معضل قاچاق؛ مبارزه ی همه مردم را می طلبد
پول‌نیوز - ایران با داشتن 6 هزار کیلومتر مرز خاکی و 2700 کیلومتر مرز آبی همواره مورد آماج بی حساب ورود کالاهای قاچاق قرار گرفته است.

به گزارش گروه اجتماعی پول‌نیوز، بنابر اعلام ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور میزان قاچاق در سال 92، 25 میلیارد دلار و در سال 93 این رقم به 19.8 میلیارد دلار رسیده و در سال 94 رقم برآورده شده به 15.5 میلیارد دلار رسیده است.

قاچاق همانند یک آفت خزنده اشتغال، تولید و سلامت جامعه را تهدید می کند بخش عمده کالاهای وارده قاچاق را کالاهایی را تشکیل می دهند که دارای مشابه داخلی است.

براساس آمار کشفیات قاچاق در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور، بیشترین فراوانی قاچاق مربوط به پوشاک، مواد غذایی، گوشی تلفن همراه، شمش طلا و انواع لوازم‌خانگی است که 41 درصد از حجم قاچاق را به خود اختصاص داده است. قاچاق «پوشاک» در سال گذشته 2 میلیارد و 368 میلیون دلار را به خود اختصاص داده است.

همچنین «مواد غذایی» یک میلیارد و 406 میلیون دلار از حجم کالاهای قاچاق ورودی را در اختیار دارد. در بخش کالاهای غذایی، آرایشی و بهداشتی از نظر سلامت این دست کالاها آلوده هستند و در بعضی از موارد استفاده کننده از آن دچار بیماری و بعضا مرگ را نیز شاهد هستیم. که به طور مثال 2 سال پیش عده ای از هموطنان در اثر استفاده و تزریق کالای قاچاق آلوده بینایی خود را از دست دادند.

و اما میزان کشفیات در برابر حجم کالای قاچاق ورودی به کشور قابل توجه است:

در سال 92 میزان کشفیات 892 میلیارد تومان بوده و در سال 93 که سال اول اجرای قانون بوده میزان کشفیات به 1772 میلیارد تومان رسید و نیز در سال94 میزان کشفیات به رقم 5 هزار میلیارد تومان رسید. و این درحالی است که در مقابل کالاهای کشف شده قاچاق 3 مسیر صادرات، چرخه مصرف جامعه و امحا وجود دارد.

بسیاری از مردم در مدتی که مباحث امحا خیلی پررنگ شد این بحث را مطرح کردند که ای کاش اینها به دست نیازمندان جامعه برسد. ولی باید گفت که بسیاری از کالاهای قاچاق کشف شده تقلبی هستند و یا این که تاریخ مصرف آنها گذشته است و یا این که تاریخ آنها عوض شده است. خیلی از مردم تصور می کردند که کالاهای کشف شده را به دیگر کشورها صادر کرد ولی اینجا این نکته باید بیان شود که مشخصه اصلی کالاهای قاچاق نداشتن هیچ گونه سند، مدرک، گارنتی و ... است به همین دلیل خریدار آن چنانی برای این دسته از کالاها وجود ندارد.

اما مسیر امحا که هرچه سخت گیرانه تر و با شدت انجام شود ریسک آن را بالا می برد و این مختص به کشور ما نیست و در کل جهان راه حل موضوع قاچاق است.

کار امحا که در خیلی از کشورهای دنیا اجرا می شود و مختص به کشور ما نیست. به طور مثال در کشور روسیه تمامی مواد غذایی قاچاق وارده در همان محل کشف امحا می شوند.

در دیگر کشورهای دنیا مثل آمریکا، پاکستان، نیجریه و کنیا مواد غذایی مانند برنج و شکر را به دریا ریخته می شود.

دیگر روی سکه ی قاچاق تقاضایی است که بر عرضه این نوع محصولات ایجاد می شود. با این حال برنامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدیریت تقاضا است و این کار با تغییر رفتار مصرف کننده صورت می گیرد. اگر تقاضایی وجود نداشته باشد و منطقی هم برای عرضه ی آن وجود نخواهد داشت پس تک تک ما مردم جامعه باید تغییر رفتار دهیم یعنی جنس قاچاق را خریداری نکنیم.
برچسب ها: قاچاق کالا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: