May 2024 20 / دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۰۴۶۳
۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰
0
وزیر نفت با اشاره به تثبیت قیمت نفت بین 50 تا 55 دلار گفت: مذاکرات ما با روس‌ها برای فروش روزانه 100 هزار بشکه نفت به این کشور تا 2 روز آینده نهایی خواهد شد.
پیش‌بینی وزیر نفت از قیمت طلای سیاهپول‌نیوز - تفاهم‌نامه مطالعاتی دو میدان نفتی چشمه خوش و چنگوله بین شرکت ملی نفت مناطق مرکزی و شرکت گازپروم نفت روسیه با حضور وزرای نفت ایران و روسیه امضا شد. در حاشیه امضای تفاهم‌نامه وزیر نفت با اشاره به تثبیت قیمت نفت بین ۵۰ تا ۵۵ دلار گفت: مذاکرات ما با روس‌ها برای فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت به این کشور تا ۲ روز آینده نهایی خواهد شد.

این گزارش حاکی است این قرارداد به صورت MOU بوده و پیش از امضای این تفاهم‌نامه، کار مطالعاتی این دو میدان به شرکت‌های دیگر اروپایی نیز سپرده شده بود و طبق تصمیم وزارت نفت، مطالعات به صورت رقابتی صورت خواهد گرفت. قرارداد مطالعاتی میدان نفتی چنگوله پیشتر با شرکت ملی نفت تایلند و قرارداد مطالعاتی میدان نفتی چشمه خوش با یک شرکت نروژی امضا شده بود.

مدیران شرکت نفت OMV اتریش نیز اوایل هفته جاری به تهران سفر کرده و مذاکراتی را نیز در خصوص این میدان با مسئولان شرکت ملی نفت مناطق مرکزی انجام داده بودند.

مذاکرات نهایی برای فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت به روسیه

وزیر نفت با اشاره به تثبیت قیمت نفت بین ۵۰ تا ۵۵ دلار گفت: مذاکرات ما با روس‌ها برای فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت به این کشور تا ۲ روز آینده نهایی خواهد شد.

بیژن زنگنه گفت: تاکنون مذاکرات مختلفی با شرکت‌های روسی مانند شرکت لوک‌اویل، تات نفت، زاب رژ نفت و گازپروم نفت برای توسعه 7 میدان نفتی انجام شده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه شرکت‌های روسی باید در مدت زمان معین پیشنهاد فنی خود را برای تکمیل مراحل مطالعاتی این میادین ارائه کنند، تصریح کرد: بعد از ارائه پیشنهاد فنی، این شرکت‌ها باید پیشنهاد مالی خود را نیز بدهند.

وی در خصوص توافق و مذاکرات صورت گرفته با روسیه برای فروش روزانه 100 هزار بشکه نفت خام گفت: توافق نهایی برای فروش این میزان نفت تا یک یا دو روز آینده انجام خواهد شد که روسیه نیمی از مبلغ این قرارداد را به صورت خدمات فنی و مهندسی و نیم دیگر را به صورت پول نقد به ایران پرداخت خواهد کرد.

زنگنه ادامه داد: همکاری ایران برای توسعه میادین نفتی و گازی با شرکت‌های روسی و چینی یکی از سیاست های راهبردی در دوران پسابرجام است که ایران برای متنوع‌سازی طرف‌های خود، به منظور توسعه میادین نفتی و گازی، با این شرکت‌ها توافقاتی را انجام داده است که آنها باید ابتدا پیشنهاد فنی و سپس پیشنهاد مالی خود را به شرکت ملی نفت ایران ارائه کنند.

وزیر نفت در پاسخ به سؤالی در خصوص مناقصه میدان نفتی آزادگان گفت: به زودی مناقصه محدود با حضور برخی از شرکت‌های بین‌المللی در خصوص میدان نفتی آزادگان جنوبی صورت می‌گیرد که براساس تأکید ما، هر یک از این شرکت‌ها باید همراه با یک جوینت ایرانی برای این مناقصه شرکت کنند و اگر شرکت خارجی برای حضور در این میدان تمایل به همکاری با دیگر شرکت‌های بین المللی داشت، از نظر ما تشکیل کنسرسیوم برای توسعه میدان آزادگان جنوبی بلامانع است.

زنگنه در ادامه با اشاره به تحولات پیش روی بازار نفت پس از توافق صورت گرفته میان کشورهای تولیدکننده عضو اوپک و غیراوپکی‌ها در هفته جاری، تصریح کرد: نشانه‌هایی از افزایش قیمت نفت در بازار دیده می‌شود، اما پیش‌بینی قیمت بسیار سخت است، ولی من به طور قطع می‌گویم که قیمت‌ها در سطح 50 تا 55 دلار می‌ایستد.

وی ادامه داد: همانطور که گفتم تمام نشانه‌ها حاکی از افزایش قیمت است و این افزایش قیمت در حالی صورت گرفت که هنوز یک بشکه از تولید هیچ‌یک از کشورها کاهش نیافته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این توافق نشان داد که اعضای اوپک برای دستیابی به یک هدف مشترک، هنوز پابرجا هستند و بازار نفت نیز این موضوع را به خوبی متوجه شد.

منبع: فارس
برچسب ها: نفت ، قیمت ، اقتصاد ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: