May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۶۹۵۶
۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
0
نشست مجممع کشورهای صادرکنندگان گاز با حضور نمایندگان 10 کشور امروز و فردا در دوحه قطر گرد هم می‌آیند تا سیاست‌های آینده این سوخت مهم و حیاتی را رقم بزنند.
پول‌نیوز - دقایقی پیش نشست مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز با حضور نمایندگان کشورها در دوحه قطر و بدون حضور مسئولی از ایران آغاز به کار کرد.

نشست مجممع کشورهای صادرکنندگان گاز با حضور نمایندگان 10 کشور امروز و فردا در دوحه قطر گرد هم می‌آیند تا سیاست‌های آینده این سوخت مهم و حیاتی را رقم بزنند.

گاز طی سال‌های گذشته به یکی از مهمترین منابع سوخت دنیا تبدیل شده و اهمیت آن روزبه‌روز رو به افزایش است، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2040 میزان مصرف این گاز که نقش بسیار کمتری هم در آلودگی هوا دارد، یک و نیم برابر شود.

طی یک سال گذشته مصرف این نوع سوخت در کشورها اهمیت بیشتری پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود قیمت آن نیز افزایش قابل توجهی داشته باشد.

در اجلاس امروز کشورهای صادرکنندگان گاز، زنگنه وزیر نفت یا هیچ مسئولی دیگری از ایران حضور ندارد. برخی کارشناسان گفته‌اند که ایران با این عدم حضور، فرصت‌های رایزنی مفید از دست خواهد داد.  

هجدهمین مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز با حضور وزرای کشورها برگزار می‌شود.

روز گذشته رسانه‌های روسیه اعلام کردند که نواک وزیر انرژی روسیه هم در این اجلاس حضور خواهد داشت.

مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز که معروف به اوپک گازی است (GECF) سازمان تازه‌بنیانی است که به منظور هماهنگی تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در جهان توسط ایران، روسیه و قطر و تعداد دیگر از کشورهای صادرکننده در 23 دسامبر 2008 تأسیس شد، در حالی که ایده اولیه تأسیس چنین سازمانی از سوی ایران مطرح شد، اما در ادامه نتوانست سهمی از آن خود کند،‌بدین ترتیب دبیرکل مجمع از کشور روسیه انتخاب می‌شود و دبیرخانه آن نیز در دوحه قطر مستقر است.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز 42 درصد از تولید گاز جهان، 70 درصد از ذخایر گاز جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع (lng) را دراختیار دارند.

طرح تشخیص مجمع کشورهای صادرکننده گاز در 10 بهمن 1385 از سوی مقام معظم رهبری در دیدار با ایگور ایوانف دبیر شورای امنیت وقت روسیه مطرح شد.

مقام معظم رهبری با اشاره به وجود نزدیک به نیمی از ذخایر گاز جهان در روسیه و ایران پیشنهاد کرد این دو کشور با کمک یکدیگر می‌توانند بنای یک سازمان مربوط به همکاری‌های گازی را همانند اوپک پایه‌گذاری کنند که بعدها در سفر مقامات روسی به قطر، این پیشنهاد به آن کشور نیز ارائه و مورد موافقت مقام‌های دوحه قرار گرفت.

ایران و 11 کشور روسیه، گینه استوایی، قطر، امارات متحده عربی، ونزوئلا، نیجریه، مصر، الجزایر، بولیوی و تیرینیداد و توباگو دیگر صادرکننده گاز، اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز هستند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: