کد خبر: ۲۱۱۶۲۹
۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
0
مقامات بانک مرکزی عوامل بنیادین این نوسان را تقاضاهای تجاری و مسافرتی و حوالجات ارزی ناشی از آن عنوان می‌کنند و معتقدند چالش‌های کنترل این بازار عوامل غیربنیادینی همچون افزایش فعالیت دلالان و استمرار پدیده قاچاق کالا و ارز است.
پول‌نیوز - قیمت دلار روز گذشته (چهارشنبه) به دلیل افزایش چشمگیر تقاضا در بازار آزاد رو به فزونی نهاد و از محدوده 40 هزار ریال هم عبور کرد.

به گزارش گروه بانک و بیمه پول‌نیوز، صرافان و فعالان بازار ارز، این افزایش را ناشی از بالا بودن تقاضا برای خرید دلار و متناسب نبودن آن با حجم ارز موجود در بازار عنوان می کردند.

مقامات بانک مرکزی عوامل بنیادین این نوسان را تقاضاهای تجاری و مسافرتی و حوالجات ارزی ناشی از آن عنوان می‌کند و معتقدند چالش‌های کنترل این بازار عوامل غیربنیادینی همچون افزایش فعالیت دلالان و استمرار پدیده قاچاق کالا و ارز است.

در همین خصوص، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی اطمینان داد که تقاضای بالا در بازار ارز که سبب افزایش قیمت دلار شده است، با آغاز سال نو میلادی فروکش می کند.

صمد کریمی تقاضای ایجاد شده در بازار را فصلی، گذرا و غیربنیادین ارزیابی کرد و گفت: با توجه به تحلیل های بانک مرکزی، نرخ های کنونی ارزهای عمده در بازار مقطعی و بیشتر ناشی از تقاضای پایان سال میلادی است.

معاون صادرات بانک مرکزی افزود: انتظار می رود با گذر از این مقطع زمانی، تقاضای ارز مسافرتی و تجاری در بازار فروکش کرده و نرخ حواله جات ارزی کاهش یابد.

وی اضافه کرد: در سه ماهه پایانی سال و با ورود ارز صادرکنندگان غیرنفتی و افزایش عرضه بانک مرکزی بازار تعدیل خواهد شد.

این مدیر بانک مرکزی، به مردم توصیه کرد در شرایط کنونی به هیچ عنوان سراغ تقاضاهای سفته بازی، احتیاطی و تبدیل دارایی در بازار نروند.

کریمی با یادآوری این‌که بازار ارز در دو ماه اخیر با نوسان هایی روبه‌رو بوده است، گفت: عوامل بنیادین این نوسان تقاضاهای تجاری و مسافرتی و حوالجات ارزی ناشی از آن است.

وی در عین حال گفت که عوامل غیربنیادین نظیر افزایش فعالیت دلالان ارز، تحرکات معامله گران فردایی و امروزی و استمرار پدیده قاچاق کالا و ارز کنترل بازار را دشوار می کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: