گزارش پول‌نیوز از کنفرانس مطبوعاتی مدیران حمل‌ونقل هوایی کشور
کد خبر: ۲۱۱۰۸۲
۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
0
هرچند که قرارداد بوئینگ هفته گذشته امضا شد اما بوئینگ نخستین هواپیمای خود را در آوریل 2018 به ایران تحویل می‌دهد.
پول‌نیوز - مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: هرچند که قرارداد بوئینگ هفته گذشته امضا شد اما بوئینگ نخستین هواپیمای خود را در آوریل 2018 به ایران تحویل می‌دهد. این در حالی است که ایرباس تا سال 2017 هشت فروند هواپیما تحویل می‌دهد.

به گزارش گروه حمل‌ونقل پول‌نیوز، فرهاد پرورش عصر یکشنبه در حاشیه نخستین نمایشگاه بین المللی راهسازی، راهداری، حمل و نقل و صنایع وابسته در محل مصلی تهران در جمع خبرنگاران گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده شرکت سازنده هواپیمای ATR هشت فروند هواپیما را براساس قراردادی که آماده امضا شده به ایران ایر تحویل می دهد.

ایرباس قبل از بوئینگ در ایران فرود می‌آید

وی با اشاره به امضای قرارداد خرید 80 فروند هواپیما از شرکت بوئینگ اظهار داشت: هر چند که این قرارداد هفته گذشته امضا شد ، اما بوئینگ نخستین هواپیمای خود را در آوریل 2018 به ایران ایر تحویل می دهد.

پرورش با بیان اینکه قرارداد خرید 100 فروند هواپیما از شرکت ایرباس در مراحل نهایی شدن قرار دارد، گفت: نمایندگان ایرباس از هفته گذشته در ایران حضور دارند تا بتوانیم با بررسی تمام زوایای مهم این قرارداد را به امضا برسانیم.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: هر چند ارزش اسمی قرارداد خرید 118 فروند هواپیما از ایرباس 25 میلیارد دلار اعلام شده اما هواپیماهای 380 از این قرارداد حذف شده و رقم قرارداد ما با ایرباس بیش از 10 میلیارد دلار نخواهد بود.

جزئیات قراردادها

اما جذاب‌ترین اطلاعات را در این کنفرانس خبری قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل و سرمایه‌گذاری ارائه داد.

اصغر فخریه کاشان درباره قرارداد خرید 80 فروند هواپیما از بویینگ گفت: اداره خزانه داری آمریکا (اوفک) برای مرحله نخست فروش 15 فروند هواپیما به ایران ایر مجوز لازم را صادر کرده است.

وی افزود: اداره خزانه داری آمریکا برای فروش 80 فروند هواپیما به ایران ایر مجوز کلی صادر کرده است و پس از تحویل 15 فروند، مجوز لازم را برای تحویل 65 فروند هواپیمای دیگر بویینگ تمدید می کند.

قائم‌مقام وزیر راه اعلام کرد: ایران ایر برای خرید 15 فروند هواپیما پیش پرداخت خود را به این شرکت ارایه می کند. خود بویینگ تامین مالی 6 فروند از این هواپیماها را متقبل شده است و بقیه آن از طریق فاینانس و اجاره به شرط تملیک تامین می شود.

وی اضافه کرد: ایران ایر برای خرید 35 فروند هواپیما مشکل مالی ندارد و با 6 فروند دیگری که بویینگ آن را تقبل مالی کرده است، در مجموع برای تامین 41 فروند هواپیما مشکل مالی ندارد.

به گفته وی، به‌تدریج بدون عجله منابع مالی خرید 39 فروند دیگر نیز تامین می شود.

از لحاظ منابع مالی مشکلی وجود ندارد


فخریه اظهار داشت: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یک میلیارد دلار منابع مالی برای پیش پرداخت خرید هواپیما در اختیار دارد که در چهار قسط باید به شرکت های هواپیماسازی پرداخت شود.

وی افزود: پیش از این صندوق توسعه ملی 330 میلیون دلار برای خرید 6 فروند هواپیما برای ایران ایر در نظر گرفته بود و ایران ایر می تواند 120 میلیون دلار نیز برای تامین ناوگان خود اوراق صکوک منتشر کند.

فخریه کاشان ادامه داد: همچنین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران موفق شده است بدون اتکا به ضمانتنامه های دولتی 500 میلیون دلار منابع مالی از خارج تامین کند که این میزان می تواند برای پیش پرداخت نقدی ایران ایر به شرکت های سازنده هواپیما کافی باشد.

وی گفت: در قرارداد با بویینگ پیش بینی شده اگر تحریم ها به وضعیت پیش برگردد یا تحریم های جدیدی اعلام شود و به هر دلیلی قراردادهای ما غیرمعتبر شود همه پیش پرداخت ها و بهره های آن را از بویینگ دریافت می کنیم که این امر، حاصل تلاش های وزارت امورخارجه ایران است.

این مسئول ادامه داد: همچنین طبق قراردادی که به امضا رسیده است هرگونه تحریم جدید عطف به ماسبق نمی شود و این سبب شده است پیش پرداخت های ما به بویینگ به خطر نیفتد.

