May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۳۷۵۲
۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
0
شادمهر ،استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: طرح کشوری بررسی تنگی نای یکی از بزرگترین مطالعاتی است که در این زمینه انجام شده است و نتایج آن به زودی در سطح بین‌المللی منتشر خواهد شد.
 پول‌نیوز - استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از اجرای طرح کشوری بررسی تنگی نای و عوامل خطر مرتبط با آن بعنوان یکی از بزرگترین مطالعات انجام‌شده در مرکز تحقیقات بیماری‌های نای این دانشگاه خبر داد و گفت: نتایج این طرح به زودی در سطح بین‌المللی منتشر خواهد شد.

دکتر محمد بهگام شادمهر، فوق تخصص جراحی توراکس ضمن برشمردن دستاوردهای علمی و پژوهشی مرکز تحقیقات بیماری‌های نای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: مقاله The role systemic steroids in post- intubation tracheal stenosis – A randomized clinical trial که در آخرین کنگره جراحان توراکس آمریکا (STS) ارائه شده بود، در معتبرترین مجله جراحی توراکس Annals of Thoracic Surgery به چاپ رسید که در این مقاله با انجام یک کارآزمایی بالینی دریچه جدیدی به روی درمان بیماران مبتلا به تنگی نای گشوده شد و به نقل از داور مقاله باعث ارتقای این بخش از علوم پزشکی شد.

وی در ادامه تصریح کرد: مقاله Thyroid Cancers with Laryngotracheal invasion که توسط نویسندگان و محققان مرکز تحقیقات بیماری‌های نای از جمله خودم، دکتر رؤیا فرزانگان، دکتر مهدی زنگی و همکاران در سال ۲۰۱۲ در مجله European Journal of Cardio thoracic Surgery به چاپ رسیده بود، در سال ۲۰۱۶ چندین بار مورد استناد کتابی که توسط انتشارات Elsevier Saunders در زمینه جراحی‌های تیروئید با عنوان Text book of Endocrine Surgeryبه چاپ رسیده است، قرار گرفت.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه عنوان کرد: دکتر رؤیا فرزانگان و دکتر فریبا قربانی دانشجویان دوره دکتری تخصصی، پژوهشی‌محور ۱۵ آبان دستاوردهای پروژه‌های خود را در حضور اساتید راهنما و مشاور، جهت بررسی کارشناسی توسط مسؤول دکتری تخصصی پژوهشی و پسا دکترا و هیات داوران ارائه دادند که در این رابطه دکتر رؤیا فرزانگان طرح ملی «ارزیابی بروز تنگی نای و عوامل خطر مرتبط با آن» و دکتر فریبا قربانی «ساخت جایگزین مناسب نای به روش مهندسی بافت» را مطرح کردند.

استاد راهنمای این دو پروژه ضمن اشاره به دستاوردهای ارزشمند علمی هر دو پروژه که منجر به تولید مقالات معتبر و متعدد شده است، گفت: امیدواریم که پروژه‌های فوق منجر به تهیه گایدلاین کشوری جهت پیشگیری از تنگی نای شود.

دکتر شادمهر خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها آغازی بر فعالیت‌های بین رشته‌ای هستند که امکان ادامه هر یک از آنها در قالب پروژه‌های دیگر امکان‌پذیر است و دانشجویان علاقه‌مند در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند روی این دو مقوله شامل پیشگیری از تنگی نای و ساخت جایگزین مناسب برای نای فعالیت داشته باشند.

شادمهر ضمن اشاره به مطالعه علم‌سنجی که توسط محققان مرکز تحقیقات بیماری‌های نای در سال ۲۰۱۵ انجام شد، اظهار کرد: با استفاده از هم‌رخدادی کلیدواژه‌های ۲۵۰۰ مقاله در حوزه تنگی نای در پایگاه web of science و ۱۵۰۰ مقاله در PubMed در ۷۰ سال گذشته مشخص شد که بیشترین حوزه‌های تحقیقاتی در رابطه با موضوع تنگی نای در حوزه درمان بوده است و مطالعات معتبر کمتری در رابطه با تعیین بروز، عوامل خطر و پیشگیری از این نوع تنگی‌ها انجام شده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: طرح کشوری بررسی تنگی نای یکی از بزرگترین مطالعاتی است که در این زمینه انجام شده است و نتایج آن به زودی در سطح بین‌المللی منتشر خواهد شد.

شادمهر هدف اصلی در فاز اول و دوم طرح کشوری «بررسی تنگی نای به دنبال لوله‌گذاری» را  تعیین بروز و ارزیابی عوامل خطر تنگی نای دانست و تصریح کرد: بیمارانی که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، باید ۳ ماه بعد از خارج شدن لوله از نای برای غربالگری به مراکزی که از قبل مشخص شده بودند، مراجعه می‌کردند.

وی افزود: جهت ایجاد انگیزه  و تغییر رفتار در این بیماران نسبت به فرایند پیگیری، چندین استراتژی به کار گرفته شد. بیماران هنگام ترخیص از بیمارستان و بخش‌های مراقبت‌های ویژه تحت آموزش شفاهی هنگام ترخیص، آموزش نوشتاری و همچنین دیداری – شنیداری در منزل به منظور آشنا شدن با بیماری تنگی نای و انجام درست پیگیری قرار می‌گرفتند، همچنین یکی دیگر از روش‌ های آموزش به بیمار و یا افرادی که با او زندگی می‌کردند از طریق مصاحبه تلفنی نیز بود.

شادمهر یادآور شد: میزان موفقیت در پیگیری بیماران با به کار بردن استراتژی‌های ذکر شده ۵۷ درصد بود که در مقایسه با مطالعات مشابه در دنیا بالاترین میزان است.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، فوق تخصص جراحی توراکس در پایان عنوان کرد: محققان در مرکز تحقیقات بیماری‌های نای در حال تحقیق بر روش‌های مدرن مانند ارائه سیستم و مدل‌های هوشمند در انجام غربالگری این گروه از بیماران هستند که امیدواریم بتوانیم در راستای اهداف این مرکز تحقیقات گام‌های مؤثری برداریم.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: