پولنیوز، محمدعلی دیانتیزاده* - از ابتدای مهرماه سال جاری کلانشهر تهران با ترافیک سنگینی مواجه شد که آلودگی هوا و خسارات مالی و جانی ناشی از آن بهرغم ابعاد بسیار بزرگش تنها عارضه این ترافیک نیست.
البته این ترافیک در دیگر کلانشهرها نیز خسارتبار است. اما اگر تهران را بهعنوان پایتخت ایران و مرکز و محوریت بسیاری از فعالیتها ازجمله فعالیتهای اقتصادی در نظر بگیریم، باید اذعان کنیم هزینههایی که تنها بابت اتلاف وقت ناشی از اختلالات ترافیکی به دیگر هزینهها سربار میشود، بسیار خسارتبار است.
مسئولان و کارشناسان بسیاری به بررسی دلایل این ترافیک بیسابقه پرداختهاند. برخی از آنها ورود سالانه 800 هزار خودرو جدید به خیابانها از یکسو و کندی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده را از سوی دیگر دلیلی این معضل عنوان میکنند.
در شورای شهر نیز برخی از اعضا، برگزار نشدن نمایشگاه تهران در شهر آفتاب را یکی از عوامل ترافیک تهران دانستند.
تراکمفروشی طی سالهای گذشته، ایجاد مالهای تجاری، کمبود پارکینگ در ساختمانهای کوچک و بزرگ و... از دیگر مسائل مطرحشده در این خصوص است.
بسیاری از کارشناسان خواستار آموزش همگانی در قالب برنامههای تلویزیونی و استفاده از ظرفیت تبلیغی و رسانهای دستگاهها به منظور کاهش حجم ترافیک هستند؛ موضوعی که بارها بر آن تاکید شده اما متاسفانه در عمل محقق نشده است.
برخی مسئولان و کارشناسان نیز معتقدند همانگونه که ماشینهای حمل زباله در طول روز اجازه تردد ندارند، باید وضعیت و زمان بارگیری خودروهای فروشگاهی نیز ساماندهی شود.
در هر حال و بهویژه در شرایطی که سخن از اقتصاد مقاومتی در میان است باید با هرچه که به کشور تحمیل هزینه سربار میکند، مقابله کرد و برای بالا بردن بهرهوری چه در امور دولتی و چه در کسبوکار تلاش کرد تا در قالب یک عزم ملی و با بهکارگیری تمام راهحلهای ممکن و انجام سرمایهگذاریهای لازم از اتلاف انرژی، زمان، وقت و حوصله شهروندان بهعنوان منابع انسانی کشور در ترافیک سنگین خیابانها و راهبندانها کاست.
*سردبیر