زمان‌بندی پرداخت‌ها و تحویل‌ها در قرارداد ایران ایر با ایرباس

فخریه کاشان درباره قرارداد ایران ایر با ایرباس گفت: در این قرارداد فروش یکصد فروند هواپیما به ایران ایر آمده است که با دو مرحله پیش پرداخت این هواپیماها در سه مرحله به ایران ایر تحویل می شود.

وی توضیح داد: اوفک مجوز کلی فروش یکصد فروند هواپیما را صادر کرده است و در مرحله نخست طبق زمان بندی اوفک، 37 فروند آن به هما تحویل می شود. در مرحله دوم باید مجوز فروش 23 فروند صادر شود و خرید بقیه هواپیماها در مراحل بعدی منوط به تامین فاینانس و صدور مجوز اوفک است.

قائم‌مقام وزیر راه تاکید کرد فاینایس مالی برای خرید 23 فروند هواپیما آماده است.

وی درباره انتقال دانش فنی بویینگ و ایرباس به ایران گفت: طبق قرارداد سازمان هواپیمایی کشوری با ایرباس، شرکت های ایرانی پس از شناسایی توانمندی ها، در زنجیره تامین قطعات ایرباس در جهان قرار می گیرند. همچنین قرار است کمیته ای بر این بخش قرارداد نظارت کند.

به گفته فخریه کاشان، قرار است همه مراحل تعمیر و نگهداری هواپیماهای بویینگ در داخل انجام شود.

وی اعلام کرد: ایران ایر تاکنون با شرکت های روسی برای خرید هواپیما مذاکراتی نداشته اما قرار است طبق پیش قرارداد امضا شده، 20 فروند هواپیمای 70 نفره «ای.تی.آر» (A.T.R) بخرد که از نظر ساختاری شبیه قرارداد ایرباس است.

این مسئول افزود: با شرکت های ژاپنی، برزیلی و کانادایی مذاکراتی شده اما هنوز با آنها تفاهمنامه ای امضا نشده است.

وی گفت: ریسک استقراض ایران در جهان در رتبه 6 قرار دارد و به همین دلیل هزینه های استقراض مالی برای ایرانی گران تمام می شود و اگر تا بیستم ژانویه (یکم بهمن ماه) رتبه ایران به پنج کاهش یابد، در این صورت برای سرمایه گذاری در ایران با نرخ کمتری تامین مالی می شود که در این صورت پول با هزینه کمتری از منابع خارجی تامین می شود.

افزایش 19 درصدی مسافران هوایی


در ادامه این نشست، معاون وزیر راه وشهر سازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از رشد 19 درصدی مسافر در هشت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته خبر داد و گفت: میزان نشست و برخاست هواپیماها نیز در این مدت در فرودگاه های کشور 11 درصد رشد داشت.

رحمت الله مه آبادی افزود: نشست و برخاست پروازها در دوره هشت ماهه امسال ( منتهی به آبان ) در مسیرهای داخلی 22 درصد رشد را تجربه کرد ، اما پروازهای خارجی با توجه به توقف پروازهای حج تمتع و عمره یک درصد کاهش را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: شمار مسافران در پروازهای داخلی در دوره این گزارش 24 درصد و خارجی دو درصد رشد یافت و آزادسازی نرخ حمل و نقل هوایی و دوران پسا برجام سبب افزایش پروازها در ایران شده است.

به گفته مه آبادی، قوانین بین المللی و ملی حاکم بر صنعت هوایی است و تعارض این دو به زیان این صنعت بود، که مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین در حوزه حقوقی به کمک هوانوردی آمد تا بتوان با انضباط مالی وساختاری در حوزه خدمات فرودگاهی کشور گام های اساسی برداشت.

ارتقای رتبه ایران در سازمان ایمنی اروپا

رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این نشست اظهار داشت: در 18 ماه گذشته برای بهبود صنعت هوانوردی کشور اقدام های موثری شد تا با رعایت استانداردهای بین المللی، حمل و نقل هوایی کشور توسعه یابد.

علی عابدزاده عصر یکشنبه در نخستین نمایشگاه بین المللی راه سازی، راهداری، حمل و نقل و صنایع وابسته در مصلای امام خمینی (ره) در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد: آزادسازی نرخ سفرهای هوایی طبق برنامه پنجم و تصویب قوانین و مقررات خاص صنعت هوانوردی با حمایت مجلس و دولت از مهمترین دستاوردهای صنعت هوایی در دولت یازدهم است.

وی افزود: ارتقای ایمنی با اعمال نظارت های دقیق در شرکت های هوایی و فرودگاه های کشور از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در این بخش است؛ به گونه ای که در دو سال گذشته پروازهای ایران از سال 2014 تا 2016 نزد سازمان ایمنی اروپا کیفیت بالاتری یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بدون شک وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری، سیاستگذاری و تسهیلگری در بخش حمل و نقل هوایی است تا با نظارت بیشتر ایمنی در پروازهای هوایی بیش از پیش ارتقا یابد.

نمایشگاه راه‌سازی، راهداری، حمل و نقل و صنایع وابسته امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و فعالان بخش خصوصی در مصلای امام خمینی (ره) تهران گشایش یافت و تا سی ام آذرماه پذیرای علاقه مندان است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: