May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۷۵۳۹
۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
0
علی نورانی گفت: با افزایش تولید مرکبات در کشور وزارت جهاد اعلام کرده بود که صادرکنندگان به ازای صادرات این محصول می‌توانند سال آینده مجوز رسمی واردات مرکبات بین ماه‌های اردیبهشت و شهریور را اخذ کنند.
پول‌نیوز - رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی، گفت: در جلسه روز گذشته دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد که برای صادرات هر کیلو پرتقال و نارنگی 500 تومان یارانه نقدی پرداخت خواهد شد که ما معتقدیم باید این یارانه به حمل‌ونقل صادراتی اختصاص یابد.

علی نورانی با انتقاد از سیاست‌های تشویقی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش صادرات محصولاتی همچون سیب، کشمش و اخیراً مرکبات، خاطرنشان کرد: با افزایش تولید مرکبات در کشور وزارت جهاد اعلام کرده بود که صادرکنندگان به ازای صادرات این محصول می‌توانند سال آینده مجوز رسمی واردات مرکبات بین ماه‌های اردیبهشت و شهریور را اخذ کنند.

وی با اشاره به جلسه چند روز اخیر در دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، خاطرنشان کرد: در این جلسه عنوان شد که به ازای صادرات هر کیلو پرتقال و نارنگی وزارت جهاد 500 تومان یارانه نقدی پرداخت می‌کند و ما معتقدیم این مسأله چیزی جز هدر دادن بیت‌المال نیست و ممکن است در این بین رانت‌هایی را به وجود آورد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی تصریح کرد: ما طی نامه‌ای به وزارت جهاد به عنوان نماینده تشکل‌های بخش خصوصی اعلام کرده‌ایم که وزارت جهاد به جای سیاست تعرفه‌های متغیر و یارانه نقدی بهتر است این بودجه را برای کمک هزینه حمل‌ونقل صادراتی در نظر بگیرد.

نورانی با اشاره به سیاست کاهش تعرفه موز از 26 درصد به 5 درصد در قبال صادرات سیب، خاطرنشان کرد: این مسأله سبب شد که موز با دو تعرفه متفاوت 5 و 26 درصد وارد شود اما در نهایت فقط 800 تومان به قیمت تمام شده موز برای مصرف‌کننده انجامید در حالی که بسیاری از قشر ضعیف و متوسط این میوه را در سبد خانوار داشتند.

وی همچنین به اختصاص یارانه نقدی به صادرات کشمش هم اشاره‌ای کرد و گفت: نمی‌دانیم چرا وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از صادرات تتها به سیاست صادرات محصولاتی چون سیب، کشمش در ازای واردات موز متوسل می‌شود در حالی که ما به محصولاتی همچون فلفل، دارچین، پودر نارگیل و میوه‌های خشک گرمسیری هم نیاز داریم که می‌توانیم تعرفه این محصولات را به ازای صادرات محصولات دیگر کاهش دهیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی با انتقاد از برخی سیاست‌گذاری‌های وزارت جهاد کشاورزی، گفت: هیچ گاه آقایان در جلسات خود و برای تصمیم‌گیری‌های این چنینی از نظر تشکل‌های بخش خصوصی که دست‌اندرکار هستند استفاده نمی‌کنند و معلوم نیست تحت چه تدابیری در اتاق در بسته به یکباره چنین سیاست‌هایی را تدوین می‌کنند.

نورانی از نامه‌ای به وزارت جهاد برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی خبر داد و گفت : در این نامه پیشنهاد داده‌ایم که به جای پرداخت یارانه نقدی با استناد به اسناد صادراتی وزارت جهاد کمک هزینه حمل‌ونقل صادراتی را در نظر بگیرد چرا که یارانه نقدی چیزی جز تأثیر منفی بر تنظیم بازار داخل در پی نخواهد داشت.
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: