April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ماده 12 لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس تصویب شد
کد خبر: ۲۱۱۸۶۶
۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
0
هدف از این الزام، افزایش نقش صنعت بیمه در نظام تامین مالی و ایجاد فضای امن در سایر حوزه‌های اقتصادی ازجمله فضای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری است.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده* - نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود، بیمه مرکزی را موظف کردند نسبت به ارتقای نقش اقتصادی بیمه در تامین رفاه و امنیت مردم و افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور در سال‌های اجرای برنامه ششم توسعه اقدام کند.

هدف از این الزام، افزایش نقش صنعت بیمه در نظام تامین مالی و ایجاد فضای امن در سایر حوزه‌های اقتصادی ازجمله فضای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری است.

با تصویب ماده 12 لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس، بیمه مرکزی ایران موظف شد ارتقای ضریب نفوذ بیمه در کشور تا متوسط جهانی آن را در راستای تحقق اهداف ذیل انجام دهد:

1- ضریب نفوذ بیمه‌های بازرگانی در افق برنامه به 7 درصد برسد.

2- سهم بیمه‌های عمر از حق بیمه تولیدی بیمه‌های بازرگانی کشور حداقل تا 50 درصد نسبت به سال پایه در برنامه افزایش یابد.

3- رشته‌های بیمه‌ای در بخش تولیدی و تجاری اقتصاد ملی افزایش و گسترش یابد.

4- مقررات و آیین‌نامه‌های سرمایه‌گذاری ذخایر بیمه‌ای به‌منظور استفاده مناسب از منابع مذکور در جهت تامین مالی پایدار در اقتصاد ملی با رعایت قوانین و مقررات با پیشنهاد وزارت اقتصاد و با تصویب هیات وزیران بازنگری شود.

اهمیت دادن به افزایش ضریب نفوذ بیمه در ایران و لحاظ کردن آن در برنامه ششم توسعه راهی است برای شکل‌گیری یک عزم همگانی و اراده جمعی برای جبران پیشاپیش ضررها، زیان‌ها و خساراتی که احتمال دارد در آینده دور یا حتی لحظه‌ای دیگر در انتظار آحاد جامعه باشد، آن هم در کشوری که میزان مرگ‌ومیر ناشی از سوانح رانندگی، آلودگی هوا، سکته و سرطان نسبت به متوسط جهانی بالاست.

به‌رغم نیاز بالا به گسترده‌تر شدن چتر بیمه در کشور، به‌جز بیمه‌های درمان و بازنشستگی که خارج از صنعت بیمه و در قالب شرایط قانونی استخدام دولتی و خصوصی تعریف شده‌اند و نیز بیمه شخص ثالث اتومبیل که بیمه‌ای اجباری است، انواع دیگر بیمه‌نامه‌ها با اقبال عمومی مواجه نیستند و ضریب نفوذ بیمه در کشور زیر 2 درصد است.

این در حالی است در کشورهای توسعه‌یافته با وجود داشتن سطح بالایی از رفاه عمومی و بالا بودن شاخص «امید به زندگی»، مردم نیاز بسیاری به داشتن انواع بیمه ها احساس می کنند و ضریب نفوذ بیمه در این کشورها بین 7 تا 12 درصد است.

بنابراین وظیفه امروز متولیان دولتی و خصوصی صنعت بیمه کشور، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی گسترده برای افزایش ضریب نفوذ انواع بیمه‌ها اعم از اشخاص، اموال و مسئولیت است که می‌تواند به آسودگی خاطر بیش‌تر آن‌ها در زندگی و کسب‌وکار بینجامد.

*سردبیر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: