. پس در همین فضاست كه رئیس‌جمهور رشد تولید و صادرات نفت ایران در دوره كوتاه پس از برجام را، برای برخی اعجاب‌آور می‌داند.

٣-‌ چند روز دیگر صد و هفتاد و یكمین اجلاس وزرای اوپك برای تعیین سهم كشورها از كاهش تولید نفتی كه اجلاس الجزایر تصویب كرده بود در وین تشكیل می‌شود. ایران خواهان معافیت از هرگونه كاهش تولید به خاطر تحریم سال‌های گذشته است. كسانی كه در موضع ایران تردید دارند می‌توانند سخنان دیروز رئیس‌جمهور و وزیر نفت را مرور كنند: «امروز به رقم تولید ٢٥٠ هزار بشكه در این منطقه (غرب كارون) رسیده‌ایم، كه توان تولید ٣٠٠ هزار بشكه را هم داریم، اما باید این رقم به بیش از یک میلیون بشكه برسد.» این دستور رئیس‌جمهور روحانی بود. وزیر نفت هم برای این دستور ١٨ تا ٢٠ میلیارد دلار سرمایه لازم داشت. هرچند این برنامه برای چند سال آینده است، اما می‌توان حدس زد كه ایران احتمالا آمادگی نخواهد داشت كه امروز تولیدش را محدود كند تا مباد فردا با خط‌كش امروز اندازه گرفته شود.

٤-‌ طرح‌های دیروز نماد توانمندی ملی و مشاركت با خارجی‌هاست. آزادگان شمالی و یادآوران را چینی‌ها اجرا كرده‌اند و یاران شمالی را شركت ایرانی وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام. قرارداد دو طرح اول در دو ساله دوم دولت نهم امضا شد و قرارداد سوم در ابتدای دولت یازدهم. هم رئیس‌جمهور و هم وزیر نفت بر لزوم اجرایی شدن قراردادهای جدید نفتی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی تاكید كردند. از قرائن پیداست كه به احتمال فراوان فاز دوم توسعه یادآوران به ساینوپك چین و فاز دوم توسعه آزادگان شمالی هم به CNPC چین واگذار خواهد شد.

چارچوب كلی قرارداد توسعه فاز دوم یاران شمالی نیز اخیراً با شركت زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام منعقد شده است. هرچند وزیر نفت بارها بر راهبردی بودن رابطه صنعت نفت ایران با شركت‌های چینی تاكید كرده، و توسعه كار با این شركت‌ها در پسابرجام هم توجیه‌پذیر است اما، از نقطه نظر امنیت ملی نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یك سبد گذاشت. متنوع‌سازی جذب شركت‌های خارجی در پروژه‌های نفتی ایران، هم قیمت پروژه‌ها را پایین می‌آورد هم امنیت ملی را قوی‌تر می‌كند.

٥- حضور دریادار شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی كشور در افتتاحیه سه طرح نفتی، نشان از نگاه همه‌جانبه مسئولان به صنعت نفت دارد. صنعتی كه یك روز كاركنانش محكم در جنگ ایستادند و امروز چنان سرافراز از دوره پس از تحریم بیرون آمده‌اند كه رئیس شورای عالی امنیت ملی كشور بگوید: «صنعت نفت در چند ماه كاری كرد كه جهانیان را به شگفتی واداشت و این تلاش‌ها جای تشكر و سپاسگزاری دارد.»

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: